مسیرتان را عوض کنید!

 وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: تحریم یک ابزار شکست‌خورده است و کشورهای تحریم‌کننده قادر نیستند که از طریق تحریم‌ها منویات خود را به ایران تحمیل کنند.
سید عباس عراقچی در مصاحبه با صداوسیما و در واکنش به تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی برخی از کشورهای غربی علیه ایران به بهانه ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: کشورهای غربی باید بدانند و جای تعجب است که هنوز نمی‌دانند که تحریم یک ابزار شکست‌خورده است و آنها از طریق تحریم‌ها قادر نیستند منویات خود را به ایران تحمیل کنند؛ چه در بحث هسته‌ای و چه در مسائل دیگر.

اعمال تحریم یک تجربه شکست‌خورده است
دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اعمال تحریم یک تجربه شکست‌خورده است و اینکه هنوز آنها به این تجربه شکست‌خورده امید دارند و در ارتباط با آن اقدام می‌کنند، جای تعجب دارد.
وی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد»، اظهار کرد: گرچه ما همواره اهل گفت‌وگو بوده‌ایم و هیچ وقت گفت‌وگوهای سازنده را برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف ترک نکرده‌ایم، اما این گفت‌وگوها باید براساس احترام متقابل باشد و نه براساس تحریم یا فشار. تحریم‌ها نیز جزو ابزار فشار و تقابل هستند نه ابزار همکاری.



وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تأکید بر اینکه تحریم‌ها در عمل نتوانستند ما را متوقف کنند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: کشورهایی که یک روز ما را برای سیم‌خاردار تحریم می‌کردند اکنون به جایی رسیده‌‌اند که خودشان ادعا می‌کنند ایران سلاح‌های پیشرفته صادر می‌کند و می‌فروشد.

توصیه عراقچی به کشورهای غربی
وی با بیان اینکه دستاوردهای ما نتیجه تحریم‌ها بوده است، ادامه داد: اینکه آنها هنوز دنبال تکرار این تجربه شکست‌خورده هستند واقعا جای تعجب دارد و ما به آنها توصیه می‌کنیم مسیرشان را عوض کنند.
به گزارش شهروند، وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم سیاست تشدید تحریم‌های ضد‌ایرانی، ۲۰ فرد، نهاد و کشتی در ایران و روسیه شامل شرکت هواپیمایی «ایران ایر» را به بهانه ادعای ارسال موشک از سوی تهران به مسکو برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین تحریم کرد.
در کنار اقدام اخیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در بیانیه‌ای غیرسازنده و نامتعارف ضمن اتهام‌آفرینی علیه کشورمان با بهانه واهی ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین به لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین اشاره کردند.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است اتحادیه اروپا انتقال اخیر موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه را به‌شدت محکوم می‌کند.
وی با بیان این ادعا که همکاری نظامی ایران و روسیه در مناقشه اوکراین، به‌طور مستقیم امنیت اروپا را تهدید می‌کند مدعی شد که مسکو از پهپادها و مهمات ایرانی، «در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین استفاده کرده است.»
این مقام اروپایی اضافه کرده است: «اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی، از طریق اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران، ازجمله تعیین افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی بالستیک و پهپادهای ایران، پاسخ خواهد داد و در این راستا در حال بررسی اقدامات محدودکننده در بخش هوانوردی ایران است.»
مقام‌های ایران و روسیه بارها ادعای همکاری‌ نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند. سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر با انتشار پیامی تصریح کرد: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.