ایران: آژانس در گزارش‌های خود بی‌طرف باشد

 نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در یادداشتی آخرین نظرات و ملاحظات ایران در مورد گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درخصوص «موافقت‌نامه پادمانی NPT جمهوری اسلامی ایران (GOV/۲۰۲۴/۴۴ مورخ ۲۹ اوت ۲۰۲۴)» و «نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد (GOV/۲۰۲۴/۴۱ مورخ ۲۹ اوت ۲۰۲۴)» منتشر کرد که مهم‌ترین نکات آن را در ادامه می‌خوانید.
   آژانس باید در گزارش‌های مربوط به ایران بی‌طرف باشد
 تمام مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده و توسط آژانس تحت راستی‌آزمایی است.
 اگرچه ایران هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال ایران به‌صورت داوطلبانه و رویکردی همکارانه، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را ارائه کرده است.



 ارزیابی آژانس دربارۀ تورقوزآباد براساس اطلاعات و شواهد معتبر نیست. تورقوزآباد یک مکان صنعتی است که شامل انواع انبارها و اماکن نگهداری مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد غذایی، پارچه و منسوجات، لاستیک و قطعات خودرو، لوله و اتصالات و برخی ضایعات صنعتی است.
 در تحقیقات مبسوط ما در زمینۀ سابقه فعالیت‌های انجام شده در این مکان، به‌استثنای خرابکاری که محتمل‌ترین نشانه است، هیچ دلیل دیگری برای وجود چنین ذرات اورانیوم را نمی‌توان در نظر گرفت. همچنین هیچ‌گونه مادۀ هسته‌ای و فعالیتی در مکان موسوم به لویزان-شیان وجود نداشته است.
 دربارۀ بازرسان آژانس هم با گفت ایران تنها تعداد معدودی از بازرسان را با رعایت کامل حقوق خود، همان‌طور که در ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع با آژانس تصریح شده، لغو انتصاب کرده است. در حال حاضر تعداد کل بازرسان منصوب‌شدۀ آژانس در ایران  ۱۲۰ نفر است.
 ایران انتظار دارد که آژانس گزارش‌های خود دربارۀ فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران را براساس اصول بی‌طرفی، حرفه‌ای و به‌طور عینی انجام دهد.