آمریکا و انگلیس در مسیر تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین


رئیسان سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا و انگلیس دیروز (شنبه) بر اهمیت «تداوم روند» حمایت از اوکراین تاکید کردند. بیل برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و ریچارد مور رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (MI۶) در مقاله مشترکی عنوان کردند که حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و وعده همکاری بیشتر در این جنگ و چالش های دیگر را دادند.
این دو مقام اطلاعاتی آمریکا و انگلیس برای اولین بار مقاله مشترکی را در روزنامه انگلیس فایننشال تایمز منتشر کردند. آنها در این مقاله نوشتند: دو کشور همکاری ۷۵ ساله خود را دو سال پیش جشن گرفتند و این شراکت در «قلب تپنده» کشور در روابط ویژه دو کشور قرار دارد. برنز و مور در مقاله خود مدعی شدند: سازمان های متبوعه دو کشور در مقابل روسیه و اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در حمله به اوکراین در کنار یکدیگر می ایستند. تداوم حمایت از اوکراین، مهم تر از همیشه است. پوتین در نابودی سرزمین و استقلال اوکراین موفق نخواهد شد و سازمان های دو کشور به حمایت اطلاعاتی از اوکراین ادامه می دهند. رئیسان اطلاعاتی آمریکا و انگلیس همچنین مدعی شدند به همکاری برای خنثی کردن «کارزار غیرمحتاطانه در خرابکاری در سراسر اروپا توسط دستگاه اطلاعاتی روسیه» و «استفاده منفی از فناوری» برای اشاعه اطلاعات غلط برای «ایجاد اختلاف بین ما» ادامه می دهند. رویترز نوشت: نیروهای روسیه پیشرفت کُندی در شرق اوکراین داشته اند و نیروهای اوکراینی بخش های بزرگی از منطقه کورسک در روسیه را تصرف کرده اند و کی یف خواستار کمک های دفاع هوایی بیشتری از سوی آمریکا و غرب است.
در همین حال روسیه، ادعای غرب درباره تلاش این کشور برای شرکت در کارزار اطلاعات غلط و اقدام خرابکارانه علیه آمریکا و کشورهای غربی را تکذیب کرده است. برنز و مور در بخش دیگری از مقاله خود همچنین مدعی شدند که تشکیلات خود را برای «انطباق با قدرت گرفتن چین» که آنها «آن را چالش اصلی اطلاعاتی و ژئوپلتیکی قرن بیست و یکم» توصیف کرده اند، بار دیگر تشیکلات متبوع خود سازماندهی کرده اند. برنز که همچنین مذاکره کننده اصلی آمریکا در مذاکرات صلح غزه است، به همراه مور در مقاله مشترک خود عنوان کرد که «کانال های اطلاعاتی برای بازداندگی و تنش زدایی» در منطقه خاورمیانه را بکارگرفته اند و برای همکاری در زمینه آتش بس در غزه همکاری می کنند.