تجلی همکاری دولت و سپاه

ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد و در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.
ماهواره «چمران۱» توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است.
این ماهواره اکنون با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است. ماموریت اصلی این ماهواره تحقیقاتی تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.
علاوه بر این، ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت‌های فرعی ماهواره «چمران۱» است.



«چمران۱» با ماهواره‌بری به نام «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شده که یک ماهواره‌بر سوخت جامد است و توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران طراحی و ساخته شده است. این ماهواره‌بر در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره «چمران۱» را با موفقیت به انجام برساند.

سردار سلامی: «چمران۱» نماد همکاری دولت و سپاه است
فرمانده کل سپاه در پیامی ضمن تبریک پرتاب موفق ماهواره تحقیقاتی چمران۱ و قرارگیری آن در مدار ۵۵۰ کیلومتری نوشت: این دستاورد بزرگ و باشکوه یکی از جلوه‌های تجلی‌بخش همکاری «دولت» و «نهاد مقدس سپاه» در خلق یک رویداد و افتخار شکوهمند ملی و عبور از فضای تحریم‌های گسترده است.
سردار سرلشکر حسین سلامی به امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پرتاب موفق ماهواره تحقیاتی چمران۱ آمده است: موفقیت ارزشمند و افتخارآفرین پرتاب «ماهواره تحقیقاتی چمران۱» و قرار گرفتن آن در مدار ۵۵۰ کیلومتری توسط «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» با همت و اراده مشترک گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران و همکاری پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های دانش‌بنیان که بیانگر عزم و اراده ایران و ایرانی برای فتح قله‌های رفیع پیشرفت در حوزه فناوری‌های نوظهور و برتر در عصر نبرد فناوری قدرت‌های جهانی است، موجب مسرت و خرسندی آحاد همرزمان و همکاران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.
در ادامه این پیام آمده است: این دستاورد بزرگ و باشکوه که یکی از جلوه‌های تجلی‌بخش همکاری «دولت» و «نهاد مقدس سپاه» در خلق یک رویداد و افتخار شکوهمند ملی است، نشان داد فرزندان رشید و دانشمند این سرزمین در عبور از فضای تحریم‌های گسترده و ظالمانه بین‌المللی برای تامین الزامات و نیازهای پیشرفت «ایران قوی» تحت هدایت‌های حکیمانه و دوراندیشانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) لحظه‌ای غفلت نکرده و برای سرافرازی ملت و مملکت اسلامی شبانه‌روز خود را در میدان جهاد و آفرینش صحنه‌های دل‌انگیز پیش‌برندگی کشور مصمم و استوار یافته‌اند.
همچنین سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران۱» در جمع خانواده محترم شهدا و دانشجویان و استادان گفت: این ماهواره باسرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفته است.
دریافت نخستین سیگنال‌های ماهواره «چمران ۱»
وزارت دفاع اعلام کرد: نخستین سیگنال‌های ماهواره «چمران ۱» دریافت شد.
براساس اعلام وزارت دفاع، ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» ساخت سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد.

بازتاب پرتاب ماهواره «چمران۱» در رسانه‌های جهان
بسیاری از رسانه‌های خارجی، خبر این پرتاب موفقیت‌آمیز را منعکس کردند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
بلومبرگ نوشت: شبکه تلویزیونی دولتی جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که این کشور روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی ساخت داخل را به فضا پرتاب کرده است.
رویترز هم نوشت: «ایران دومین ماهواره را در سال‌جاری میلادی به مدار زمین فرستاد. در ماه ژانویه، رسانه‌های ایران گزارش دادند ماهواره «ثریا» به مدار ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شد.»
همچنین اکونومیک تایمز نوشت: «ایران با موفقیت یک ماهواره را به فضا فرستاده است. ایران ماهواره تحقیقاتی چمران۱ را با استفاده از موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران با موفقیت به مدار زمین فرستاد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایستگاه‌های زمینی، سیگنال‌هایی را از ماهواره دریافت کرده‌اند.»
ای‌بی‌سی نیوز نوشت: «ایران می‌گوید با موفقیت یک ماهواره را به فضا فرستاده است. این کشور اعلام کرد یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین پرتاب کرده است.»
اورشلیم پست نیز نوشت: «رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند این کشور ماهواره تحقیقاتی چمران۱ خود را روز شنبه به مدار زمین فرستاده که دومین پرتاب موفق ماهواره برای آن در سال‌جاری است.»
عرب نیوز نوشت: «ایران با موفقیت یک ماهواره را به فضا پرتاب کرد. خبرگزاری‌های دولتی گزارش دادند که ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار فرستاده است.»
واشنگتن پست نوشت: «ایران گفت که یک ماهواره را به فضا پرتاب کرده است. این کشور ماهواره تحقیقاتی چمران۱ خود را روز شنبه به مدار زمین فرستاده است. ایران این پرتاب را که دومین پرتاب از این نوع در سال‌جاری بود و یک ماهواره را با موشک در مدار قرار داد، موفقیت‌آمیز توصیف کرد.»
روزنامه استرالیایی کانبرا تایمز نیز نوشت: «ایران یک ماهواره دیگر را به مدار زمین فرستاد. رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند این کشور ماهواره تحقیقاتی چمران۱ خود را به مدار فرستاده است که دومین پرتاب موفق ماهواره‌ای آن در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود.»
ایندیا تودی نوشت: «ارسال ماهواره ایران به فضا، نخستین بار در دوره ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان. ایران روز شنبه یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین فرستاد.»
روزنامه هندو نوشت: «ایران گفت که یک ماهواره تحقیقاتی را با موشک ساخته‌شده توسط سپاه پاسداران به مدار زمین فرستاده است.»