اروپا و امریکا «حسن نیت» دولت جدید را با تحریم جواب دادند

جوان آنلاین: به‌رغم سیگنال‌های مثبت دولت جدید ایران برای مناسبات بهتر با طرف‌های غربی، تروئیکای اروپا «ایران‌ایر» را تحریم و دولت انگلیس در اقدامی جداگانه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد. امریکا هم اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع می‌کند. 
فرانسه، آلمان و بریتانیا روز سه‌شنبه آنچه را که «صادرات موشک‌های بالستیک ایران» به روسیه خوانده‌اند، محکوم کردند. در بیانیه‌ای که سه دولت اروپایی موسوم به تروئیکا علیه ایران صادر کرده‌اند، آمده است: «این اقدام که افزایش حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین به شمار می‌رود سبب می‌شود موشک‌های ایران به خاک اروپا برسد و رنج مردم اوکراین را افزایش دهد.» آن‌ها همچنین تهدید کرده‌اند که ما برای لغو قرارداد‌های دوجانبه خدمات هوایی با ایران اقدامات فوری انجام خواهیم داد. در بیانیه سه دولت اروپایی آمده که علاوه بر این، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی را که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند، تحریم خواهیم کرد. همچنین برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران‌ایر کار خواهیم کرد. 
تروئیکای اروپایی از ایران خواسته است «فوراً تمام حمایت‌های خود را از جنگ روسیه علیه اوکراین متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.» این ادعا درحالی مطرح می‌شود که مقام‌های ایران و روسیه بار‌ها ادعای همکاری نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند. همزمان امریکا روز سه‌شنبه با تأیید رسمی گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اعلام کرد که واشینگتن تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع می‌کند. 
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا که برای سفری رسمی به بریتانیا سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه این کشور گفت که امریکا روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند که شامل «ایران‌ایر» نیز خواهد شد. بلینکن در این نشست خبری گفت: «روسیه اکنون محموله‌های این موشک‌های بالستیک را دریافت کرده است و احتمالاً در هفته‌های آینده از آن‌ها علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.» از سوی دیگر دولت انگلیس در اقدامی جداگانه، موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران اعلام و بر همین اساس هفت شخص و نهاد ایرانی و سه شخص و نهاد روسی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. برخی از اهداف تحریم شده شامل شرکت‌ها و سازمان‌هایی می‌شوند که انگلیس مدعی رابطه آن‌ها با صنایع پهپادی روسیه و ایران است. 
این تحریم‌ها در شرایطی اعلام شده که رئیس‌جمهوری دو هفته قبل با انتشار مقاله‌ای با عنوان «پیام من به جهان رسید»، نوشته بود که آماده برگزاری گفتگو‌های سازنده با کشور‌های اروپایی است تا «با تلاش مشترک، روابطمان را بر پایه اصل برابری و احترام متقابل، به مسیر صحیح هدایت کنیم.»