حکمرانی مهدوی، نیاز امروز ما

 در آستانه نهم ربیع به عنوان سالروز آغاز امامت امام عصر (عج)، توجه به ویژگی‌های حکمرانی مهدوی و تلاش برای تحقق هرچه بیشتر آن در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است. تشکیل حکومت واحد جهانی مهدوی در طول تاریخ، وعده تخلف‌ناپذیر الهی و آرزوی همه اهل توحید و عدالت توحیدی بوده است. 
انقلاب اسلامی از همان ابتدای شروع نهضت بزرگ امام خمینی (ره) تا زمان پیروزی و تداوم حرکت تاریخی آن تاکنون، با توجه ویژه به مهدویت شکل گرفته و هدف اصلی خود را کمک به برپایی حکومت جهانی مهدوی اعلام کرده است. بر اساس آموزه‌های دینی برگرفته شده از آیات و روایات، حکومت مهدوی دارای ویژگی‌هایی است که امروز نیز جمهوری اسلامی می‌بایست تمام تلاش خود را برای تحقق آن به عنوان حکومت و دولت زمینه‌ساز ظهور به کار گیرد. 
بر اساس آیات قرآن و روایات قطعی، حکومت جهانی مهدوی با حاکمیت صالحان و مستضعفان تشکیل شده و برقرار خواهد شد. بر اساس همین تعالیم، جهت‌گیری کلی انبیای الهی و حاکمیت دین همواره به سود مستضعفان و تحقق بخشیدن به حاکمیت آنان بوده است، همچنان‌که رویارویی و نبرد اصلی پیامبران علیهم‌السلام) با طبقات اشراف، مسرفان، مترفان و مستکبران بوده که همواره میل به سرکشی و طغیان در برابر خدا و اجرای احکام الهی و تحت سلطه درآوردن ضعفا و گروه‌های فرودست دارند. طبقاتی که همواره از تن دادن به حق و عدل سرباز زده و خوی و خصلت برتری‌جویی، سلطه‌طلبی، حق‌کشی و بیدادگری راه و روش آن‌ها بوده است. 
انقلاب اسلامی نیز مبتنی بر همین آموزه‌ها شکل گرفت و باوجود حضور همه اقشار در آن، بار اصلی این انقلاب بر دوش اقشار مستضعف و مؤمن جامعه ایران بود. از این رو، بر همه دولتمردان و مسئولان واجب است که در انتخاب کارگزاران و مدیران، توجه به مستضعفان را مدنظر قرار دهند و تلاش کنند با حاکم کردن آنان بر امور، قدمی به سمت برپایی حکومت مهدوی بردارند. روشن است که میل جناح‌ها و گروه‌های سیاسی به سمت صاحبان ثروت و قدرت است و این هنر مسئولان است که با مدیریت صحنه، مستضعفان را بر مصادر امور بنشانند، به خصوص امروز که دولت جدید مستقر شده و فصل تعیین و انتصاب مدیران است. توجه به این نکته توسط دولتی که رئیس‌جمهور آن خود را شاگرد مکتب نهج‌البلاغه می‌داند بسیار حائز اهمیت است. 


از دیگر ویژگی‌های حکومت مهدوی و حکمرانی مهدوی، برقراری توحید در سراسر جهان و حاکمیت اسلام و شریعت در همه جوامع است. در این باره امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «زمانی که قائم علیه‌السلام قیام کند، هیچ سرزمینی نمی‌ماند، مگر اینکه ندای شهادتین (لا اله الّا الله و محمّد رسول الله) در آن طنین اندازد.» ایستادگی در برابر مظاهر شرک و ضدتوحید از جمله مهم‌ترین وظایف حکومت اسلامی است. انقلاب اسلامی نیز یک انقلاب توحیدی بود که با شعار اسلام شکل گرفت و هم در شعار‌ها و هم در قانون اساسی و هم در پرچم جمهوری اسلامی ایران این اصل اساسی به روشنی منعکس شده است. از این رو، روا نیست به بهانه‌های مختلف، از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده یا خدای نکرده کسانی را به کار گمارد و بر مردم حاکم کند که اعتقادی به این موضوع نداشته و خود را در قبال آن مسئول ندانند و بدتر اینکه برخی نقش خود را در نقطه مقابل تعریف کنند. 
بعد از توحیدگستری، مهم‌ترین ویژگی حکومت مهدوی و اساسی‌ترین شاخص حکمرانی مهدوی، اصل زیربنایی «عدالت» است که شامل همه عرصه‌های زندگی اجتماعی می‌شود. این اصل آن‌چنان مهم است که در روایات متعدد به آن اشاره شده و جمله «یملا الارضَ قسطاً وعدلا کما ملئت ظلماً و جوراً» به تواتر در اکثر احادیث ذکر شده است. برقراری عدالت نیز صرفاً یک ملکه فردی و ویژگی شخصی نیست، بلکه روشن است که یک اصل اساسی در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و شامل ساختار‌های مختلفی می‌شود که حیات زندگی اجتماعی بر آن ابتنا دارد. انقلاب اسلامی نیز از بدو شکل‌گیری خود مسئله عدالت را به عنوان اصلی اساسی در طول توحید مدنظر قرار داده است و جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی برای رسیدن به نقطه مطلوب از حیث عدالت انجام داده است ولی به فرمایش رهبر معظم انقلاب، این تلاش کافی نبوده و باید مضاعف شود. در این مورد همه قوا و همه دستگاه‌ها مسئولیت دارند و می‌بایست تمام تلاش خود را برای رسیدن به الگو‌های حکمرانی عادلانه و ساختار‌های اجتماعی سیاسی عادلانه به کار گیرند. علاوه بر اهمیت توجه به بحث عدالت در تمام عرصه‌ها و تمام حوزه‌های حاکمیتی و در همه قوا در شرایط فعلی، دولت جدید نیز که رئیس‌جمهور محترم، علاقه ویژه‌ای به نهج‌البلاغه و مرام و منش امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشته و شعار حق و عدالت را داده لازم است برای برقراری عدالت اجتماعی بین آحاد مردم و کاهش فاصله طبقاتی و نابرابری معیشتی و نیز نابرابری‌های اجتماعی دیگر تلاش مضاعف صورت پذیرفته و برنامه‌ریزی ویژه انجام دهد. 
از جمله دیگر ویژگی‌های حکمرانی مهدوی توسعه علمی است. بر اساس روایات در دوره حکومت مهدوی، با مدیریت ایشان، علوم چنان توسعه خواهند یافت که همه شگفت‌زده خواهند شد. در این باره امام صادق (ع) می‌فرمایند: «علم، بیست و هفت حرف است. تمام آن چه انبیا آورده‌اند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بیش از آن دو حرف نمی‌شناسند. هنگامی‌که قائم ما قیام کند، بیست و پنج حرف را می‌آورد و بین مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلی اضافه خواهد کرد تا بیست و هفت حرف کامل شود.» توسعه علوم اگر در خدمت گسترش توحید باشد، باعث گسترش رفاه، عدالت و معنویت در جهان خواهد شد. از این رو، توجه به توسعه علمی در شرایط کنونی نیز بر جمهوری اسلامی واجب است و یکی از وظایف اصلی دولت، ایجاد شرایط توسعه علمی کشور و در خدمت پیشرفت مادی و معنوی جامعه قرار دادن این توسعه علمی است. 
توجه به مهدویت و زمینه‌سازی دولت کریمه مهدوی، چشم‌انداز انقلاب اسلامی است و شاخصه‌های حکمرانی مهدوی، نیاز امروز جامعه ماست و اگر کاستی‌ای وجود دارد، ناشی از غفلت از این امر مهم است. از این رو توجه محققان، کارشناسان و مسئولان به خصوص مسئولان قوه اجرایی برای زمینه‌سازی تحقق آن برای گذر از مسائل و مشکلات امروز ایران، بسیار ضروری است.