آزمون بازگشایی با نشاط دانشگاه‌ها‌

آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه‌ها به عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی، علمی و آموزشی کشور یکی از ملاک‌های ارزیابی و سنجش توان مدیریتی و قابلیت‌های راهبردی دولت‌ها به ویژه مدیران ارشد نهاد‌های آموزشی کشور شامل وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، آموزش پزشکی و آموزش و پرورش محسوب می‌گردد. با طمع دشمنان ملت ایران برای ناامن‌سازی محیط‌های آموزشی کشور که همزمان با جنگ ترکیبی غرب علیه کشورمان شکل گرفت، نحوه مدیریت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور اهمیت مضاعفی یافته که امید است دولت چهاردهم بتواند در بازگشایی با نشاط دانشگاه‌ها و مدارس به عنوان اولین آزمون خویش در این زمینه کارنامه درخشانی ثبت و ضبط نماید. 
بدون تردید آرامش محیط آموزشی کشور یکی از الزامات مهم افزایش سرعت رشد علمی کشور به حساب می‌آید که تأمین و حفظ آن به تدابیر و اقداماتی از جمله موارد زیر نیاز دارد:
تمرکز نهاد علم بر ارتقای جایگاه علمی کشور: رشد جایگاه علمی کشور به عنوان مقدمه لازم توسعه کشور در همه زمینه‌ها باید در اولویت برنامه‌های وزارت‌های متولی امر آموزش کشور باشد. چنانچه معاون اول رئیس‌جمهور در جمع روسای دانشگاه‌ها بر این ضروت اشاره و تأکید کرد: «بر طبق برنامه هفتم توسعه، رتبه جهانی ایران در آخر برنامه باید ۱۴‌و یا بهتر باشد.»
مدیریت چالش‌های دانشگاه‌ها و مدارس: دانشگاه و مدارس کشور در شروع سال تحصیلی با چالش‌هایی مواجه هستند که بخشی از آن‌ها مربوط به ارائه خدمات آموزشی از جمله تأمین کتب درسی و معلم و استاد مورد نیاز و بخش دیگر منحصر به امور رفاهی دانشجویان به ویژه تأمین خوابگاه و غذای مورد نیاز می‌باشد که همه ساله با افزایش قیمت‌های مواد مورد نیاز با مشکلاتی مواجه شده و می‌تواند موجب تحمیل فشار‌هایی به فراگیران گردد. 


برخورد سنجیده با اقشار فرهیخته دانشگاهی و فرهنگیان کشور: حساسیت دانشگاه و مدارس آموزشی و مدیریت مسائل مرتبط یا اساتید و فرهنگیان کشور ایجاب می‌کند تا مسئولان کشور به ویژه متولیان امر آموزش با دقت و ملاحظه بیشتری اعلام موضع نمایند. 
جلوگیری از بهره برداری سیاسی از محیط‌های آموزشی کشور: یکی از عوامل اختلال در روند آموزشی و نظم محیطی مراکز علمی کشور نگاه ابزاری به دانشجو و دانش‌آموز و بهره برداری سیاسی از دانشگاه و مدرسه می‌باشد. از رموز موفقیت دولت‌ها در برقراری آرامش محیط علمی کشور اجتناب موکد از بهره برداری از این محیط‌ها برای اهداف گروهی و حزبی است. موضوع مهمی که در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با روسای دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت: «دانشگاه باشگاه احزاب سیاسی نیست که گروه‌های مختلف در آن به در مقابل یکدیگر قرار گیرند.» 
تأکید بر قانون گرایی و قانون مداری در نهاد‌های علمی کشور: تأکید بر قانون دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در خصوص پوشش دانشجویان و دانش‌آموزان می‌تواند تاثیر زیادی بر آرامش روانی و نظم آموزشی محیط علمی کشور داشته باشد تا ضمن مدیریت برخی ناهنجاری‌های رفتاری به پیشرفت علمی فراگیران و رشد عملی کشور نیز کمک کند. 
اهتمام ویژه به مقوله جهاد تبیین به عنوان فریضه فوری و قطعی
مقابله با جنگ نرم دشمن در جوامع نخبگی کشور نیازمند تبیین دقیق اهداف و برنامه‌های معاندان ملت ایران و مخالفان پیشرفت علمی کشور و دستاورد‌های عملی و آموزشی ایران اسلامی می‌باشد که متأسفانه کمتر مورد توجه اساتید و دانشجویان قرار گرفته است. جهاد تبیین می‌تواند ضمن خنثی‌سازی اهداف جنگ نرم در محیط‌های علمی و آموزشی کشور به افزایش قدرت نرم نظام اسلامی کمک کند. 
مدیریت نشریات و منابع خبری و تحلیلی دانشگاهی به ویژه پیام رسان‌های اجتماعی: بی تردید آرامش فیزیکی محیط‌های علمی و آموزشی نیازمند مقابله و مدیریت اخلالگران نظم فکری و آرامش ذهنی دانشجویان و دانش‌آموزان کشورمان است که متأسفانه به دلیل رهاشدگی فضای مجازی مورد سوء استفاده معاندان نظام و بدخواهان ملت عزیز ایران قرار گرفته است. 
استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانشگاهی و دانش‌آموزی: تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی کشور ظرفیت بسیار بزرگی جهت برقراری آرامش روانی و فضای آموزشی دارند که امید است دولت چهاردهم با هم‌افزا‌سازی و هماهنگی میان آن‌ها بتواند از این ظرفیت به منظور تحقق اهداف خویش به ویژه نشاط علمی کشور بهره لازم را ببرد.