پیروزی بزرگ در پاکسازی همسایه از تروریست‌ها

جوان آنلاین: لانه تروریست‌ها در مرز‌های کشورمان فروریخت. سال گذشته بود که نیرو‌های مسلح کشورمان اعلام کردند مقابل تروریست‌ها کوتاه نخواهند آمد و باید آن‌ها از مرز‌های غربی جابه‌جا شوند. دست‌کم دو حمله به موضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان اعلام شد تا این پیام داده شود که هشدار ایران جدی است و راهی جز خروج تروریست‌ها از مرز ایران برای توقف اقدامات تروریستی نیست. هفته گذشته، اما خبر‌های تحقق این وعده امنیتی و امنیت‌ساز اعلام شد. 
اکنون پای تروریست‌ها از مرز‌های ایران بریده شده است. ماجرا از جایی شروع شد که سالیان درازی بود که مرز‌های غربی کشورمان در غفلت دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان، جولانگاه تروریست‌های ضد انقلاب مسلح شده بود و گاه و بیگاه به اقدامات خرابکارانه دست می‌زدند که حالا خبر‌ها از اخراج و دور شدن این افراد از نزدیکی مرز‌های ایران حکایت دارد. برخی آگاهان سیاسی این اقدام را باتوجه به در پیش بودن سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق پالس مثبت بغداد برای گسترش روابط و توجه به دغدغه‌های امنیتی تهران می‌دانند. 
براساس اخبار منتشر شده در این زمینه، سه شاخه سیاسی- نظامی سازمان تروریستی و تجزیه‌طلب که تحت عنوان «کومله» فعالیت می‌کنند، پنج‌شنبه هفته گذشته اردوگاه‌های خود را در مناطق مرزی مشترک اقلیم کردستان با ایران تخلیه کردند. در پی این اقدام، اعضای مستقر کومله در اردوگاه زرگویز علیا، به سورداش، مکانی در۴۰ کیلومتری زرگویز و در مجاورت شهر دوکان در اقلیم کردستان منتقل شدند. انتقالی که بنابر اذعان سران کومله، آغازی بر انتقال کامل این گروهک ضدایرانی از مناطق مرزی خواهد بود. شهر دوکان که حالا محل جدید زندگی اعضای کومله خواهد بود، در سال ۲۰۱۴ و با همکاری دولت اقلیم کردستان و وزارت مهاجرت و پناهندگان عراق ساخته شده است. این اخبار را کومله هم تأیید کرد و با انتشار اطلاعیه‌ای روایت خود را بیان کرد. «در قضیه خلع سلاح که این روز‌ها بسیار بر سر زبان‌هاست، ما مقادیر نسبتاً انبوهی از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را که سال‌ها انبار کرده بودیم، در اختیار اتحادیه میهنی کردستان قرار داده‌ایم.»
رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین سفر خارجی خود، روز چهارشنبه این هفته به عراق سفر می‌کند. در همین خصوص محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد، خبر داده که در جریان سفر پزشکیان به عراق، یادداشت‌های همکاری امنیتی میان تهران- بغداد امضا خواهد شد. طبق گفته آل صادق، تعدادی از تفاهمنامه‌ها که مقرر بود در سفر رئیس‌جمهور فقید کشورمان شهید رئیسی به عراق به امضای رؤسای دو کشور برسد، در سفر آتی دکتر پزشکیان به عراق امضا و مبادله خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند منجر به تکمیل همکار‌های امنیتی ایران و عراق شود.   مشت آهنین ایران مقابل تروریست‌ها


 اردیبهشت امسال بود که نچیروان بارزانی در رأس هیئتی برای دیدار و گفتگو با مقامات ایران وارد تهران شد. این سفر یکی از رویداد‌های مهم در فرایند اخراج تروریست‌ها بود چراکه رئیس اقلیم کردستان در نشست خبری خود از دغدغه‌های امنیتی ایران حمایت کرد. بارزانی در تهران اعلام کرد که «دیگر حریم اقلیم کردستان عراق بستری برای فعالیت تروریستی علیه هیچ همسایه‌ای از جمله ایران نخواهد بود». 
بارزانی در این نشست خبری هشدار داد «گروه‌هایی که از قانون سرپیچی کنند و بخواهند روابط اقلیم و همسایگان را مختل کنند، جایی در اقلیم نخواهند داشت و باید خاک عراق را ترک کنند یا تن به قوانین اقلیم و دولت عراق و درخواست‌های سازمان ملل بدهند. من اکنون می‌گویم که ایران یک همسایه مهم برای کردستان عراق است. نباید یک گروه مسلح با هر اسم و عنوانی از سرزمین و حریم کردستان اقدام مسلحانه علیه ایران انجام دهد. هیچ دولتی این رویه را نمی‌پذیرد. اقلیم کردستان عراق هیچ اقدامی علیه همسایگان خود ایران، ترکیه و سوریه را نمی‌پذیرد.»
تهران و بغداد بعد از تحرکات گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان، اسفند سال ۱۴۰۱ توافقنامه امنیتی امضا کردند. اما تهران رضایت کافی از اقدمات انجام شده نداشت. ایران تیرماه سال گذشته بعد از حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها در اقلیم نسبت به عدم اجرای این توافقنامه هشدار داد.   ضرب الاجل تهران به همسایه غربی
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در این زمینه گفت: «تا شهریورماه که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق به مسئولیتش عمل کند، اما اگر این زمان بگذرد و این‌ها مسلح باقی بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعاً عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد». رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح وضعیت امنیتی مرز‌ها را نسبت به گذشته فوق‌العاده بهتر توصیف و در عین‌حال خاطرنشان کرد: «متأسفانه برخی از کشور‌های همجوار درباره مسئولیت‌شان نسبت به مرز به‌درستی عمل نمی‌کنند؛ در شمال عراق گروه‌های تجزیه‌طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرز‌های ما ایجاد می‌کنند».
 سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه سال ۱۴۰۲ پایان موعد اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق درباره خروج تروریست‌ها و نیرو‌های تجزیه‌طلب مستقر در منطقه کردستان عراق و در مناطق مرزی شمال غرب ایران بود که رضایت کامل تهران برآورده نشد. تهران در پاسخ به اجرای ناقص این توافقنامه امنیتی دوباره در دی ماه سال گذشته مواضع تروریست‌ها در خاک اقلیم مورد هدف قرار داد. در نتیجه موضع قاطع نیرو‌های مسلح کشورمان برای دور شدن تروریست‌ها از مرکز ایران این وعده در نهایت و با وجود برخی مقاومت‌ها محقق شد؛ و بالاخره تروریست‌ها اخراج شدند
فرمانده نیروی زمینی سپاه هم این خبر را تأیید کرد. سردار محمد پاکپور با بیان اینکه عناصر ضدانقلاب در شرق و جنوب شرق از حاشیه مرز‌های ایران پاک‌سازی شدند، گفت: «عناصر ضدانقلاب و تروریست‌ها از مرز‌های ایران و عراق اخراج شدند و این مرز‌ها از عناصر معاند پاک‌سازی شد». پاکپور در مراسم تودیع و معارفه فرمانده تیپ نیرو مخصوص میرزا کوچک خان جنگلی، خلع سلاح تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق را یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: «با رشادت‌های نیروی زمینی سپاه عناصر ضدانقلاب و تروریست‌ها از مرز‌های ایران و عراق اخراج شدند و این مرز‌ها از عناصر معاند پاک‌سازی شد». 
 تروریست‌های اخراجی مهمان بی‌بی‌سی!
بی بی‌سی فارسی، اما در این زمینه بی‌طرف نماند و باز هم در اختیار تروریست‌های ضد ایرانی قرار گرفت تا در زمانی که از عالم و آدم رانده شده‌اند، تریبونی برای دفاع از خود بیابند. 
پنج‌شنبه گذشته و یک هفته مانده به سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق و نیز اقلیم کردستان، یکی از مهم‌ترین مفاد توافقنامه امنیتی میان عراق و ایران و اقلیم که تخلیه سه اردوگاه احزاب معاند ایران در استان سلیمانیه و در نزدیکی مرز‌های غربی ایران بود، وارد مرحله اجرایی شد. همه اعضا و خانواده‌های سه شاخه کومله کردستان ایران، کومله زحمتک‌شان کردستان و کومله شاخه سازمان حزب کمونیست ایران، اردوگاه‌های محل اقامت خود در استان سلیمانیه در منطقه زرگویز، زرگویزله و بانه‌گه‌وره تخلیه و مجبور شدند سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین خود و تجهیزات لجستیکی را تسلیم نیرو‌های امنیتی وابسته به حزب اتحادیه میهنی کردستان (حزب جلال طالبانی رئیس‌جمهور فقید عراق) کنند. بی‌بی‌سی فارسی جمعه شب گفت‌وگویی کوتاه با عبدالله مهتدی، دبیرکل گروهک کومله انجام داد تا او بتواند از خود و تروریست‌های تحت امرش دفاع کند. گرچه در کل و نهایت، مصاحبه به نفع ایران شد!
مهتدی با چهره‌ای درهم و بی‌آنکه قدرتی در گروهک خود ببیند که با تکیه به آن قدرت بتواند غم را تبدیل به خشم کند، روی آنتن بی‌بی‌سی آمد و تصمیم عراق و اقلیم برای اخراج این گروهک‌ها از اردوگاه‌های خود را «تحت فشار‌های جمهوری اسلامی» دانست و این‌گونه، بی‌آنکه توجهی داشته باشد، به قدرت جمهوری اسلامی در مجاب کردن عراق به مبارزه با تروریست‌ها اذعان کرد. مهتدی پس از آن هم سعی کرد با فرافکنی از موضوع «مسلح بودن» گروهک کومله و دلیل اصلی برخورد جمهوری اسلامی ایران با آن‌ها فرار کند و نقش آفرینی این گروهک را در آنچه «جنبش زن، زندگی، آزادی» خواند، دلیل «انتقام» جمهوری اسلامی از کومله دانست. مهتدی نقش گروهکش در جنبش زن، زندگی، آزادی را برجسته خوانده و تأکید کرد در این جنبش «نام کومله در جهان شهره شد» و به همین دلیل هم جمهوری اسلامی دنبال انتقام رفت: «این‌ها یک انتقامی است برای موفقیت‌هایی که ما در جنبش اخیر داشتیم و جنگ روانی جمهوری اسلامی علیه احزاب و مردم کردستان است.»
در این بخش مصاحبه مجری بی‌بی‌سی متوجه شد که مهتدی ناخودآگاه در حال اذعان به حضور تروریست‌ها در آشوب‌های زن، زندگی، آزادی است و برای همین به او تذکر داد که خیلی از احزاب نقش آفرین در جنبش زن، زندگی، آزادی کومله را قبول نداشتند. مهتدی، اما سکوت کرد. موضوع دیگری که مهتدی در برابر آن سکوت کرد، عدم امکان انتقال سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین این گروهک به مکان جدید بود که مجری بی‌بی سی مطرح کرد و مهتدی گفت که «ما سلاح سنگین نداشتیم» و در واقع تلویحاً تأیید کرد سلاح غیرسنگین را داشته‌اند!
او در ادامه مسئله سلاح را فاقد اهمیت دانست و گفت مهم این است که جمهوری اسلامی می‌خواهد «به مردم بگوید این احزابی که شما به آن‌ها علاقه دارید، خودشان دارند از بین می‌روند.»
رسانه‌های فارسی زبان غربی بار‌ها آنتن خود را به تروریست‌هایی که علیه مردم ایران دست به اقدام مسلحانه و ترور کور زده‌اند، قرار داده‌اند. از جمله ایران اینترنشنال پس از حمله تروریستی به رژه اهواز با سخنگوی تروریست‌ها مصاحبه کرد یا همین بی‌بی سی با عبدالمالک ریگی گفتگو گرفته بود.