بازی روانی غرب علیه ایران


گروه سیاسی: اخیرا روزنامه وال استریت ژورنال در یک گزارش واهی و هدفمند مدعی شد آمریکا خطاب به متحدانش تأیید کرده که ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده است. در این گزارش ادعا شده که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه ارسال کرده است.
به گزارش «تجارت»، طبق ادعای این روزنامه اقدام ایران به روسیه در جنگ اوکراین برتری خواهد داد. البته رد بخش پایانی گزارش وال استریت ژورنال ادعا می‌شود که آمریکا و اروپا در حال هماهنگی تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل حمایت از روسیه هستند. این گزارش در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای بازتاب بسیار گسترده‌ای را به همراه داشت که زیر پوست آن می‌توان بازی رسانه‌ای و جنگ روانی غرب علیه همکاری تهران و مسکو را مورد بازخوانی قرار داد.

واکنش کاخ سفید به ادعای وال استریت ژورنال
ادعای وال استریت ژورنال در روزهای اخیر با واکنش رسمی مقام‌های آمریکایی نیز همراه شده است. در ابتدای امر، کاخ سفید با استناد به ادعای وال استریت ژورنال گفت: انتقال موشک از ایران به روسیه نشانگر یک تشدید بزرگ در حمایت تهران از مسکو است. همچین، «ویلیام برنز» رئیس سیا درباره ادعای مطرح‌شده در رسانه‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک توسط ایران به روسیه، اظهارنظر کرد. برنز که برای اولین بار با «ریچارد مور» رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس در یک نشست مشترک در لندن شرکت کرده بود، دیروز شنبه گفت اگر ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده باشد، این اقدام «تشدید چشمگیر در ماهیت همکاری دفاعی آن‌ها» خواهد بود. برنز در میزگرد روزنامه فایننشال‌تایمز، از تایید این که آیا در صورت صحت این ادعا، موشک‌های ارسالی به روسیه رسیده‌اند یا نه، خودداری کرد.

واکنش موزیانه اوکراین به شایعه ارسال موشک‌های ایران به روسیه
وزارت امور خارجه اوکراین به گزارش ادعایی یک رسانه آمریکایی درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه واکنش نشان داد. وزارت امورخارجه اوکراین دیروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران موشک‌های بالستیک کوتاه-برد خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست تا از این اقدام خودداری کند. در بیانیه وزارت امور خارجه اوکراین با تکیه بر این ادعا آمده است: ما به شدت نگران گزارش رسانه‌های بین‌المللی در خصوص انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به فدراسیون روسیه هستیم. ما بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که از انتقال هرگونه سلاح و تجهیزات نظامی به روسیه خودداری کند. این وزارت‌خانه در ادامه با تکرار این ادعای اثبات نشده مبنی بر استفاده مسکو از پهپادهای ساخت ایران در جنگ با کی‌یف مدعی شد این کشور بیش از ۲ سال است که از گلوله‌باران روسیه با انواع سلاح‌ها، از جمله پهپادهای ساخت ایران رنج می‌برد. وزارت امور خارجه اوکراین همچنین در بیانیه خود از جامعه جهانی خواست تا فشار بر تهران و مسکو را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی افزایش دهد و مدعی شد: تعمیق همکاری‌های نظامی-فنی بین روسیه و ایران، نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل اروپا، خاورمیانه و جهان تهدیدات امنیتی جدی ایجاد می‌کند. وزارت امور خارجه اوکراین در ادامه با تکیه بر این ادعاهای اثبات نشده بر لزوم توقف ارائه تسلیحات از سوی ایران به روسیه تاکید کرد و افزود: ما به تهران هشدار می‌دهیم که در صورت تایید واقعیت انتقال موشک‌های بالستیک ایران به فدراسیون روسیه، پیامدهای مخربی برای روابط دوجانبه اوکراین و ایران خواهد داشت.

رد شایعه ارسال موشک به مسکو از سوی تهران



وزارت امور خارجه اوکراین و دولت آمریکا در حالی به گزارش وال استریت ژورنال واکنش نشان داده‌اند که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک با رد این ادعا تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله گرفتن از گفت‌وگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند، بلکه دیگر کشورها را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در این منازعه دعوت می‌کند.

بازی تکراری غزب علیه نزدیکی تهران و مسکو
طی سال‌های اخیر رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی بارها موضوع حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را برجسته کرده‌اند. در ابتدا موضوع پهپادها مطرح شد و حالا به نظر می‌رسد آن‌ها بر روی مساله موشک متمرکز شده‌اند. در سطح ابتدایی باید اظهار داشت که طرح موضوع ارسال موشک از سوی ایران برای روسیه در شرایطی از سوی غرب به عنوان تهدید مطرح می‌شود که آمریکا و اروپا سالانه هزاران موشک را به کشورهای دیگر می‌فروشند. در سطح دوم، به نظر می‌رسد که غربی‌ها در یک بازی تکراری قصد دارند یک جنگ روانی جدید را علیه همکاری ایران و روسیه کلید بزنند. آن‌ها خود نیز می‌دانند که از نظر قانونی، ایران هیچ منعی برای ارسال تسلیحات به هیچ کشوری ندارد و آن‌چه آن‌ها برجسته می‌کنند، صرفا یک جنگ تبلیغاتی بی‌اثر است.