هزاران فرانسوی در اعتراض به گزینه نخست وزیری ماکرون به خیابان‌ها آمدند

هزاران معترض فرانسوی در اعتراض به تصمیم امانوئل ماکرون برای انتصاب «میشل بارنیه» به نخست‌وزیری فرانسه در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند.
روز پنجشنبه بود که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پی اعلام انتصاب میشل بارنیه، وزیر خارجه اسبق این کشور به عنوان نخست‌وزیر جدید به بن‌بستی که بعد از انتخابات زودهنگام پارلمانی ژوئیه در این کشور ایجاد شده بود پایان داد؛ این در حالی است که ماکرون بعد از تجربه شکست غیرمنتظره حزبش در انتخابات ماه ژوئن پارلمان اروپا و جهش آرای راستگرایان افراطی احساس خطر کرده و تصمیم به قمار سیاسی با صدور فراخوان برای انتخابات زودهنگام ماه جولای گرفته بود.با این حال نارضایتی ها از ماکرون همچنان ادامه یافته و هزاران معترض روز شنبه در شهرهای سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند تا به انتصاب میشل بارنیه راست میانه‌رو به عنوان نخست وزیر اعتراض کنند.
در حالی که ائتلاف چپگرای موسوم به «جبهه مردمی جدید» به شکلی غیرمنتظره در انتخابات زودهنگام جولای پیروز شد اما انتصاب بارنیه توسط ماکرون صدای چپگرایان فرانسه را در آورده و آن‌ها رئیس جمهور فرانسه را متهم به دزدیدن این انتخابات به نفع خود می‌کنند.
 ماکرون در حالی روز پنجشنبه بارنیه ۷۳ ساله را به نخست وزیری منصوب کرد که بعد از کسب نتایج نامطلوب در انتخابات ۲ ماه فضای سیاسی فرانسه را در مذاکره و جستجو برای گزینه نخست‌وزیری در بن‌بست قرار داده بود. ماکرون در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از نخست وزیران بالقوه را در نظر گرفته بود که هیچ یک از آن‌ها حمایت کافی برای تضمین یک دولت باثبات را به دست نیاوردند و هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بارنیه بتواند اصلاحات را توسط پارلمان تصویب کند.
بارنیه روز شنبه همزمان با این اعتراضات به رایزنی‌هایی با سیاستمداران دیگر بر سر تشکیل دولت ادامه داد اما او همچنین در این وضعیت با چشم‌انداز دریافت رای عدم اعتماد مواجه بوده و از ابتدای اکتبر باید بحث بر سر بودجه ۲۰۲۵ را شروع کند.ائتلاف جبهه مردمی جدید به همراه حزب اجتماع ملی اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشته و می‌توانند در صورت تفاهم با یکدیگر با رای عدم اعتماد به بارنیه او را سرنگون کنند.  / ایسنا