در سه سال اخیر یک جمعیت هلال‌احمر نوین بنیانگذاری شد

[سیما فراهانی] جذب نیروهای داوطلب، به‌روزرسانی تجهیزات و ناوگان فرسوده، پوشش بیمه‌ای امدادگران و بهبود وضعیت معیشتی داوطلبان، گوشه‌ای از اقدامات جمعیت هلال‌احمر در سه سال گذشته است. اقداماتی که به وضعیتی منحصربه فرد در هلال‌احمر تبدیل شد. تلاش برای ثبات شغلی و ارتقای معیشت کارکنان و خانواده‌های آنها، از اولویت‌های جمعیت هلال‌احمر بوده است که توجه به این مساله در سه سال گذشته پررنگ‌تر شده است. تعیین خط مشی و چشم‌انداز، دستیابی به اهداف تحول دیجیتال و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در جهت تشخیص سریع حوادث و تسریع و تسهیل در پاسخگویی متعهدانه، در این مدت زمان با موفقیت به سرانجام رسید. در سازمان امدادونجات هلال‌احمر تحولات زیادی در این سه سال اخیر رخ داده است که بابک محمودی رئیس این سازمان در گفتگو با خبرنگار «شهروند» گوشه‌ای از این تحولات را
 روایت کرد.
یکی از مسایل مهم در سازمان امدادونجات بحث جذب و استخدام امدادگران بود که محمودی در این خصوص از وضعیت منحصربه‌فرد و تحولات عظیم می‌گوید: «بحث امدادگران در پایگاه‌های جاده‌ای و کوهستان و ساحلی امر بسیار مهمی بود. چراکه این مساله یک کار حاکمیتی و تمام وقت است. یعنی امدادگران، باید در قبال رفتارها و اقداماتی که صورت می‌گیرد، پاسخگو باشند. یکی از مهمترین بحث‌ها این بود که افراد داوطلب قطعا نمی‌توانند تماما عهده دار پاسخگویی بسیاری از مسایل باشند. از نظر حقوقی هم اینکار، امکان‌پذیر نیست. بنابراین تصمیم بر این شد که بخش عمده‌ای از پایگاه‌ها را از سوی افراد کادر اداره کنیم. مثلا بخش رانندگان که اموال جمعیت در اختیارشان است، توسط افراد کادر اداره شود. افرادی که تمام وقت در اختیار هلال‌احمر هستند و مسئولیت‌ها را تقبل می‌کنند و در ماموریت‌ها به طور فعال حضور دارند. این حرکت یک جنبش بزرگ و جهادی بود که صورت گرفت و درنهایت مجوزی برای جذب هشت هزار نفر برای پایگاه‌های امدادونجات سراسر کشور دریافت شد. طی دو سال گذشته بیش از پنج هزار و پانصد نفر از این افراد که واجد شرایط استخدامی بودند، جذب شدند. البته ناگفته نماند که بخشی از داوطلبان، خودشان شغل دیگری داشتند و علاقه‌مند به جذب شدن در جمعیت را نداشتند. یعنی امکان حضور تمام‌‌وقت در جمعیت برایشان نبود. بقیه افرادی هم که جذب شدند، بر اساس سواد و شرایطی که داشتند، استخدام شدند. درحال حاضر کارهای گزینش آنها یا در حال اجراست و یا برای بعضی‌ها نیز پایان یافته است. تمام این امدادگران، از افراد باسابقه و قدیمی جمعیت بودند که سال‌های سال بدون هیچ چشمداشتی در پایگاه‌های ما فعالیت می‌کردند و تجربه کافی و لازم را دارا بودند. ما در سال 1401 هزار و پانصد نیروی جذبی داشتیم. در سال 1402، چهار هزار و  دویست نفر جذب شدند. امسال نیز قرار است 2500 نفر دیگر جذب شوند. البته ما برای اردیبهشت امسال برنامه داشتیم این 2500 نفر را هم جذب کنیم. اما به دلیل اتفاقاتی که در دولت رخ داد، کمی وقفه افتاد. بعد از استقرار کامل دولت و تعیین تکلیف‌ها، این مساله را هم به اتمام می‌رسانیم و جذب جدید خواهیم داشت. چراکه امسال 100 پایگاه به مجموعه سازمان امدادونجات اضافه شده است. در حال حاضر بیش از 700 پایگاه داریم که 70 درصد آن را کادر تشکیل می‌دهد و 30 درصد نیز نیروی داوطلب. این کار باعث می‌شود که روحیه داوطلبی نیز از بین نرود و راه باز باشد برای نیروهای جدید و پرشور.»

همه داوطلبان تحت پوشش بیمه هستند
یکی دیگر از مسائلی که بعد از سالیان طولانی بالاخره، در جمعیت هلال‌احمر محقق شد، وضعیت بیمه امدادگران بود. امدادگران فعال در پایگاه‌های امدادونجات در تمام طول سال در شیفت‌های کاری حاضر بودند و با وجود اینکه در مأموریت‌های امدادونجات گاهی اوقات جانشان به خطر می‌افتاد، از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نبودند. دکتر کولیوند در همان سال اول حضور خود در جمعیت، بارهـا بر این دغدغه تأکید کرده بود که امدادگران داوطلب هلال‌احمر سرمایه‌های انسانی هسـتند که با 240سـاعت کار باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. او همچنین در همه این سال‌ها تأکید کرده بود که معیشـت و سپس ثبات و امنیت شغلی این امدادگران در دستور کار هلال احمر است. بعد از اینکه تفاهمنامه‌ای بین جمعیت هلال‌احمر و سازمان تأمین اجتماعی به امضا رسید، روند بیمه امدادگران هم آغاز شد.



محمودی در این خصوص نیز می‌گوید: «امدادگران سال‌های طولانی بیمه نبودند، در جاده ها بودند و شرایط سختی داشتند و اگر اتفاقی برایشان رخ می‌داد، پشتیبانی نمی‌شدند. اما الان همه داوطلبان تحت پوشش بیمه هستند و اگر دچار مشکل شوند پشتیبانی می‌شوند. بیمه اجباری نیست و اختیاری است. البته ما برای تمام افرادی که در عملیات‌ها شرکت می کنند بیمه را اجباری می‌دانیم ولی ثبت‌نام اولیه به صورت داوطلبی است و افراد باید خودشان ثبت‌نام کنند. ولی تمام هزینه را ما
پرداخت می‌کنیم.»

اقداماتی که در این سه سال انجام شد، بی‌سابقه بود
رئیس سازمان امدادونجات در خصوص یکی دیگر از دغدغه‌های مهم جمعیت هلال‌احمر در سه سال اخیر می‌گوید: «وضعیت معیشتی داوطلبان ما نیز نسبت به چند سال قبل، افزایش بسیار چشمگیری داشته است. البته حداقل حقوق را در نظر گرفتیم و همچنان با وضعیت معیشتی مناسب فاصله داریم. ولی نسبت به قبل خیلی بهتر شده است. قبلا در حد ایاب و ذهاب پرداخت می‌شد. در این سه سال، همین مبلغ، چندین برابر شده است. الان به هفت میلیون تومان رسیده است. به علاوه حق بیمه نیز پرداخت می‌شود. درکل اقداماتی که در این سه سال انجام شد، بسیار چشمگیر و بی‌سابقه بود. قبلا چیزی به اسم جذب وجود نداشت. دوم بحث به‌روزرسانی تجهیزات است که در دو سال گذشته خیلی رونق گرفت. ما ناوگان پیر و فرسوده‌ای داشتیم که حالا 60 درصد جوانسازی و به‌روزرسانی شده است. بازسازی و نگهداری و رفع عیوب در دستور کار جدی قرار گرفته است. ما امسال بالغ بر 70 دستگاه خودروی فرسوده را به‌روزرسانی و نوسازی کردیم. 18 دستگاه تریلر کشنده که حیاتی و گرانقیمت هستند، بازسازی شدند و به چرخه عملیات برگشتند. همچنین انبارها نیز تجهیز شد. نسل جدیدی در چادرها ایجاد شد که قابلیت اسکان بهتر دارد. سرما و گرما را بهتر عایق‌بندی می‌کند. همه این‌ها برای این است که مردم، در شرایط سخت از آرامش بیشتری برخوردار باشند. بحث به‌روزرسانی پک مواد غذایی را نیز داشتیم که طراحی جدیدی در این زمینه صورت گرفت. با سازمان‌های مواد غذایی مذاکراتی انجام شد و درنهایت به نوآوری دست پیدا کردیم که مدت ماندگاری بیشتری دارد و غذا را بیشتر و تازه‌تر حفظ می‌کند. قبلا از کنسروهای معمولی استفاده می‌کردیم الان مثلا برنج و ماکارونی را طوری بسته بندی می‌کنیم که تازگی آنها حفظ شود.»

کولیوند پدر جمعیت نوین هلال‌احمر است
محمودی در ادامه صحبت‌هایش به تحولات دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: «بحث امداد هوایی ما نیز در این مدت، دچار تغییرات و تحولات اساسی شد. هلی‌کوپترهایی که زمینگیر بودند، به‌روزرسانی شدند. بحث خرید بالگرد پرواز شب هم انجام شد. ما در حال حاضر، از نظر ناوگان امدادونجات در دنیا رتبه اول ر ا داریم. هیچ هلال احمری چنین ناوگانی ندارد. در حال تکمیل پهپادها هستیم که ورود این تجهیزات امری بی‌سابقه است و بالاترین تکنولوژی روز دنیا به حساب می‌آید. درواقع در این سه سال یک جمعیت نوین بنیانگذاری شد. دکتر کولیوند پدر جمعیت نوین هلال‌احمر و در همه زمینه‌ها بسیار پیگیر است. از نظر دیپلماسی نیز ارتقا پیدا کردیم و چند نشان بین‌المللی کسب کردیم که این نشان‌دهنده حرکت رو به جلو است. در  کل پیش از این سه سال، حدودا 400 هزار امدادگر در تمام سطوح داشتیم و الان بیش از 3 میلیون امدادگر داریم. در جذب داوطلب رتبه دوم بعد از کشور چین را دارا هستیم. حتی فکر می‌کنم تا پایان سال از کشور چین هم عبور خواهیم کرد که این میزان جذب طی سه سال گذشته صورت گرفته است.»