سیاست‌های ریاضتی استارمر کلید خورد!


نخست وزیر جدید انگلیس در اقدامی جنجال‌برانگیز قصد دارد تا به‌بهانه جبران کسری بودجه دولت که از ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران به‌جا مانده‌است، کمک هزینه مصرف انرژی برای افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر را در آستانه فصل سرما کاهش دهد. نهاد ناظر بر عملکرد شرکت‌های توزیع کننده انرژی در انگلیس (آفجم) اعلام کرده است که از ابتدای ماه اکتبر (۱۰ مهرماه) هزینه مصرف برق و گاز در این کشور ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. این بدین معناست که میانگین صورت‌حساب خانوارها با ۱۴۹ پوند افزایش در ماه، از یک هزار و ۵۶۸ پوند به یک هزار و ۷۱۷ پوند می‌رسد.
آفجم به طور مستمر، هر سه ماه هزینه انرژی در انگلیس را بازنگری و نرخ جدید را به شرکت‌های توزیع‌کننده اعلام می‌کند. این شرکت عموماً در آستانه آغاز فصل سرما، هزینه‌ها را برای مدیریت مصرف انرژی، افزایش می‌دهد. البته جنگ در اوکراین و تحریم‌های شدید اروپا علیه نفت‌وگاز وارداتی از روسیه، تاثیر چشمگیری در افزایش افسارگسیخته هزینه‌های انرژی در این کشور داشته است. میانگین صورتحساب انرژی خانوارها در آخرین زمستان پیش از آغاز جنگ اوکراین، حدود یک هزار و ۲۱۶ پوند بود. آفجم می‌گوید که افزایش هزینه‌ها ناشی از تنش‌های سیاسی در عرصه‌ بین‌الملل و تشدید تحولات اقلیمی است. «ریچل ریوز» وزیر دارایی انگلیس تیرماه گذشته اعلام کرد که دولت قصد دارد پرداخت کمک‌هزینه مصرف انرژی به افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر را محدود کند. طبق طرحی که در سال ۱۹۹۷ به اجرا گذاشته شد، دولت حدود ۲۰۰ پوند در سال بعنوان کمک‌هزینه مصرف انرژی به همه افراد بازنشسته، فارغ از میزان درآمد آن‌ها پرداخت می‌کند. اما بر اساس طرح خانم ریوز، این مبلغ تنها به افراد مسن‌تر و کسانی پرداخت می‌شود که به لحاظ مالی در مضیقه هستند. به این ترتیب انتظار می‌رود که پرداخت این مبلغ از ۱۱ میلیون نفر به حدود ۱.۵ میلیون نفر کاهش یابد.
حزب کارگر می‌گوید که برای جبران حفره ۲۲ میلیارد پوندی بودجه که از دولت سابق محافظه‌کار به‌جا مانده است، چاره‌ای جز اجرای سیاست‌های ریاضتی ندارد.