گره کور انتخاباتی در امریکا 

نظرسنجی‌های اخیر در ایالات خاکستری، بیانگر برتری نسبی کامالا هریس بر ترامپ است. نظرسنجی جدید ای‌بی‌سی‌نیوز/ ایپسوس نشان‌دهنده برتری اندک هریس در ایالات ویسکانسین، میشیگان، جورجیا و نوادا است. با این حال در پنسیلوانیا که دارای ۲۰ رأی الکترال است، هر دو نامزد آرای یکسانی دارند. فراتر از آن، نظرسنجی‌ها بیانگر برتری محسوس ترامپ بر هریس در ایالات اوهایو، فلوریدا و کارولینای شمالی است. البته نباید فراموش کرد که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ در هر سه ایالت (اوهایو، فلوریدا و کارولینای شمالی) پیروز شده و اکنون باید این نتیجه را تکرار کند. خیال رئیس‌جمهور امریکا بابت تکرار این نتیجه در فلوریدا، چندان راحت نیست زیرا هنوز حدود ۱۰ درصد از رأی‌دهندگان در این ایالت حساس تصمیم نهایی خود را در خصوص حمایت از دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان اتخاذ نکرده‌اند. 
نکته مهم و قابل‌توجه در این نظرسنجی، اقبال ۵۶ درصد از رأی‌دهندگان مستقل به هریس است. در صورتی که این ترکیب [ به سود ترامپ]تغییر نکند، جمهوریخواهان قطعاً بازنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهند بود. با این حال هنوز مشخص نیست آرای مبهم و بلاتکلیف در آخرین روز‌های مبارزات انتخاباتی به سوی کدام نامزد و حزب گرایش پیدا خواهند کرد. نکته دیگر اینکه ۹۳ درصد از دموکرات‌ها کمپین انتخاباتی هریس را قوی و منسجم ارزیابی می‌کنند، حال آنکه ۷۹ درصد از جمهوریخواهان این نگاه مثبت را به کمپین ترامپ دارند. همین مسئله می‌تواند به پاشنه آشیل رئیس‌جمهور سابق امریکا در بین جمهوریخواهان ناراضی تبدیل شود. جمهوریخواهان ناراضی در سال ۲۰۲۰، نقش مهمی در گردش آرا به سود دموکرات‌ها و بایدن ایفا کردند. 
یکی دیگر از موضوعات قابل‌تأمل، نوع نگاه شهروندان امریکایی نسبت به مناظره مستقیم ترامپ- هریس در ماه سپتامبر (شهریورماه) است. ۴۳ درصد از رأی‌دهندگان مدعی هستند هریس در این مناظره بر ترامپ فائق خواهد آمد و ۳۷ درصد، چنین نظری را در خصوص ترامپ دارند. بدون شک پس از برگزاری مناظره، این اختلاف ۶ درصدی می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند! به عبارتی گویاتر، مناظره ماه سپتامبر اهمیت فزاینده‌ای برای رأی‌دهندگان دموکرات، جمهوریخواه و مستقل پیدا کرده و می‌تواند پیروزی یا شکست یکی از دو نامزد را تضمین کند. 
در بخش دیگر نتایج این نظرسنجی تصریح شده که اکثر شهروندان امریکایی اعتقاد به ماهیت جنجالی انتخابات ماه نوامبر و آثار سوء آن (بحران‌های داخلی) پس از اعلام نتایج آن دارند. تنها مؤلفه‌هایی که ترامپ در آن‌ها پیشتاز است، یکی اقتصاد و دیگری مهاجرت است. در حوزه اقتصاد، رأی‌دهندگان با اختلافی ۸ درصدی ترامپ را انتخاب می‌کنند. در قبال موضوع مهاجرت، این اختلاف به ۹ درصد می‌رسد. 
در نهایت اینکه افزایش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مترادف با گردش آرای مردد و خاکستری به سود دموکرات‌ها خواهد بود. نظرسنجی ایپسوس اگرچه نتایج چندان مطلوبی برای جمهوریخواهان و ترامپ ندارد، اما خیال هریس را بابت پیروزی در آوردگاه ماه نوامبر راحت نمی‌کند! اتفاقاً این نظرسنجی بیانگر رقابت نزدیکی است که می‌تواند تحت تأثیر پررنگ شدن موضوعات اقتصادی و مهاجرتی به ضرر معاون بایدن رقم بخورد؛ اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به ضرر هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها رقم خورد.