محاصره اسرائیل از شرق هم کامل شد

جوان آنلاین: به موازات تداوم جنگ در غزه و اصرار تل‌آویو برای حضور طولانی‌مدت در این باریکه، جبهه‌های نبرد علیه سرزمین‌های اشغالی هم یکی پس از دیگری در حال شکل‌گیری است و این بار نهال نوپای مقاومت از مرز‌های شرقی رژیم‌صهیونیستی در اردن شروع به جوانه زدن کرده است. در عملیاتی شهادت‌طلبانه که دیروز یک اردنی در گذرگاه «الکرامه» انجام داد، سه صهیونیست به هلاکت رسیدند، اقدامی که نتانیاهو آن را روز سخت توصیف و اعتراف کرد که اسرائیل از همه جهات محاصره شده است.  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دوستانش مدعی هستند که با ادامه جنگ در غزه می‌توانند حماس را نابود کرده و امنیت شهرک‌نشینان را تضمین کنند، اما تحولات چند ماه گذشته نشان داد که هرچه این جنگ طولانی‌تر می‌شود، سرزمین‌های اشغالی هم به همان اندازه ناامن‌تر می‌شود. اگر تا چندی پیش مقامات صهیونیست از سوی گروه‌های مقاومت در لبنان، و عراق و سوریه نگرانی داشتند، اکنون یک جبهه جدید بیخ گوش سرزمین‌های اشغالی گشوده شده است. در همین رابطه، منابع رسانه‌ای روز یک‌شنبه از وقوع یک عملیات ضد صهیونیستی در منطقه «غور اردن» در کرانه باختری و هلاکت سه صهیونیست خبر دادند. خبرگزاری شهاب، در این باره گزارش داد که یک فرد مسلح با کامیون وارد گذرگاه «الکرامه» در نزدیکی مرز اردن و کرانه باختری شد و به سمت صهیونیست‌ها تیراندازی کرد. 
رسانه‌های صهیونیستی ابتدا از زخمی شدن سه صهیونیست در این عملیات خبر دادند، اما پس از آن رسماً اعلام کردند که این سه نفر کشته شده‌اند. نیرو‌های رژیم صهیونیستی نیز اقدام به تیراندازی به سمت مجری عملیات کرده و مدعی به شهادت رسیدن وی شدند. طبق این گزارش، اطلاعات اولیه حاکی از آن است که مجری عملیات از خاک اردن وارد منطقه غور اردن شده و این عملیات را انجام داده است. منابع محلی می‌گویند که مجری عملیات دارای تابعیت کشور اردن است. 
رسانه‌های عبری گزارش دادند که اسرائیلی‌های کشته شده در این عملیات همگی از عناصر امنیتی و نظامی سازمان گذرگاه‌های رژیم صهیونیستی هستند. این رسانه‌ها همچنین گزارش دادند: نیرو‌های ارتش مشکوک هستند که کامیون مورد استفاده در عملیات بمب‌گذاری شده باشد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: نیرو‌های امنیتی تمامی کامیون‌ها را در گذرگاه الکرامه بازرسی و از رانندگان بازجویی می‌کنند. خبرنگار العربیه نیز گزارش کرد: ارتش اسرائیل در ورودی‌های شهر اریحا موانع ایجاد کرد و نیرو‌های کمکی بزرگی از ارتش به گذرگاه مرزی ملک حسین با اردن رسیدند. العربیه همچنین تأکید کرد: ارتش اسرائیل تا اطلاع ثانوی گذرگاه ملک حسین را به طور کامل می‌بندد. از سوی دیگر، وزارت کشور اردن گفت: در حال بررسی حادثه تیراندازی هستیم که در طرف مقابل پل ملک حسین رخ داده است. در همین زمینه رویترز به گفته یک مقام اردنی گزارش کرد: پل ملک حسین از سمت اردن بسته شد. 
این عملیات بی‌سابقه در اردن در واکنش به جنایات اسرائیل در غزه انجام می‌شود و نشان می‌دهد که ملت‌های دیگر هم از نسل‌کشی فلسطینیان به ستوه آمده‌اند و به هر نحوی شده می‌خواهند به صهیونیست‌ها ضربه بزنند. 


ماه گذشته نیز یک مبارز فلسطینی وابسته به گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) در غور اردن عملیاتی انجام داد که طی آن یک صهیونیست کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. این عملیات که از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، سابقه نداشت موجی از نگرانی را در بین مقامات تل‌آویو به همراه داشت و ارتش اسرائیل اعلام کرد که برای اعزام نیرو به این منطقه برای کنترل مرز‌های اردن تصمیم‌گیری خواهد کرد. 
 محاصره از همه جهات
عملیات اردن نشان داد که صهیونیست‌ها در وضعیت بغرنج امنیتی به سر می‌برند و از هر سو هراس بر سر آن‌ها سایه افکنده است، چیزی که نتانیاهو نیز به آن اعتراف کرد. نتانیاهو در واکنش به عملیات غور اردن در شرق فلسطین اشغالی گفت: «امروز روز سختی است و یک تروریست منفور سه شهروند ما را با خونسردی در پل النبی کشت. ما با یک ایدئولوژی مرگبار به رهبری محور شرارت ایران محاصره شده‌ایم.»
نتانیاهو درحالی از محاصره شدن اسرائیل در همه جهات می‌گوید که مسبب اصلی این بحران خود او و وزرای تندرو این رژیم هستند که با نسل‌کشی در غزه، ناامنی را به شهروندان صهیونیست هدیه داده‌اند. در ۱۱ ماه گذشته از جنگ غزه، روزی نیست که شهروندان اسرائیلی اعتراضاتی ضد نخست وزیر برگزار نکنند و آن‌ها کابینه نتانیاهو را مقصر اصلی ناامن شدن سرزمین‌های اشغالی می‌دانند و خواستار استعفای او هستند. گروه‌های مقاومت در منطقه بار‌ها هشدار داده‌اند که اگر اسرائیل می‌خواهد امنیت شهرک‌نشینان را تأمین کند باید به جنگ غزه پایان دهد، در غیر این صورت، آن‌ها نیز به عملیات خود علیه سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهند داد. 
با باز شدن جبهه اردن، اکنون هشت محور علیه سرزمین‌های اشغالی وجود دارد. با توجه به اینکه غور اردن تنها مرز با کرانه باختری است سران اسرائیل از این واهمه دارند که با ارسال تسلیحات به گروه‌های فلسطینی از این منطقه، تهدیدات امنیتی از کرانه باختری علیه شهرک‌نشینان افزایش یابد. گروه‌های مقاومت در کرانه باختری اخیراً هشدار دادند که غافلگیری‌های جدیدی برای صهیونیست‌ها در مناطق مختلف دارند و به نظر می‌رسد فلسطینیان قصد دارند تمام سرزمین‌های اشغالی را برای صهیونیست‌ها ناامن کنند. 
 استقبال گروه‌های مقاومت
عملیات اردن با استقبال گروه‌های فلسطینی همراه شد. جنبش حماس تأکید کرد که عملیات قهرمانانه امروز در گذرگاه الکرامه پاسخی طبیعی به جنایات دشمن صهیونیستی و بیانگر حمایت امت از ملت و مقاومت فلسطین است. دفتر رسانه‌ای کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: ما عملیات ویژه گذرگاه «الکرامه» را تبریک می‌گوییم و آن را پاسخی واجب به کشتار‌های شنیع و جنگ نسل‌کشی در نوار غزه و جنایات صهیونیست‌ها و نازی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی می‌دانیم. طبق گزارش خبرگزاری شهاب، در این بیانیه آمده است: عملیات ویژه قهرمانانه در گذرگاه الکرامه مظهر شکست ترکیبی امنیتی، اطلاعاتی و نظامی کل سیستم امنیتی دشمن صهیونیستی و حامیان آن است. دفتر رسانه‌ای کمیته‌های مقاومت فلسطین در ادامه تأکید کرد: «پیام مشخص عملیات گذرگاه الکرامه به صهیونیست‌ها و سران بزدل و فاشیست آن‌ها این است که هرکس آتش را به راه بیندازد دامن خودش را خواهد گرفت و آتش انتقام مقدس در میان مردم ما و فرزندان ملت ما به دلیل تشدید و افزایش جنایات و جنگ نسل‌کشی صهیونیست‌ها علیه مردم و سرزمین و مقدسات ما هر روز بیشتر می‌شود.»