اخبار کوتاه


تولید سیمان به روال عادی بازگشت
گروه صنعت و تجارت: رئیس هیات مدیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: با رفع محدودیت‌های مربوط به تامین برق، میزان تولید سیمان در حال بهبود است. حمید فرمانی با بیان اینکه رفع تدریجی محدودیت‌های تامین انرژی .در متعادل شدن بازار مؤثر است، اظهار داشت: در حال حاضر در برخی کارخانه‌های سیمان کشور باتوجه‌به وجود کلینکر، تأمین سیمان به طور طبیعی در حال انجام است و نیاز بازار تأمین شده است. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این که آیا صنعت سیمان نیز می‌تواند همانند صنایع فولادی نسبت به احداث نیروگاه برای تأمین برق موردنیاز خود اقدام کند، گفت: درصورتی‌که سیمان از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود، کارخانه‌های سیمان از احداث نیروگاه خود تأمین برق استقبال خواهند کرد. وی ادامه داد: کارخانه فولاد مبارکه به‌تنهایی ۱۱۲ هزار میلیارد تومان سود کسب و آن را در صورت‌های مالی خود منتشر کرده است، اما بزرگ‌ترین مجموعه صنعت سیمان که ۳۰ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند، تنها ۳۹۰۰ میلیارد تومان سودآوری داشته است. این مقایسه به‌خوبی دلیل عدم استقبال سیمانی‌ها به احداث نیروگاه را نشان می‌دهد. فرمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیمان در داخل کشور به قیمت حدود ۲۰ دلار فروخته می‌شود، این درحالی است که قیمت جهانی آن حدود ۷۰ دلار است و در صورتی که سیمان از قیمت گذاری دستوری خارج شود، احداث نیروگاه خود تامین برق برای صنعت سیمان نیز توجیه پذیرخواهد بود. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیر بناهای اقتصادی کشور برعهده دارد این نقش، حساسیت‌ها را در مورد این صنعت افزایش داده است، تا جایی که هدف گذاری‌ها در این صنعت بیشتر جنبه افزایش تولید تا افزایش کارآیی تولید را دارد. وی تاکید کرد: در این میان مدیریت مصرف انرژی در کارخانجات تولید سیمان کشور وضعیت چندان مطلوبی ندارد و درحالی که شدت مصرف انرژی الکتریکی و حرارتی در مقیاس جهانی آن حدود ٨٠ کیلوو ات ساعت برتن و ٧٠٦ کیلوکالری برکیلوگرم کلینکر است که این مقایسه بیانگر آن است که صنعت سیمان توان بهینه سازی یک سوم از مصرف انرژی الکتریکی و۱۱.۸ درصد از انرژی حرارتی مصرفی خود را دارد که این مهم نیز تنها از طریق اجرای روش‌های مدیریت مصرف انرژی در صنعت سیمان کشور و افزایش کارآیی انرژی در این صنعت امکان پذیر است.

لزوم ورود صنایع انرژی‌بر به ساخت نیروگاه
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صنایع انرژی‌بر باید به سمت احداث نیروگاه‌های جدید به ویژه تجدیدپذیر بروند. مالک شریعتی با اشاره به بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، گفت: این نمایشگاه درباره صنایع پتروشیمی و پایین دستی آن است و نمایشگاه بسیار خوبی بود که در آن محصولات حوزه صنعت پتروشیمی بعد از تلاش یک ساله ارائه شد. وی بیان کرد: یکسری از قطعات و محصولات این حوزه در سال‌های قبل به صورت وارداتی تأمین می‌شد، اما در نمایشگاه ایران پلاست مشاهده کردیم که بسیاری از این محصولات را شرکت‌های دانش بنیان می‌سازند و تأمین می‌کنند. برخی از این محصولات برای همین یک سال اخیر بود که هم در تجهیزات و هم در مواد صنعت پتروشیمی عرضه شده بود. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه اکنون به عنوان چالش اصلی بخش بالادستی صنعت پتروشیمی مطرح است، بحث تأمین خوراک گاز است و چالش بخش پایین دستی هم بیشتر مربوط به تأمین انرژی در صنعت برق است. شریعتی افزود: بر اساس ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های بزرگ انرژی و از جمله پتروشیمی‌ها و به خصوص پتروشیمی خلیج فارس و هدلینگ‌های بزرگ باید از محل سودهایی که دارند، در بخش‌هایی مانند توسعه میادین گازی سرمایه‌گذاری کنند و این موارد باید در اولویت بهره‌برداری قرار گیرد تا خوراک آن‌ها تأمین شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: همچنین ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، تکلیف کرده که صنایع انرژی‌بر باید به سمت احداث نیروگاه‌های جدید به ویژه تجدیدپذیر بروند. در بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست شاهد بودم که برخی از این شرکت‌ها خیلی نسبت به این موضوع و بند قانونی توجیه نبودند که این بازدید باعث شد این موارد را به آنان توضیح دهیم تا علاقمند شوند و به سمت احداث نیروگاه‌هایی برای تأمین نیازهای خودشان بروند که هم شبکه را سبک کنند و هم از لطماتی که در قطع برق به صنایع به ویژه صنایع پایین دستی پتروشیمی وارد می‌شود، جلوگیری شود.

فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت کشور غیرقانونی است
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت کشور غیرقانونی است و هموطنان می‌توانند برای ثبت شکایت با شماره ۰۹۶ ۲۷ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند. به گزارش ایسنا، این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی اعلام روابط عمومی منطقه ساری مبنی بر اینکه در یکی‌ از روستاهای‌ شهرستان آمل، انبار تولید مکمل‌های بنزین تقلبی کشف شده است، تأکید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر این موضوع است که با توجه به انتشار اطلاعیه‌های متعدد در رسانه‌ها و تبلیغات محیطی در جایگاه‌ها، همچنان فروش مکمل‌ها در جایگاه‌ها ممنوع بوده و شرکت کیفیت و کمیت این مکمل‌ها را تأیید نمی‌کند و فاقد استاندارد است. گفتنی است به‌تازگی انبار تولید مکمل‌های بنزین تقلبی در آمل ازسوی بازرسان‌ اداره‌ صمت‌ و پلیس آگاهی‌ کشف و ضبط شد که متخلفان در حال‌ آماده‌کردن مکمل‌ بنزین‌ تقلبی بودند.