تغییر ماهیت نبرد اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه اخیراً از کلیدواژه‌ای استفاده کرده که تردید استراتژیست‌ها و صاحبنظران ارشد نظامی- امنیتی در امریکا و اروپا را در قبال گسترش دامنه نبرد در اوکراین دوچندان ساخته است! ولادیمیر پوتین تأکید کرده است که ارسال موشک‌های دوربرد از سوی اعضای ناتو به کی‌یف، به معنای اعلان جنگ مستقیم آتلانتیکی‌ها به مسکو و مترادف با تغییر ماهیت نبرد خواهد بود. منظور پوتین از تغییر ماهیت نبرد مشخص است؛ تبدیل جنگ روسیه- اوکراین به جنگ روسیه- ناتو. در این صورت، اوکراین تبدیل به هدف فرعی نبرد و ناتو تبدیل به هدف اصلی خواهند شد. این هشدار کاخ کرملین، بار دیگر فرضیه خروج جنگ اوکراین از کنترل بازیگران را به اذهان متبادر می‌سازد. 
بسیاری از تحلیلگران غربی قبلاً نگرانی خود را از تشدید مناقشه در اوکراین و خطر از دست رفتن کنترل حداقلی امریکا- اروپا بر صحنه درگیری و فرامتن آن به مقامات کاخ سفید، لندن، پاریس و برلین گوشزد کرده‌اند، اما اقدامات و مواضع اخیر مقامات غربی نشان می‌دهد آن‌ها بر خبط استراتژیک و محاسباتی خود در این آوردگاه اصرار دارند. اخیراً استارمر، نخست‌وزیر انگلیس و جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا بر سر افزایش یا عدم افزایش حجم و تنوع تسلیحات ارسالی به اوکراین با یکدیگر تشکیل جلسه دادند. به دلیل ابهام در خروجی این جلسه، انتظارات زلنسکی و ارتش اوکراین در برهه حساس کنونی هنوز برآورده نشده است! رئیس‌جمهور اوکراین به دنبال تضمین قطعی ارسال موشک‌های دوربرد اعضای ارشد ناتو به کی‌یف است. چنین اطلاق و قطعیتی هنوز حاصل نشده است. 
یکی از مواردی که منجر به افزایش تردید‌ها در غرب بر سر ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین شده، مختصات میدان نبرد و احتمال تفوق نهایی روس‌ها در جنگ است. در حالی که ایالات متحده و بریتانیا مشغول سبک و سنگین کردن اعطای مجوز استفاده از تسلیحات غربی به اوکراین برای هدف قرار دادن عمق خاک روسیه هستند، برخی از مقامات امریکایی عمیقاً تردید دارند که تحقق چنین مجوزی بتواند تفاوت قابل‌توجهی در نبرد کی‌یف علیه مهاجمان روسی ایجاد کند. به عبارت بهتر، ارسال تسلیحات پیشرفته و دوربرد از سوی اعضای ناتو به اوکراین، نه تنها موازنه جنگ را به سود کی‌یف تغییر نمی‌دهد، بلکه بسیاری از موانع پیش روی روس‌ها را در این آوردگاه (جهت استفاده از تسلیحاتی که هنوز از به کار بردن آن‌ها اجتناب کرده است) از بین خواهد برد. فراتر از آن، همان‌گونه که اشاره شد، تبعات راهبردی این اقدام شدیداً سنگین بوده و نبرد مستقیم کی‌یف- مسکو را به نبرد ناتو- مسکو تبدیل خواهد ساخت. مقامات امریکایی تأکید دارند استقرار سامانه موشکی تاکتیکی دوربرد این کشور در اوکراین، برای غرب بسیار هزینه‌بر و در عین حال، کارآمدی نهایی آن در میدان جنگ مبهم است. با همه این اوصاف، سخنان پوتین نشان می‌دهد که صبر راهبردی مسکو در مواجهه با اوکراین و ناتو به بالاترین آستانه ممکن رسیده و از این پس، ممکن است شاهد تحرکات ناگهانی و سختی از سوی طرف روسی در جنگ باشیم. رایزنی‌های تسلیحاتی کی‌یف- ناتو در حالی صورت می‌گیرد که پیشروی روسیه در شرق اوکراین سرعت بیشتری پیدا کرده است.