اخبار کوتاه


پزشکیان در نشست بریکس شرکت می‌کند
سفیر ایران در روسیه خبر داده رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس در کازان روسیه شرکت خواهد کرد. «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو دیروز یکشنبه خبر داد «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای عضو بریکس که قرار است روزهای یکم تا سوم آبان ماه در شهر کازان روسیه برگزار شود، حضور خواهد یافت. پیشتر سفیر ایران به خبرگزاری تاس گفته بود مسعود پزشکیان قرار است در ماه اکتبر برای شرکت در نشست اعضای بریکس به کازان سفر کند و در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد. پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایارن، با اشاره به برگزاری نشست آتی سران گروه بریکس، گفت: روسیه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران در نشست بریکس در کازان خواهد بود. در جریان نشست بریکس در کازان با رئیس‌جمهور ایران دیدار جداگانه‌ای خواهم داشت. رئیس‌جمهور روسیه همچنین با اشاره به روند تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های جامع بلندمدت ۲ کشور اظهار داشت: روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است.

تحلیل اندیشکده آمریکایی از انقلاب هوش مصنوعی در ایران
کارشناس موسسه «امریکن اینترپرایز» گزارشی را در خصوص توجه و تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش هوش مصنوعی در ایران و بهره گیری از فناوری‌های نوین منتشر کرده است. «مایکل روبین» کارشناس ارشد این اتاق فکر آمریکایی در تحلیل کارکرد و جایگاه فناوری هوش مصنوعی در ایران آورده است ظهور هوش مصنوعی (AI) حکایت از یک جهش تکنولوژیکی دارد. در حالی که بسیاری از کشورهای خاورمیانه به طور سنتی به دلیل ترس از بروز چالش یا آسیب پذیرشدن حکومت های خود در پذیرش فناوری جدید محتاطانه و کند رفتار می کنند، ایران که از قرن نوزدهم درجستجوی تکنولوژی حرکت کرده است، اکنون هم به دنبال پیشرو بودن در فناوری هوش مصنوعی است. برای نمونه ایران از جمله نخستین کشورهای جهان بود که تلگراف را پذیرفت و بعدها رادیو و تلویزیون را نیز قبل از همسایگانش ایجاد کرد. این روند در مورد اینترنت هم برای جمهوری اسلامی رخ داد و ایران دومین سرزمین در خاورمیانه بود که پس از اسرائیل از اینترنت استقبال کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: دولت جمهوری اسلامی اکنون در حال تلاش برای ایجاد یک نهاد نظارتی و سیاست گذاری جهت مدیریت نفوذ هوش مصنوعی در ایران است. در حالی که این روند در زمان رئیس جمهوری فقید «ابراهیم رئیسی» آغاز شده بود، «محمد مخبر» جانشین موقت او درست قبل از انتخاب «مسعود پزشکیان»، یک «سازمان ملی هوش مصنوعی» جدیدی را افتتاح کرد.

انتقاد شدید ایران از ادعاهای دروغین حقوق‌بشری غرب
سخنگوی وزارت خارجه جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین را وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین ‎حقوق بشر در غرب عنوان کرد. ناصر کنعانی با انتشار ویدئویی از جنایات رژیم صهیونیستی در شبکه ایکس نوشت: ‏آدمکُش هایی که برای تفریح آدم می‌کُشند! شهادت ۲ غیرنظامی فلسطینی در رفح در حمله پهپادی وحشیانه رژیم جنایتکار اسرائیل. جنایات جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین، وصله ننگ و عار بر پیشانی مدعیان دروغین ‎حقوق بشر در غرب است.

رسوایی مالی نخست وزیر انگلیس



روزنامه تایمز گزارش داد، نخست وزیر انگلیس به دلیل خریدهای اعلام نشده لباس برای همسرش ویکتوریا از یک اهداکننده مالی، با تحقیقات مواجه است. کر استارمر نخست وزیر انگلیس به دلیل افشا نکردن این موضوع که یک تاجر مولتی میلیونر و کمک کننده به حزبش لباس‌های گران قیمت برای همسرش خریده، قوانین پارلمان را زیر پا گذاشته است. به نوشته این این روزنامه، «وحید علی» یکی از اعضای مجلس اعیان، مخارج همسر استارمر از جمله مشاور خرید شخصی و لباس، قبل و بعد از نخست وزیر شدن استارمر را فراهم کرده است. به نوشته روزنامه تایمز، دفتر نخست وزیری انگلیس از اعلام کل هزینه هدایا به همسر استارمر و همچنین مدتی که ویکتوریا استارمر آنها را دریافت کرده، به روزنامه خودداری کرد. یک منبع مطلع هم به این روزنامه گفت که این اطلاعات بعدا منتشر خواهد شد.

استعفای حسین‌زاده اعلام وصول شد
استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس اعلام وصول شد. محمدباقر قالیباف رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس گفت: درخواست استعفای آقای حسین‌زاده اعلام وصول شده و در دستور کار قرار می گیرد. وی گفت که طبق آیین‌نامه مجلس تقاضای استعفا یک هفته بعد از اعلام وصول در دستور قرارمی گیرد. رئیس‌جمهور در روز پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد. طبق مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌تواند از مقام نمایندگی استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است. نماینده، تقاضای استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس‌مجلس می‏‌نویسد و رئیس‌مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌گذارد.