هراس غرب از نفوذ چین در آفریقا


شبکه خبری سی‌ان‌ان به دنبال برگزاری نشست سه روزه‌ای با حضور سران کشورهای آفریقایی در چین در تحلیلی به نگرانی غرب از جمله آمریکا نسبت به نفوذ هرچه بیشتر چین در این قاره پهناور پرداخت. تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در گزارشی به قلم «سیمون مک‌کارتی» (Simone McCarthy) درباره این نشست که با حضور شی جین پینگ رئیس جمهوری چین آغاز به کار کرد، نوشت: شی در این نشست تنها یک پیام به رهبران آفریقایی حاضر داشت و آن اینکه تنها چین را برگزینید.
تحلیلگر این شبکه خبری نوشت: شی که در این نشست، میزبان بیش از ۵۰ نفر از سران کشورهای آفریقایی بود، این موضوع را القا کرد که چین، بدون شک، شریک خارجی برتر این قاره است. تارنمای سی‌ان‌ان نوشت: پیشنهاد شی به دولت‌های آفریقایی در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد چین در حال برنامه ریزی برای بودجه آزاد قبلی خود برای توسعه آفریقا است، آنهم در زمانی که چین در بحبوحه رکود اقتصادی خود با انتقادهایی در مورد اعطای وام به این کشورها و ایجاد دیون خارجی برای آنها مواجه شده اند. رئیس جمهوری چین با وعده حمایت مالی ۵۰ میلیارد دلاری طی سه سال آینده در این قاره با هدف ایجاد یک میلیون شغل و ده ها میلیون دلار کمک های غذایی و نظامی، هدف تعمیق همکاری با کشورها آفریقایی و سرمایه گذاری در زمینه صنعتی، کشاورزی و تجارت را دنبال می‌کند. تارنمای این شبکه خبری در ادامه نوشت: اکنون سایر قدرت های جهانی نظیر آمریکا تلاش های خود را برای توسعه روابط با کشورهای این قاره که سرشار از منابع طبیعی است و به منظور مقابله با نفوذ چین و دسترسی آن کشور به منابع کلیدی و حیاتی این قاره، شدت بخشیده‌اند. نویسنده این تحلیل با اشاره به اینکه برگزاری این نشست فرصتی است برای پکن برای تاکید بر حمایت ها و تعهدش در قبال قاره آفریقا، نوشت: با وجودی که داده ها نشانگر افت سرمایه گذاری چین در زمینه توسعه در این قاره طی سال های اخیر است اما شی و مقامات دولتی چین تلاش دارند تا نشان دهند که سرمایه‌گذاری‌های پکن، بخصوص در زمینه زیرساخت‌های آفریقا تمام نشده است.

آفریقا بازار آتی فناوری انرژی سبز چین
مک‌کارتی در تحلیل خود با اشاره به نگرانی‌ها در مورد سرمایه‌گذاری های چین در زیرساخت های آفریقا بخصوص در مورد شبکه ارتباطات می‌نویسد: رهبر چین در این نشست حمایت از ۳۰ پروژه بهم پیوسته در سرتاسر این قاره در ایجاد شبکه ارتباط زمینی و دریایی را اعلام کرد و به اجرای آن متعهد شد. چین قصد دارد تا ۳۰ پروژه مربوط به انرژی پاک را در آفریقا آغاز کند، چراکه پکن این قاره را بازار آتی خود در خصوص فناوری های سبز نظیر «پنل‌های خورشیدی» و «خودروهای برقی» ساخت خود که هم اکنون با تعرفه های آمریکا و اروپا مواجه اند، در نظر می‌گیرد.

نفوذ در زیرساخت‌های حمل‌ونقل
تحلیلگر این شبکه خبری در ادامه به مساله ورود چین به بخش زیر ساخت های حمل و نقل در قاره آفریقا پرداخت و می افزاید: چین، زامبیا و تانزانیا یادداشت تفاهمی برای احیای خط موجود راه آهن تانزانیا - زامبیا امضا کردند و نیجریه و چین نیز در بیانیه‌ای مشترک از توسعه حمل و نقل، بنادر و مناطق آزاد تجاری این کشور واقع در غرب آفریقا و مشرف بر اقیانوس اطلس، خبر دادند.

بحران بدهی کشورهای آفریقایی



سی‌ان‌ان در ادامه به بحران بدهی‌های کشورهای آفریقایی اشاره کرد و نوشت: بحران بدهی که شماری از کشورهای آفریقایی را در برگرفته و آنها را تحت فشار دیون خارجی از جمله خود چین قرار داده، نشست امسال در پکن را تحت شعاع قرار داد. هرچند که برخی از تحلیلگران، مساله «تله بدهی» پکن و اقدام عامدانه آن در بدهکار ساختن کشورهای این قاره با اعطای وام برای ساخت بزرگراه، خط آهن، نیروگاه های برق در چارچوب ابتکار «کمربند جاده‌» را رد می کنند، اما سرازیر شدن وام های چینی بطور اجتناب ناپذیری بار بدهی را افزایش می‌دهد. این در حالیست که پکن از شیوه های وام دهی خود و تلاش هایش برای تسهیل بازپرداخت بدهی دفاع می کند. تارنمای این رسانه خبری آمریکایی نوشت: آمریکا و متحدانش در کشورهای عضو «گروه۷» تلاش های خود را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه آغاز کرده‌اند بطوری که مقامات آمریکایی می‌گویند کشورهای آفریقایی در ارتباط با مشارکتشان باید (حق) انتخاب (بین چین و غرب) داشته باشند. تحلیلگر سی ان ان در حوزه چین نوشت: شی جین پینگ تلاش می‌کند تا به همراه کشورهای آفریقایی، «موج مدرن‌سازی را در این بخش از جهان به راه اندازد». تحلیلگران معتقدند که پکن حمایت کشورهای این قاره را برای تحقق اهداف شی که می‌خواهد کشورش را در موضع فاتح این بخش از جهان و یک رهبر جهانی جایگزین با آمریکا را قلمداد کند، حیاتی می بیند.