مانور نوشت‌افزار ایرانی در نمایشگاه «ایران نوشت»

جوان آنلاین: دهمین نمایشگاه ایران‌نوشت اجتماع و مانور تیم ملی نوشت‌افزار ایرانی است که در دولت سیزدهم بخش ویژه نوشت‌افزار در وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد و در دولت فعلی دنبال شد. 
در ابتدای این مراسم که با حضور محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اسماعیل جانعلی پور دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و جمعی از خانواده شهدا همراه بود، محمد یقینی، مدیر عامل و عضو هیئت‌مدیره مجموعه ایران‌نوشت و دبیر اجرایی دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی طی سخنان کوتاهی که روز گذشته در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه ایران‌نوشت در مصلای بزرگ امام‌خمینی (ره) برگزار شد، گفت: امسال بیش از ۱۰۰ برند در مجموعه مصلی و در دهمین نمایشگاه ایران‌نوشت حضور دارند. از آنجایی که سال‌های گذشته با استقبال روزافزون از این رویداد مواجه بودیم، لازم بود در مکانی با زیرساخت‌های بهتر حضور داشته باشیم. باید از حمایت‌ها و تلاش وزارت صمت که بخش ویژه در این وزارتخانه در حوزه نوشت‌افزار ایجاد شده‌است، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما تشکر کنم. 
دبیر اجرایی دهمین نمایشگاه ایران‌نوشت با بیان اینکه اهالی نوشت‌افزار ایرانی تجارب خوبی کسب کرده‌اند، اظهار کرد: امسال بیش از ۱۰۰ برند با همکاری مصلی امام‌خمینی (ره) تهران و مجموعه شهرداری تهران در معرض دید مخاطبین و عموم مردم و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 
یقینی این نمایشگاه را اجتماع و مانور تیم ملی نوشت‌افزار ایرانی خواند و افزود: در دولت سیزدهم بخش ویژه نوشت‌افزار در وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد و در دولت فعلی دنبال شد که نتایج آن شکل‌گیری این نمایشگاه است.   حمایت رهبری از تولید نوشت‌افزار ایرانی


در ادامه این برنامه محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزرات صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز با اشاره به اینکه ابتدا باید از مجموعه مجمع ایران‌نوشت بابت زحمات این جشنواره و تلاش در حوزه نوشت‌افزار ایرانی طی ۱۰ سال گذشته برای تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی‌اسلامی تشکر کنم، اظهار داشت: ما حدود ۱۰۰ واحد تولیدی و حدود هزار واحد صنفی تولیدی و ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی توزیعی در حوزه نوشت‌افزار داریم. 
وی با اشاره به پیام‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به مجموعه ایران‌نوشت افزود: مجموعه «ایران نوشت» با تأکید مقام معظم رهبری کار خود را آغاز کرده و ایشان در طول این سال‌ها دو بار با صدور پیام‌هایی حامی این حرکت ملی بودند؛ این پیام‌ها در روند تولید محصولات ایران‌نوشت مشوق بود. طی سال‌های اخیر تجلی تحقق تولید داخلی ایرانی در صنعت نوشت‌افزار ایرانی قابل‌مشاهده است؛ این تولیدات با نماد‌ها و افتخارات ملی گره خورده است. 
معاون وزیر صمت در ادامه افزود: نمایشگاه ایران نوشت، تجلی جهش تولید با مشارکت مردم است؛ حرکتی که هم تولیدکنندگانی که پذیرفتند وارد این عرصه شوند و هم توزیع کنندگانی که توزیع محصولات تولید داخل را به محصولات قاچاق و خارجی ترجیح دادند در آن سهیم هستند. در سال گذشته در گروه مخاطبان دانش‌آموز دوره متوسطه بیشترین اقبال به محصولاتی که تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی را داشتند، وجود داشته است. همچنین در حوزه نونهالان هم با برند‌سازی‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری انجام شده‌است، محصولاتی با محوریت این شخصیت‌ها تولید شده که با استقبال رو‌به‌رو شدند.   روز صنعت نوشت‌افزار در تقویم رسمی
برادران با اشاره به همکاری شهرداری تهران در برگزاری این رویداد تأکید کرد: ما در شورای فرهنگ عمومی روز ۲۵ آبان ماه را به عنوان روز صنعت نوشت‌افزار اعلام و در تقویم رسمی کشور ثبت کردیم. برنامه راهبردی که در دوره‌های قبلی این نمایشگاه رونمایی شده‌بود با توجه به برنامه هفتم توسعه و در چشم‌اندازی که برای سال ۱۴۰۷ تعریف شده به‌روز‌رسانی کردیم. امیدواریم با تحقق اهداف این سند، علاوه بر تولیدات مرسوم نوشت‌افزار مثل مداد، مدادرنگی، دفترچه، کیف، مداد پاک کن و تراش در سایر محصولات هم که هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم بتوانیم به خودکفایی برسیم. 
وی در پایان گفت: خوشبختانه هم تنوع محصولات بالا رفته و هم نوآوری‌های جدیدی در نوشت‌افزار و محصولات کمک آموزشی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان رقم خورده‌است. تعداد نوشت‌افزار و محصولات تولید‌شده در سال گذشته ۲۹۵ میلیون عدد بود که امسال با رشد ۳۷ درصدی به رقم ۴۰۴ میلیاردی رسیدیم. یکی از تأکیدات همیشگی رئیس‌جمهور شهید چاپ کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی بود که امسال هم برای دومین سال پیاپی این اتفاق رقم خورد.   ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی
در بخش دیگری از این مراسم مهدی امیری مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران هم با اشاره به اینکه بسیار خوشحالم که به نمایندگی از مجموعه شهرداری تهران در کنار نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و ترویج و استفاده از این ابزار و خدمات هستیم، گفت: طبیعتاً یکی از مبادی ورودی به این عرصه و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ساخت ایرانی، کودکی و نوجوانی است. امسال دنبال یک جهش در این رویداد بودیم و طبیعتاً این نمایشگاه نقطه آغاز است، اما باید در سطح شهر‌های دیگر و طی سال نیز فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را ترویج دهیم. شهروندان ما باید به کالای ایرانی اعتماد کنند و این نمایشگاه این فرصت را می‌دهد که در کنار تولید‌کنندگان مختلف باشیم. امیدواریم بتوانیم در این جهت از ظرفیت مدیریت شهری استفاده کنیم. 
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران افزود: یکی از مباحث مورد توجه در این دوره از برگزاری نمایشگاه وجود برخی نام و نشان‌های خارجی در برندهاست که جا دارد مسئولان برگزاری این رویداد به آن توجه کنند. 
در انتهای این مراسم با حضور پدر شهید ریحانه سلطانی‌نژاد (دختر کاپشن صورتی) که در واقعه تروریستی کرمان به شهادت رسیده‌بود، از محصولات جدید در حوزه نوشت‌افزار با طراحی تصویر این شهید رونمایی به عمل آمد و سپس جشن سالروز نوشت‌افزار‌های ایرانی و افتتاح رسمی دهمین نمایشگاه ایران‌نوشت توسط همسر، دختر و نوه شهید مسعود علی‌محمدی اولین شهید علم و دانشمند هسته‌ای کشورمان برگزار شد. 
دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی «ایران‌نوشت» که به مناسبت نزدیک بودن به ایام مهر به عرضه نوشت‌افزار، لوازم‌التحریر، کیف، کفش، کوله پشتی، مواد غذایی، پوشاک و سوغات استان‌ها می‌پردازد، از امروز تا پایان شهریور از ساعت ۱۵ الی ۲۳ در مصلای امام‌خمینی (ره) برگزار می‌گردد.