اخبار کوتاه


احمدیان برای شرکت در نشست
بریکس وارد سن‌پترزبورگ شد
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای شرکت در نشست مقام‌های عالی امنیتی کشورهای عضو بریکس وارد سن‌پترزبورگ شد. «علی اکبر احمدیان» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیروز سه‌شنبه و به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس وارد سن‌پترزبورگ شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی «پولکوو» سن‌پترزبورگ مورد استقبال «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و «یوگنی گریگوریف» رئیس کمیته روابط خارجی سن‌پترزبورگ قرار گرفت. نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، امارات، اتیوپی و عربستان ۲۰ تا ۲۲ شهریور در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود. در این اجلاس علاوه بر نشست اعضای بریکس، نشست مشترکی نیز با حضور نمایندگان عالی رتبه امنیتی برخی از کشورهای جنوب از جمله اندونزی ،ترکیه قزاقستان، صربستان تایلند، بلاروس، ویتنام ونزوئلا، ازبکستان، نیکاراگوئه، کوبا، جمهوری آذربایجان، بحرین، بنگلادش، سریلانکا، موریتانی و لائوس برگزار خواهد شد. در حاشیه این ۲ نشست، احمدیان با برخی از همتایان خود ملاقات‌های جداگانه‌ای خواهد داشت.

پاسخ کنعانی به بیانیه
شورای همکاری خلیج فارس



سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که مواضع غیرسازنده شورای همکاری خلیج فارس، کمکی به فرآیند تعامل و همکاری منطقه‌ای نمی‌کند. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برخی مفاد مرتبط با ایران در بیانیه پایانی یکصد و شصت و یکمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض را محکوم و آن‌ها را تکراری، غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران، بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج فارس را مطلقا مردود دانست و تاکید کرد جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است. او افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر در خصوص مسکونی‌سازی، سفر مقامات کشوری و لشکری به جزایر متعلق به ایران و همچنین برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای سرزمینی خود را دخالت در امور حاکمیتی خود تلقی نموده و آن را محکوم می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درج ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزرای خارجه این شورا را مردود دانست و گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.

تاکید مجدد پزشکیان
بر حمایت از بی‌پناهان
رئیس‌جمهوری در تأکیدی دوباره بر سخنان اخیر خود خاطرنشان کرد: بیایید دست‌به‌دست هم دهیم و پناه کسانی باشیم که پناهی ندارند، فارغ از اینکه از چه قوم و جریان و منطقه‌ای هستند و چه باور و اعتقادی دارند. مسعود پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در تأکیدی بر سخنان اخیر خود نوشت: «دامی و مرغ از تو رمد رو لانه‌ شو، رو لانه شو بیایید دست‌به‌دست هم دهیم و پناه کسانی باشیم که پناهی ندارند، فارغ از اینکه از چه قوم و جریان و منطقه‌ای هستند و چه باور و اعتقادی دارند. کینه‌ها را از دل‌ها بشوییم و به جای اینکه برای مردم پرونده تشکیل دهیم، به دردشان رسیدگی کنیم و بر اساس توانمندی و شایستگی به افراد احترام و جایگاه ببخشیم.»

مخالفت عارف با هرگونه الحاق و
ادغام در سازمان محیط زیست
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: جایگاه سازمان محیط زیست در عالی‌ترین سطح است و رییس جمهور امور را به عهده فردی می‌گذارد که کاملا اختیار رئیس‌جمهور دارد. رئیس این سازمان رئیس جمهور محیط زیست است. هیچ گونه ادغام و الحاقی نیاز نیست و منطقی نمی‌دانیم. محمدرضا عارف دیروز سه‌شنبه 20 شهریور 1403 در آیین تکریم سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست دولت سیزدهم و معارفه شینا انصاری رئیس سازمان محیط زیست دولت چهاردهم با بیان این‌که « خوشحالم که سکان این سازمان به عهده یک فرزند برومند و پرتلاش سازمان سپرده شده است» گفت: سرکار خانم دکتر انصاری همکاران خوب و پرتلاش سازمان بودند. مختصرا رزومه ایشان را نگاه کردم مایه افتخار بود یک فرزند برومند و یک دختر جوان با سابقه خوب این مسئولیت سنگین را پذیرفته‌اند. وی اظهار کرد: ضرورت توجه به محیط زیست در جمع شما متخصصان و سازمان های مردم نهادی که در این بهش فعالیت می‌کنید یک بحث بدیهی است اما شاید وقتی از محدوده سازمان عبور می‌کنیم متاسفانه بعضا یک کار زینتی و لوکس تلقی می‌شود که نتیجه وضعیتی که امروز با آن مواجه هستم.

تاکید پاشینیان بر عدم کنترل
قلمرو ارمنستان توسط کشور دیگر
نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد هیچ ماده‌ای در توافق سال ۲۰۲۰ وجود ندارد که به موجب آن، «قلمرو ارمنستان توسط کشور دیگری کنترل شود.» «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دیروز (سه‌شنبه) در مجمع بین‌المللی «گفت‌وگوی ایروان»، این اجلاس را بستر مهمی برای بحث در مورد موضوعات دستورکار بین‌المللی و منطقه‌ای، اشتراک‌گذاری افکار و ایده‌ها خواند. پاشینیان گفت: «به‌ویژه می‌خواهم به سؤالی که بیش از همه مورد توجه این مخاطبان است، بپردازم؛ آیا صلح پایدار و همیشگی در منطقه قفقاز جنوبی ممکن است و آیا واقع‌بینانه است؟