نگاه مثبت

گروه سياسي
«مشكل آقاي كروبي حل شده است، براي آن يكي هم كار مي‌كنيم»، «ما مي‌خواهيم مشكل هسته‌اي حل شود»، «دادستان انقلاب اعلام كرده، گشت‌هاي ارشاد حق برخورد ندارند...» ،«با افغانستاني‌ها برادريم اما چهارچوب‌هاي بين دولت‌ها لازم است»، «اقتصاد ما مريض است و مداخلاتي را طلب مي‌كند»‌و... اين عبارات بخشي از اظهارنظرهايي است كه رييس‌جمهور در نخستين نشست خبري خود با رسانه‌هاي گروهي مطرح كرد و با واكنش رسانه‌هاي داخلي و خارجي مواجه شد.
نخستين نشست مطبوعاتي و رسانه‌اي پزشكيان اما در شرايطي برگزار شد كه رييس دولت سيزدهم بر خلاف روساي جمهور سابق كه در نخستين هفته پس از انتخاب رو به روي رسانه‌هاي گروهي قرار مي‌گرفتند، ترجيح داد تا نشست خود را زماني برگزار كند كه هم كابينه‌اش تعيين تكليف شده باشد و هم دورنماي مدنظرش را ارايه كرده باشد. رييس‌جمهور در نخستين نشست خبري‌اش، همان شمايلي را ارايه كرد كه همه از او سراغ داشتند. به دور از كليشه‌ها، جسور، صريح و شفاف. چه زماني كه در پاسخ به پرسش يكي از رسانه‌هاي اصولگرا درباره حقوقش، اعداد و ارقامي را بيان كرد و چه در هنگامه‌اي كه خطاب به مترجم سالن تسلطش بر زبان انگليسي را به رخ كشيد و عنوان كرد: « ميخواي ترجمه كني؟ باشه بكن! »در همه اين بزنگاه‌ها، مردم و رسانه‌ها با كاراكتري مواجه بودند كه از شاخص‌هايي چون صميميت، شفافيت، صراحت و مردم‌داري برخوردار است. اساسا مبتني بر همين ويژگي‌ها است كه توجه افكار عمومي در انتخابات به پزشكيان جلب شد و مردم او را بر ساير رقبا ترجيح دادند. هر اندازه هم كه مشاوران رييس‌جمهور بيشتر بر پزشكيان فشار آوردند كه از قالب ويژه خود خارج شود و بر اساس ديدگاه‌هاي آنان عمل كند، او كمتر به اين حرف‌ها توجه كرد. در واقع پزشكيان زماني مي‌تواند تاثيرگذار باشد كه خودش باشد. نمود عيني اين تصوير در نشست خبري روز گذشته پزشكيان هم برجسته بود. رييس‌جمهور در عين اينكه نسبت به نگراني بانوي خبرنگار در خصوص گشت ارشاد دلسوزانه پاسخ مي‌داد و شمايل يك پدر را به خود مي‌گرفت كه دلنگران دخترش است، درباره مسائل ديپلماتيك و سياسي با استحكام و به دور از هر نوع سازشي پاسخ مي‌داد. واكنش خبرنگاران، مخاطبان و عموم مردم به اين سادگي و صميميت مثبت است و آن را درك كرده و قدر مي‌نهند. براي مردم رييس‌جمهوري كه ابر‌پروژه و اولويت نخست خود را مقابله با فساد، رانت، ويژه‌خواري و فاميل‌بازي عنوان مي‌كند و خود در اين راستا گام بر مي‌دارد، واجد ارزش و احترام است.
مسعود پزشكيان بعد از ظهر ديروز در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي، با اشاره به تقارن برگزاري اين نشست با آغاز هفته وحدت تصريح كرد: وحدت و وفاق اصل و اساس آن چيزي است كه ما به دنبالش هستيم و از اين جهت اين تقارن و همزماني را به فال نيك مي‌گيريم.
رييس‌جمهور احقاق حقوق همه مردم ايران فارغ از نژاد، قوميت، مذهب و اعتقاد را از جمله رويكردهاي اصلي دولت چهاردهم عنوان كرد و افزود: آنچنان كه بارها در مناظرات تلويزيوني و سخنراني‌هاي مختلف عنوان كرده‌ام، باور و اعتقاد من اين است كه همه كساني كه در اين كشور زندگي مي‌كنند براساس توانمندي‌هاي خود و مستقل از جناح‌بندي‌هاي سياسي، مذهبي، قومي و نژادي، حق دارند و بايد در جايگاهي قرار بگيرند كه حق‌شان است.
پزشكيان ضمن يادآوري شيوه عمل پيامبر اسلام(ص) در هنگام ورود به مدينه و نيز فتح مكه اظهار داشت‌: در دوره‌اي كه قبايل با يكديگر در حال جنگ و خونريزي بودند و گاها اختلافات و نزاع‌ها تا ده‌ها سال طول مي‌كشيد، رسول خدا وقتي به مدينه رسيدند اولين كاري كه انجام دادند اين بود كه ميان همين قبايل پيمان برادري ايجاد كرد و پس از فتح مكه نيز فرمود كه نه مومنين بلكه مسلمانان و حتي كساني كه تسليم شده بودند و معلوم نبود تا چه ميزان ايمان آورده‌اند، با هم برادر و يد واحده هستند، انسان‌ها مانند دندان‌هاي يك شانه‌اند، هيچ عربي بر عجمي، هيچ سياهي بر سرخ و سفيدي برتري ندارد، مگر در تقوا.
رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه تقوا در ادبيات اعتقادي يعني حركت بدون خطا كه در اقتصاد يك معنا مي‌دهد و در پزشكي و مديريت معناي ديگري دارد، گفت: اين كليت نگاه ماست و مبناي كار را بر عمل به شعار وحدت، انسجام و وفاق قرار داده‌ايم. البته همين حالا هم اگر كسي دقيق نگاه كند، جاي نقد به عملكرد ما وجود دارد، اما تمام تلاش خود را كرده‌ايم تا بر محور وفاق جلو بياييم. با اين نگاه كار نكرديم كه يك جناح و دسته‌اي سر كار بيايد، بلكه دنبال افرادي بوده‌ايم كه تجربه و سابقه‌اي داشته و كارهاي اثرگذاري در سابقه خود داشته‌اند.
پزشكيان خاطرنشان كرد: جانب يك جناح و دسته را نگرفتيم، بلكه تلاش كرديم تيمي توانمند درست كنيم. لازم است از همكاري مجلس و كمك‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي هم نهايت قدرداني را داشته باشم كه به تشكيل دولتي كه امروز داريم، ياري كرده‌اند. همه توان خود را به كار مي‌گيريم كه در همين چارچوب و مسير كار را ادامه دهيم، اين به معناي آن نيست كه بدون اشتباه پيش خواهيم رفت، بلكه به اين معني است كه تلاش مي‌كنيم اين نگاه را نهادينه و اجرايي كنيم.
اجراي تجربه اتحاديه اروپا در منطقه
رييس‌جمهور در ادامه  در جواب به سوال خبرنگار فارس مبني بر موانع استفاده از تجربه كشورهاي اروپايي در برداشتن مرزها با همسايگان گفت‌: اين تصور همواره در ذهن بنده بود كه چرا رفتار ما مسلمانان با يكديگر نبايد به گونه‌اي باشد كه ديگران حسرت ما را بخوردند؟ مگر رسول خدا (ص) نفرمود كه همه شما مسلمانان و نه فقط مومنان با يكديگر برادريد؟‌ چرا كشورهاي اسلامي بايد با هم مرز داشته باشند؟ آنها حكومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حكومت و اقتدار خود را داريم ولي چرا نبايد كساني كه در پاكستان، افغانستان، قزاقستان و ايران هستند، به راحتي سوار قطار شده و به نجف، مدينه، مكه و استانبول بروند؟
پزشكيان در ادامه تسهيل در تردد و رفت و آمد ميان مسلمانان كشورهاي اسلامي را موجب ارتقاي امنيت و توسعه اقتصاد و فرهنگ جهان اسلام دانست و افزود: ‌در صورت تحقق اين مهم، ما تبديل به جمعيتي خواهيم شد كه نگاه و زبان مشترك با يكديگر داريم و قدرت و يد واحده‌اي در مقابل كساني كه بخواهند عليه ما اقدامي كنند، شكل خواهيم داد. بايد جنگ و دعوا و طمع نسبت به يكديگر را كنار بگذاريم و دست به دست هم دهيم و مشكلات را حل كنيم.
رييس‌جمهور همچنين درباره سه اولويت دولت چهاردهم در سياست داخلي براي بهبود وضعيت معيشت مردم، گام اول را حل اختلافات و مشكلات داخلي و ايجاد اعتماد و اطمينان براي سرمايه‌گذاران، نخبگان و توليد‌كنندگان عنوان كرد و افزود: اگر بتوانيم مساله FATF و برجام و هرگونه ارتباط با دنيا را حل كنيم، اشتغال و سرمايه‌گذاري در كشور به وجود بيايد، نه تنها مي‌توانيم معضلات را حل كنيم، بلكه مي‌توانيم كشور را به چشم‌انداز‌هاي ترسيم شده از سوي مقام معظم رهبري برسانيم.
پزشكيان تاكيد كرد‌: در اين راستا اولويت اول ما پيدا كردن نگاه و زبان مشترك است؛ دوم بايد اين نگاه و زبان مشترك در چشم‌اندازها، سياست‌ها و برنامه‌ها ظهور و بروز يابد و سوم عملياتي كردن و طراحي كردن سيستم براي اجرا خواهد بود كه روز گذشته تدوين چنين برنامه‌اي را به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ كرديم.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دنياي اقتصاد مبني بر اينكه براساس نظر كارشناسان رفع ناترازي‌هاي بودجه‌اي، بانكي و انرژي، بدون سرمايه‌گذاري خارجي و رفع تحريم‌ها و مساله FATF حل نخواهد شد، برنامه دولت چهاردهم در اين زمينه چيست‌؟ تصريح كرد‌: ما چاره‌اي نداريم جز اينكه موضوع FATF را حل كنيم كه بنده در اين رابطه نامه‌اي به مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهم نوشت، در رابطه با مسائل خارجي نيز تلاش مي‌كنيم ارتباطات‌مان را ابتدا و با اولويت كشورهاي همسايه بهبود ببخشيم، اين سفري كه به عراق و اقليم كردستان داشتيم نيز بر مبناي اين نگاه بود و قرار شد يكسري برنامه‌هاي راهبردي با آنها به امضا و اجرا برسانيم، مشابه همين كار را نيز مي‌توانيم با پاكستان و تركمنستان و آذربايجان و تركيه انجام دهيم.
توسعه ارتباط با چين و روسيه
پزشكيان در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چين درباره اينكه چين و ايران داراي روابط دوستانه بوده، در روابط سياسي و اقتصادي از هم حمايت مي‌كنند و هر دو عضو سازمان شانگهاي و بريكس هستند، آينده روابط ايران و چين را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ تصريح كرد: با چين تا حالا ارتباط خوبي داشتيم. بيشتر ارتباطات ما با چين و روسيه و كشورهاي همسايه است. كاري كه چين در خصوص ميانجيگري بين ايران و عربستان سعودي براي حل اختلافات انجام داد، يك گام مثبت براي تقويت روابط منطقه‌اي بود. موافقتنامه مشترك 25‌ساله بين ايران و چين نيز يكي از مسائلي است كه بايد روي آن متمركز شويم تا اجرايي شود.
رييس‌جمهور افزود: به عنوان رييس‌جمهور مصمم هستم آنچه را نوشته شده و قرار بود اجرايي شود، عملياتي كنيم. راه‌هاي ارتباطي بين كشورهاي منطقه شكل گرفته و مي‌تواند هدف چين در دسترسي به بازار ما و ارتباط ما با چين را تكميل كند. ما مي‌خواهيم شاهراه‌هايي را ايجاد كنيم كه در جاده ابريشم بود. شراكت ما با چين كاملا همراه و استراتژيك خواهد بود و آن را تقويت خواهيم كرد. تلاش مي‌كنيم آنچه نوشته شده را عملياتي كنيم و همكاري‌ها افزايش پيدا كند.
پزشكيان در پاسخ به سوال خبرگزاري ايرنا مبني بر اينكه برنامه دولت براي دستيابي به اهداف برنامه هفتم و حل مشكل ناترازي‌ها چيست؟ اظهار داشت: در زمينه رونق توليد قدم اول آزاد كردن و ايجاد بستر مناسب براي توليدكنندگان داخلي است‌. اكثر آنان گلايه دارند كه چون FATF نيست، مشكل دارند و در نظر داريم كه اين مشكلات را حل كنيم تا ارتباطات با دنيا هم تسهيل شود. بدون برنامه‌ريزي، حل مشكلات كشور امكان‌ناپذير است‌.
رييس‌جمهور گفت: ادامه روند ناترازي فعلي در برق و گاز و بنزين، وضعيت را روز به روز بدتر مي‌كند. بايد ناترازي‌ها را حل كنيم و نبايد بگوييم كه اگر در اينجا به ناترازي دست بزنيم، صدا بلند مي‌شود. در اين زمينه رسانه‌ها بايد به ما كمك كنند و ايده دهند تا بتوانيم مشكلات را حل كنيم.
پزشكيان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌ميهن مبني بر اينكه ميانگين سني وزراتخانه‌ها بالاست، آيا از نيروهاي جوان در بقيه مناصب دولتي استفاده خواهيد كرد؟ اظهار داشت: حرف‌تان كاملا درست است. ميانگين سن وزرا را 55 سال تعيين كرديم اما خب 20 تيم سوابق را بررسي كردند و بيش از 10 هزار ساعت كار كردند تا در نهايت برخي افراد انتخاب شدند. در ارزيابي‌ها همين ميانگين سني به دست آمد كه شما بيان كرديد. بي‌ثباتي در مديريت و عمر پايين مديران دولتي در اين مسير مشكل ايجاد كرده است. وقتي مديران پله پله بالا نمي‌آيند وضعيت همين است كه امروز به آن مبتلا شده‌ايم. كاري كه از اين پس انجام مي‌دهيم اين است كه وزرا و روساي دستگاه‌ها بايد حتما نخبگان و جوانان را در كنار خودشان داشته باشند، تا طي اين مدت در كنار معاونان دستگاه‌ها تجربه كسب كنند. در عين حال با انتصاب جوانان، سعي در آموزش مهارت، اجرا و سلسله مراتب اداري داريم.
پزشكيان با بيان اينكه براي سازمان اداري و استخدامي دنبال فردي هستيم كه مفاهيم مديريت عملكرد نيروي انساني را بداند، گفت: صرف اينكه يكي رييس شود و پست سازماني بدهيم، نتيجه‌اي ندارد؛ هر نيروي انساني احتمال اشتباه دارد، اما وظيفه آن مسوول، تربيت و ارتقاي نيروي انساني است، نه اينكه اگر اشتباه كرد، او را كنار بگذاريم و فرد ديگري را جانشين كنم و همين روند دوباره تكرار شود. در 45 سال گذشته نيروي انساني آورده‌ايم و اين اتفاق تكرار شده و نتيجه‌اش اين شده كه وقتي به پرونده نگاه مي‌كنيم، نيرو نمي‌بينيم. البته قول مي‌دهيم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قوميت‌ها براساس شايستگي در مديريت‌ها استفاده كنيم.
موشك‌هاي يمن توانايي خودشان است
رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره مبني بر اينكه ديروز شاهد بوديم انصارالله يمن موشك هايپرسونيك به اسراييل پرتاب كرد كه ظاهرا به هدف اصابت كرده است، سياسيون مي‌گويند ايران موشك هايپرسونيك به انصارالله يمن داده يا تكنولوژي آن را به آنها انتقال داده است، آيا واقعا ايران موشك هايپرسونيك به يمن داده است؟ گفت: در حال حاضر رفتن نيروي انساني به يمن با يك هفته تاخير صورت مي‌گيرد، يعني يك انسان به راحتي نمي‌تواند به يمن برود، حال چگونه يك موشك از ايران به يمن رفته و اينها نديده‌اند. اصلا چنين چيزي نيست. ما اصلا از اين موشك در ايران نداريم. اينكه يمني‌ها توان پيدا كردند تا اين موشك را داشته باشند، كار يك روز و يك هفته و يك سال نيست. علم و مهارت در طي زمان به دست مي‌آيد. به دست آوردن اين تكنولوژي در طول يك سال جنگ غيرممكن است، اما ما با هم هماهنگ هستيم و به هم كمك مي‌كنيم. صهيونيست‌ها در حال نسل‌كشي بوده و زن و بچه‌ها را مي‌كشد و ما نسبت به آن اعتراض داريم. دنيا ايستاده و در مقابل ديدگان دنيا آنجا نسل‌كشي شده و هيچ كس جلوي آنها را نمي‌گيرد. امريكا و اروپا نيز به رژيم صهيونيستي هم موشك و بمب مي‌دهند، هم از او دفاع مي‌كنند. اگر اينها نسبت به رژيم صهيونيستي و امنيت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بي‌گناه كه ترور مي‌شوند، نگران نيستند .
رييس‌جمهور تاكيد كرد: مدعيان حقوق بشر و دنياي متمدن نبايد اجازه دهند، يك عده با قدرت خود اينگونه مردم بي‌گناه را بمباران كرده و بعد بگويند ايران به آنها موشك داده است. اينها خودشان مي‌دانند كه ايران نمي‌توان موشك‌ هايپرسونيك به يمن ارسال كند. ما از آن نوع موشك اصلا در ايران نداريم. پزشكيان با اشاره به اينكه ما ماهواره به آسمان مي‌فرستيم، قدرت موشكي داريم، اما اينكه ما به آنها موشك دهيم، اينگونه نيست، اظهار داشت: آنها تكنولوژي دارند و خودشان توليد مي‌كنند. اينكه ما با هم ارتباط داريم، درست است؛ ما با هم در يك نگاه هستيم. آنها قوانين بين‌المللي را خودشان رعايت كنند، كجاي قوانين بين‌المللي اجازه داده زن و كودك را كشته و بيمارستان را بمباران كنند، آيا اينها انسان هستند!
پزشكيان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجو درباره ايده مطرح شده از سوي رييس‌جمهور درباره انتقال پايتخت، موانع پيش روي اين ايده و راه‌حل دولت براي آن گفت‌: آنچه كه بنده گفتم يك نگاه مبتني بر ايجاد تعادل بين منابع و مصارف است، به اين معنا كه اگر ما منابع را درنظر نگيريم و مصرف را بالا ببريم قطعا روزي نابود خواهيم شد، بنابراين بايد بين داشته‌ها و نيازهاي خود تعادل ايجاد كنيم. رييس‌جمهور با اشاره به معضلات گريبان‌گير تهران از جمله فرونشست زمين و‌ كاهش شديد ذخاير آبي گفت‌: متأسفانه بدون توجه به منابع و مصارف در حال توسعه دادن پايتخت هستيم كه از نظر علمي ادامه اين روند غيرممكن است و بايد براي آن چاره‌انديشي كرد. پزشكيان با تأكيد بر تلاش براي ايجاد توسعه در مناطقي كه امكانات توسعه در آن وجود دارد تصريح كرد‌: اگر دنيا را بنگريم درخواهيم يافت كه اكثر شهرهاي بزرگ و صنعتي كنار دريا هستند. ايران ظرفيت بزرگي مانند خليج‌فارس دارد كه بسياري از كشورها حسرت داشتن 10 كيلومتر آن را مي‌خورند اما متأسفانه از اين ظرفيت استفاده نكرديم و كل كشور را مي‌خواهيم در تهران توسعه دهيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه بايد تمركز را از مركز هدايت كنيم به سمت جاهايي كه امكان ماندن است براي ادامه زندگي بايد بين محيط زندگي و مصارف خود تعادل به وجود آوريم افزود: اين كار هم كاري نيست كه من بگويم امروز مي‌خواهم پايتخت را انتقال دهم بلكه نيت بنده اين بود كه بگويم اين روند غيرقابل ادامه است. مثل خيلي ناترازي‌هايي كه ايجاد مي‌كنيم و هر روز در آن غرق مي‌شويم. بالاخره يك روز بايد فكر كنيم كه چه كاري براي اين وضعيت مي‌خواهيم انجام دهيم. نبايد خيلي دير شود. آن روز بايد زماني باشد كه همه‌چيز را خراب نكرده باشيم كه غيرقابل برگشت باشد. در نتيجه برنامه‌اي كه بايد به آن فكر كنيم ايجاد تعادل بين منابع و مصارف و هماهنگي بين طبيعت و زندگي است. اكثر كارخانه‌هايي كه اطراف تهران هستند مواد اوليه محصولات خود را از بنادر خليج‌فارس وارد مي‌كنند، سپس محصول توليد شده را دوباره به جنوب مي‌فرستند كه صادركنند. به همين سبب قيمت تمام شده افزايش پيدا مي‌كند و اينها از مسائل بديهي است.
رييس‌جمهور با تأكيد بر اهميت نقش فرهنگ‌ساز رسانه‌ها در كمك به دولت براي پيشبرد امور گفت‌: ما با اين وضعيت هدررفت انرژي و ذخاير به سمت فروپاشي حركت مي‌كنيم. براي برون‌رفت از اين وضعيت راه وجود دارد رسانه‌ها مي‌توانند با فرهنگ‌سازي به اين امر كمك كنند. رسانه كارش تثبيت بي‌ثباتي نيست بلكه كارش آگاهي رساندن است و بنده از رسانه‌ها مي‌خواهم در اين امر به دولت كمك كنند. وظيفه رسانه هدايت انسان‌ها و حاكميت به سمت ثبات و ماندگاري است.
   مشكل آقاي كروبي حل شده است. براي آن يكي هم داريم كار مي‌كنيم. ولي نبايد با نظام درافتاد.
   تمام تلاش ما اين بوده كه بر محور وفاق كار را به پيش ببريم. همه مردم ايران فارغ از نژاد، مذهب، قوميت بايد در جايگاهي كه حق‌شان است، قرار گيرند.
   چاره‌اي نداريم جز اينكه موضوع FATF را حل كنيم.
   ايران اصلا از آن موشكي كه انصارالله به سرزمين‌هاي اشغالي شليك كرد ندارد كه به آنها داده باشد.
   اگر امريكا از دشمني دست بكشد، گفت‌وگوي مستقيم با امريكا محتمل است.
   در دولت ما چهار خانم حضور دارند، فكر كنم در هيچ دولتي چهار خانم حضور نداشتند.
   تلاش مي‌كنيم از زنان در جايگاهي كه بايد باشند استفاده شود.
   دادستان انقلاب اعلام كرده است حق برخورد ندارند.
براي وفاق بايد عيب‌ها را پذيرفت
پزشكيان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه كيهان مبني بر اينكه حضور افراد زاويه‌دار با مباني انقلاب و نظام در پست‌هاي كليدي مي‌تواند موقعيت دولت را با خطر جدي روبه‌رو كند و رهبر انقلاب نيز نسبت به به‌كارگيري چنين افرادي هشدار داده‌اند، آيا از اين انتصاب‌ها باخبر هستيد؟ گفت: ممكن است درباره يك موضوعي يك گروهي در يك سطحي اعتراضي كرده باشند و شما نيز در سطح ديگري اعتراض ديگري داشته باشد، شما تصور مي‌كنيد حق با شماست و طرف مقابل تصور مي‌كند حق با آنهاست، همانطور كه در ابتدا عرض كردم در صدر اسلام وقتي دو قبيله همديگر را مي‌كشتند، رسول خدا آنها را به برادري دعوت كرد، ما كه همديگر را نكشتيم.
رييس‌جمهور تصريح كرد: نگاه ما اين است كه چشم‌اندازي كه مقام معظم رهبري تعريف و سياست‌هايي كه ابلاغ كرده‌اند و برنامه‌هايي كه وجود دارد، همه در آن چهارچوب عمل كنيم، براساس نگاهي كه شما داريد، شايد بگوييد حق با شما است، اما اين فرد توانمند است و مي‌خواهد كمك كند، آيا بايد بگوييم كه تو كنار بمان، چون در گذشته چنين موضعي داشتي؟ پس چطور مي‌خواهيم وحدت كنيم و چطور مي‌خواهيم وفاق داشته باشيم؟ اگر وفاق معنايش اين است كسي را پيدا كنيم كه هيچ گناهي نداشته باشد و هيچ اشتباهي نكرده باشد، نمي‌توانيم، اصلا امكان ندارد و پيدا نمي‌كنيد. پزشكيان با بيان اينكه هر انساني ممكن است اشتباه كند و قرار نيست به خاطر اشتباه آدم‌ها را كنار بگذاريم، افزود: اگر مي‌خواهيم وفاق ايجاد كنيم، يعني بايد بپذيريم كه عيب‌هايي داشتيم و اين عيب‌ها را ناديده مي‌گيريم و كنار هم مي‌آييم و براساس چهارچوب قانون و رهنمودهاي مقام معظم رهبري عمل خواهيم كرد. اگر خلاف آن سياست‌ها عمل كردند، ما برخورد كنيم، نه اينكه بگوييم تو در گذشته فلان اشتباه را كردي چرا آمده‌اي؟رييس‌جمهور در ادامه با طرح اين پرسش كه مي‌دانيد كه صلاحيت بنده را براي نمايندگي در مجلس رد كردند؟ تصريح كرد: به بنده جرم عدم التزام به اسلام و جمهوري اسلامي نسبت داده بودند در حالي كه تمام التزامات عملي به نظام جمهوري اسلامي را دارم، در تمام زندگي خود يادم نمي‌آيد كه حتي يك روز مرخصي رفته باشم، به قدري مشغله داشتم كه حتي خانواده‌ام را براي زيارت به مشهد هم نمي‌توانستم ببرم، يا جبهه بوديم يا درس مي‌خوانديم يا درحال مبارزات سياسي بوديم.
پزشكيان تأكيد كرد: چه كسي گفته است كه حق با اين طرف است يا آن طرف؟ ما بايد كوتاه بياييم و زير پرچم اعتقاد به اسلام و رهنمودهاي مقام معظم رهبري چارچوب‌ها را بپذيريم و به آن عمل كنيم، عيب هم را نگوييم، سعي كنيم نقاط مشتركي كه داريم را برجسته كنيم.
با بن سلمان برادريم
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار الميادين درباره سياست همگرايي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي همسايه از جمله عربستان، احتمال سفر رييس‌جمهور به اين كشور و آثار اين روابط بر قضيه فلسطين گفت: باور و اعتقادم اين است كه ما با يكديگر برادر هستيم، چرا نبايد با يكديگر رفت و آمد داشته باشيم؟ چرا بايد با يكديگر اختلاف داشته باشيم؟
پزشكيان با تاكيد بر اينكه از هر حركتي كه بتواند ما را به يكديگر نزديك كند شخصا استقبال مي‌كنم، افزود: تلاش خواهيم كرد كه اخوت و برادري را همان‌گونه كه رسول خدا توصيه فرمودند و در قرآن نيز به آن اشاره شده را محقق كنيم. رييس جمهور با اشاره به وصيت حضرت علي عليه‌السلام مبني بر اينكه هر اختلافي را كه بتوانيم بين مسلمانان حل كنيم ثواب و ارزش آن از سال‌ها نماز و روزه بيشتر است، تصريح كرد‌: براساس همين باور تلاش خواهيم كرد كه با عربستان سعودي، مصر اردن و همه كشورهاي اسلامي ارتباط‌مان را تقويت كنيم، در گفت‌وگوي تلفني كه با وليعهد عربستان داشتم نيز از ايشان دعوت كردم كه ايران تشريف بياورند و با يكديگر ديداري داشته باشيم. تلاش مي‌كنيم حلقه اتحاد و مسلماني را توسعه دهيم، وحدت ما مسلمانان به اسراييل متجاوز مي‌فهماند كه حق ندارد كودكان و زنان و بيماران مظلوم را بمباران كند.
دكتر پزشكيان در پاسخ به پرسش پايگاه خبري جماران درباره گراني نان و تأثير آن بر زندگي اقشار فرودست جامعه اظهار داشت: ما در تمام حرف‌هاي‌مان گفته‌ايم نگاه ما به كساني است كه مشكل معيشت دارند و گفته‌ايم كه نبايد معيشت مردم به مشكل بر بخورد. در اين زمينه از ابتداي دولت تلاش كرديم مشكلات مردم و اصناف را حل كنيم كه پرداخت بدهي گندمكاران، مطالبات پرستاران و نظاير آن از جمله مواردي است كه تاكنون در حل كردن آنها گام برداشتيم. بايد ناترازي و بي‌عدالتي را رفع كنيم، اگر اين اتفاق رخ ندهد اقشار ضعيف، روز به روز فقيرتر خواهند شد و براي اينكه اين اتفاق رخ ندهد، در دولت و به ويژه در كميسيون اقتصادي برنامه‌ريزي و تلاش مي‌كنيم كه خوراك و معيشت مردم به مشكلي نخورد.
تلاش براي تزريق اميد
پزشكيان در پاسخ به سوال خبرنگار پايگاه خبري انصاف‌نيوز درباره اينكه ابرپروژه مورد نظر رييس‌جمهور چيست؟ گفت: ابرپروژه‌هاي مورد نظرم يكي نرم‌افزاري و ديگري سخت‌افزاري است. آنكه نرم‌افزاري است، به وحدت و انسجام و وفاق ملي و ايجاد اميد و مشاركت و دوباره به صحنه آوردن مردم بر‌مي‌گردد تا جو نااميدي كه مردم تصور مي‌كردند، مملكت براي عده‌اي خاص است و بقيه اگر خوش‌شان نيامد، بلند شوند، بروند، از اين حالت خارج شوند.
رييس‌جمهور با بيان اينكه مملكت براي همه است، اظهار داشت: اينگونه نيست كه تصور كنيم عقل كل ما هستيم و بقيه اگر خوش‌شان نيامد، نباشند؛ البته اين چيزي است كه حل كردنش به اين راحتي نيست و بحث‌هاي نرم‌افزاري از سخت‌افزاري پيچيده‌تر است؛ تغييرات نرم‌افزاري بايد خود را در انديشه و رفتار نشان دهد و تغيير رفتارها بعضا به دهه‌ها زمان نياز دارد.
پزشكيان با بيان اين مطلب كه براي من خيلي مهم است، اين باور را در مردم ايجاد كنيم كه ما با آنهاييم و مردم بايد به ما كمك كنند كه مملكت را درست كنيم، تصريح كرد: اين يكي از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي ماست و دغدغه‌هايي كه دوستان ما مي‌گويند چرا فلان فرد را در فلان سِمت گذاشته‌اي، بايد بگويم همه اشتباه مي‌كنيم و معصوم نيستيم، اما هنر اين است كه عيب‌هاي هم را اصلاح و نقاط قوت را تقويت كنيم.
رييس‌جمهور در ادامه درباره رانت، فساد، رشوه، زمين‌خواري و قاچاق گفت: عده‌اي را مسوول بررسي كرده‌ايم و در روزهاي آينده هم در اين خصوص جلسه داريم. البته وقتي نايب‌رييس مجلس بودم، اين مباحث را پيگيري مي‌كردم. اگر بتوانيم كد ملي، كد پستي و كد زمين و ماده 169 قانون ماليات‌هاي مستقيم را به هم وصل كنيم، هيچ كس نمي‌تواند به راحتي جنسي را قاچاق كند يا نمي‌تواند به راحتي رشوه بگيرد يا در حساب خويشاوندانش واريز كند. چون سيستم كاملا يكپارچه است و امكان تخلف وجود ندارد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه آنچه مردم از آن گلايه دارند، رانت‌ها، رشوه‌ها و دزدي‌هاست كه اگر حل شود، آرامش در مردم ايجاد و ثبات فكري و امنيتي نيز در جامعه ايجاد مي‌شود، اظهار داشت: بر همين اساس به دنبال ايجاد شاهراه‌ها هستيم و اگر بتوانيم زيرساخت‌هاي حمل و نقلي را چنان ايجاد كنيم كه به هم متصل شوند و ناترازي‌ها را اصلاح كنيم، «شق القمر» كرده‌ايم. پزشكيان در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولي درباره گسترش ارتباطات با تركيه و كشورهاي اسلامي گفت: تركيه كشور دوست و برادر ماست و مي‌شود گفت قوم و خويش هستيم. باور و فرهنگ و اعتقادات ما درهم تنيده است و انگيزه و خواست ماست كه سرمايه‌گذاري مشترك با تركيه داشته باشيم.
رييس‌جمهور افزود: مي‌توانيم مسيري درست كنيم كه ايرانيان راحت به تركيه بيايند و شما نيز راحت به ايران، افغانستان، پاكستان، تركمنستان برويد. حتما به تركيه خواهم رفت و دعوت خواهيم كرد كه مقامات و سرمايه‌گذاران و دانشگاهيان تركيه به ايران بيايند.
احياي كرسي‌هاي آزاد انديشي
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري ايسنا درباره برنامه دولت براي احياي كرسي‌هاي آزادانديشي مورد تأكيد رهبر انقلاب و همچنين حمايت از تشكل‌هاي دانشجويي در پرداختن به مسائل جاري كشور گفت‌: پيام مقام معظم رهبري در اين رابطه و توصيه‌هاي مكرر ايشان درباره جهاد تبيين از مدت‌ها قبل بوده اما متأسفانه اجرايي نشده است، بنده در مناظره‌ها اعلام كردم كه كرسي آزادانديشي به اين معنا نيست كه اگر حرفي را مخالف نظر يك كسي گفتم من را ضدانقلاب خطاب كنند، از دانشگاه اخراج بشوم يا از پست و شغلم بيرون كنند. اينكه مي‌گوييم بايد ذهنمان را باز كنيم تا بتوانيم در كنار هم قرار بگيريم، از همين‌جا نشأت مي‌گيرد، دستور خداوند است كه حرف‌ها را بشنويد و از حرفي تبعيت كنيد كه بهتر است؛ نه اينكه تنها روي حرف خود پافشاري كنيم و ديگران حق حرف زدن نداشته باشند كه اگر اينگونه باشد گفت‌وگو امكان‌پذير نخواهد بود.
رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه دولت از برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب حمايت و پشتيباني خواهد كرد، افزود: دولت وفاق ملي از آزادانديشي حمايت خواهد كرد، با اينكه هر كسي نقدي بكند و فردا برايش پرونده درست كنند مخالفيم و جلوي پرونده‌سازي را خواهيم گرفت. پزشكيان با بيان اينكه در يك جلسه‌اي گفتم مشكل دانشجويان اخراجي را بررسي و مرتفع كنيد تا به دانشگاه برگردند اما صداو سيما با حضور عده‌اي برنامه‌اي گذاشت تا بگويد اين دانشجويان توطئه‌گر هستند، گفت: مفهوم حرف بنده اين نيست كه توطئه برگردد، توطئه‌گر را بدهيد قوه قضاييه محاكمه كند ولي اگر كسي صرفا حرفي گفته و نظري داده چرا او را به اين دليل اخراج مي‌كنيد؟ جوابش را بدهيد. اگر بلد نيستيد جوابش را بدهيد طرف را بيرون نكنيد و برويد خودتان را اصلاح كنيد. ما مشكل‌مان اين است وقتي نمي‌توانيم جواب طرف را بدهيم به او انگ و برچسب مي‌چسبانيم.
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري بارها و بارها تاكيد فرمودند كه كرسي آزادانديشي بگذاريد؛ با زور، دعوا، بيرون كردن، اخراج كردن و تبعيد كردن مملكت درست نمي‌شود، تصريح كرد: مملكت با گفت‌وگو و شنيدن حرف درست اصلاح مي‌شود وگرنه ما نگفتيم يك آدم خائن و جاسوس را در دانشگاه بياوريد. رييس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار جام‌جم درباره طرح عدالت آموزشي به عنوان يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي عدالت‌خواهي و برنامه دولت چهاردهم براي ايجاد توازن بين ظرفيت‌ها امكانات ميان مدارس دولتي و غيردولتي و ارتقای ظرفيت‌هاي آموزشي مدارس دولتي، گفت‌: در اولين جلسه‌اي كه با شوراي عالي انقلاب فرهنگي داشتم اولين مباحثي كه مطرح شد پيرامون اصلاح و عدالت آموزشي بود، چرا كه براي ما قابل‌قبول نيست كه كساني كه در مناطق محروم هستند، نتوانند به دانشگاه آيند و رشد كنند، بعد افرادي با پول و امكانات ويژه بتوانند تمام كرسي‌ها را اشغال كنند. رييس‌جمهور از هماهنگي با برخي نهادهاي دولتي و حاكميتي از جمله قرارگاه خاتم، بنياد مستضعفان، سازمان برنامه‌وبودجه براي احداث مدرسه در مناطق فاقد محيط‌هاي آموزشي طي يك سال خبر داد و با تأكيد بر ضرورت اصلاح روش‌ها در آموزش‌ و پرورش، گفت: بايد در مرحله اول از نظر نرم‌افزار نگاه را اصلاح و در مرحله بعد محيط و تجهيزات را اصلاح كنيم. در مرحله سوم روش آموزشي را به معلمان تعليم دهيم، در آموزش و پرورش بايد در مورد روش‌ها و نوع آموزش و نحوه اينكه چگونه آموزش دهيم بايد بحث كنيم.
ما با كسي هم دعوا نداريم
پزشكيان در پاسخ به پرسش خبرنگار فرانس24 درباره راهكار دولت چهاردهم براي رفع تحريم‌ها و نحوه تعامل با مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه، چگونگي مديريت تنش با امريكا و امكان از سرگيري مذاكرات با توجه به شرايط حساس منطقه متأثر از تحولات فلسطين، گفت‌: ما با كسي هم دعوا نداريم، فقط نمي‌خواهيم تحريم شويم، ما پايبند قوانين بين‌المللي هستيم و خواهيم بود، اقدام رژيم صهيونيستي در ترور شهيد هنيه در تهران، ‌تلاش براي كشاندن ايران به جنگ منطقه‌اي بود، جمهوري اسلامي فعلا خويشتنداري كرده است اما حق دفاع را براي خود در زمان و محل مشخص و با روش‌هاي خودمان محفوظ مي‌دانيم.
رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه دولت چهاردهم هر راهي كه بتواند موانع را از سر راه كشور بردارد در پيش خواهد گرفت، افزود: مشكل اين است كه آنها از ما تصويري ساخته‌اند كه در واقع اينگونه نيست، ما با گفت‌وگو، چه در سازمان ملل و چه با همسايگان قصد داريم، نگاه و زبان مشترك ايجاد كنيم. آنها بدانند ما با هم مي‌توانيم منطقه آرام و مملو از صلح و توسعه و سلامت ايجاد كنيم، بنابراين بايد با هم تعامل داشته باشيم.
پزشكيان با بيان اينكه كساني كه نمي‌گذارند اين اتفاق بيفتد قدرت‌هاي خارجي هستند كه در منطقه لانه كردند و مي‌خواهند ما را به جان هم بيندازند، تصريح كرد‌: ما كه نمي‌خواهيم با هم دعوا كنيم، آنها مي‌خواهند ما با هم دعوا كنيم و تلاش دارند ميان ما دعواهاي قومي، مرزي و اقتصادي راه بيندازند. در عين حال ما تلاش خواهيم كه ارتباط‌مان را با همسايگان‌مان قوي‌تر و صميمي‌تر كنيم، با كشورهايي كه الان مي‌توانيم هماهنگ شويم در ارتباط با معاهدات شانگهاي و بريكس و مسائل كشورهاي مسلمان تلاش خواهيم كرد با آنها روندهاي اقتصادي، ارتباطي و فرهنگي و سياسي- امنيتي خود را تقويت كنيم. رييس‌جمهور همچنين به رويكرد دولت چهاردهم درباره امريكا و اروپا نيز اشاره كرد و گفت‌: با امريكا و اروپا در همان چهارچوب‌هايي كه توافق كرديم پايبند هستيم، ما به دنبال سلاح اتمي نيستيم، آنها ما را تهديد مي‌كنند، آنهايي كه به ما مي‌گويند موشك نداشته باش، در مرحله اول اسراييل را بايد خلع سلاح كنند. مي‌گويند ما موشك نداشته باشيم تا مانند غزه كه هر وقت دل‌شان خواست ما را بمباران كنند و اگر خواستيم حرفي بزنيم، جلوي دهان ما را بگيرند، در برابر قدرت بايد قدرت داشته باشيم تا بتوانيم بمانيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه ما براي حفظ امنيت مردم و كشورمان نياز به قدرت دفاعي داريم در حالي كه هيچ‌وقت شروع‌كننده هيچ جنگي نبوده‌ايم، افزود: 200 سال گذشته را ببينيد ايران هيچ‌وقت شروع‌كننده جنگي نبوده است، ديگران حمله كردند و طي اين سال‌ها، قدرت‌ها دو بار ايران را اشغال كردند اما مجبور شدند بيرون بروند، جنگ و فتنه به راه انداختند، اما ايران اين كار را نكرده است. پزشكيان با تأكيد بر اينكه ما قدرت دفاعي خود براي دفاع از كشور و مردم‌مان را كنار نخواهيم گذاشت، مگر اينكه در دنيا يا منطقه‌اي كه زندگي مي‌كنيم، همه خلع سلاح شوند، تصريح كرد‌: بنده از روز اول همواره گفتم كه با هم وحدت كنيم و اختلاف نكنيم و عدالت داشته باشيم و حق همه را بدهيم، با همسايگان همين حرف را داريم، امريكا هم اگر بخواهد حق و حقوق ما را رعايت كند، با آن دعوا نداريم، ما مي‌خواهيم در كشور خودمان با امنيت رشد كنيم، ما را تهديد و تحقير نكنند، ما زير بار تحقير نمي‌رويم.
وزارت ارتباطات در حال برنامه‌ريزي
 براي رفع فيلتر است
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار پايگاه خبري عصر ايران در مورد رفع فيلترينگ، گفت: بحث رفع فيلترينگ از سوي وزارت ارتباطات در حال برنامه‌ريزي و در دستور كار است تا هر چه سريع‌تر آن را اجرايي كنيم. وزير ارتباطات نيز در حال برنامه‌ريزي براي از بين‌ بردن چهارچوب‌هاي فيلترينگ است و پيگير هستيم در شوراي امنيت ملي اين مساله را برطرف كنيم.
پزشكيان درباره سفر به امريكا و امكان مذاكره با رييس‌جمهور اين كشور، گفت: امريكايي‌ها از ما تصوير انسان‌هاي جنگ‌طلب ساخته‌اند در حالي كه ما صلح‌طلب هستيم. تمام پيامبران آمدند تا صلح در جامعه اجرا شود. آنها هستند كه ما را وادار مي‌كنند كاري كنيم كه بتوانيم از خودمان دفاع كنيم و هر وقت دل‌شان خواست نتوانند به خاك ما تجاوز كنند و ما هم در مقابل آنها سر خم كنيم، ما هيچ‌وقت در مقابل آنها سر خم نمي‌كنيم. اول امريكايي‌ها بايد به ما نشان بدهند كه با ما دشمني ندارند تا گفت‌وگو كنيم، ما كه امريكايي‌ها را تحريم نكرديم و دور آنها پايگاه نظامي نزديم. رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت كه پرسيد «با توجه به مصوبه مجلس در خصوص كميته راهبري برنامه توسعه، اين كميته چه زماني تشكيل خواهد شد؟» گفت: قانون برنامه براي هر وزارتخانه بند به بند مشخص شده است، دستورالعملي به وزرا ابلاغ شد و قرار است نماينده‌اي از سازمان برنامه و بودجه براي نظارت حضور داشته باشد. قرار است تكاليف قانون برنامه مرتبط با هر وزارتخانه و معاونت مربوطه بر اساس ابزار تعيين شده، چارچوب كاري را تعيين و گزارش دهد و در اين گزارش قرار است بگويد كه كدام بند قانون قابل اجراست و كدام بند قابل اجرا نيست تا در همين ابتدا به مجلس اعلام كنيم كه اين بندها به اين دلايل قابل اجرا نيست و چهار سال ديگر نياييد و بگوييد اجرا نكرده‌ايد. آن بخش از تكاليف نيز كه قابل اجراست ما بايد تعيين كنيم كه چه كسي، با چه امكاناتي، چه كاري را انجام خواهد داد.
پزشكيان در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودي درباره سفر وي به مسكو و حضور در اجلاس سران عضو بريكس و توسعه روابط با روسيه، گفت: ارتباط ما با روسيه، چين و كشورهايي كه در دوران تحميل تحريم‌هاي ناجوانمردانه‌ به ملت ما كمك كردند، بسيار خوب بوده و اين همكاري را با قدرت ادامه مي‌دهيم. اينگونه نيست كه اگر با دنيا گفت‌وگو، صلح و معامله كنيم، دوستان‌مان را فراموش كنيم. روسيه هم همسايه ماست، هم ارتباطات مناسب اقتصادي، اجتماعي و راهبردي با ما دارد و با اين ديدارها مي‌توانيم مصوبات و نگاهي كه شهيد رييسي و وزارت امور خارجه داشتند را عملياتي‌تر و اجرايي‌تر كنيم. پزشكيان با بيان اينكه مطمئنم اگر با كشورهاي بريكس و ديگر كشورهاي منطقه تعامل كنيم، تحريم‌هاي ناجوانمردانه‌اي كه بر ما تحميل مي‌كنند، نخواهد توانست اثرگذار باشد، تصريح كرد: دوست نداريم با ديگران اختلاف داشته و قطع رابطه كنيم، اما دوست هم نداريم كسي به ما زور بگويد و زير بار زور برويم.
اقتصاد ما مريض است و مريض مداخله و عمل مي‌خواهد
رييس‌جمهور در پاسخ سوال به خبرنگار روزنامه شرق درباره تأخير در برگزاري نشست خبري با رسانه‌ها، كنترل گراني‌ها و همچنين مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره كنكور، گفت: بايد مستقر مي‌شديم، كارها را آغاز مي‌كرديم و سپس با شما خبرنگاران صحبت مي‌كرديم؛ تا حدودي ثبات پيدا كرده‌ايم.
رييس‌جمهور با بيان اينكه اقتصاد ما مريض است و مريض مداخله و عمل مي‌خواهد، اظهار كرد: اقتصاد ايران مداخلاتي را طلب مي‌كند. بايد كمك كنيد كه بتوانيم روش‌هاي درمان را اجرايي كنيم. اگر بخواهيم مملكت از اين وضعيت خارج شود، بايد اقتصاد بيمار را درمان كنيم. ممكن است دارويي كه مي‌دهيم تلخ باشد، پس نبايد بگوييم چرا به مردم داروي تلخ مي‌دهيد. اگر لازم شد مداخلاتي انجام دهيم، بپذيريم كه اين مداخلات مي‌تواند آينده روشني داشته باشد. دعواها اجازه هيچ مداخله‌اي را به هيچ سياست‌گذاري نداده است. درمان، مداخله نياز دارد و مداخله مقداري ناملايماتي به همراه دارد كه بايد آن را بپذيريم.
وي درخصوص مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي درباره كنكور هم گفت: بنا شده است درباره مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بحث كنيم. رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما مبني بر اينكه بالا بودن نرخ تورم معلول افزايش نقدينگي و كسري بودجه است، برنامه شما براي حل اين مشكل در بودجه 1404 چيست؟ همچنين اولويت اصلي دولت چهاردهم چيست؟ گفت: با استفاده از ابزارهاي نرم‌افزاري جلوي دزدي، رشوه، رانت و قاچاق را مي‌گيريم. اين مساله اولويت دولت چهاردهم است. اگر با مردم صادق باشيم ديگر دزدي نمي‌كنيم و خلاف‌هاي ديگر مرتكب نمي‌شويم و بسياري از مشكلات مردم حل مي‌شود. پزشكيان افزود: حل مشكلات اقتصادي و تورم و سرمايه‌گذاري به اين راحتي‌ها نيست. در نهاد رياست‌جمهوري 4 هزار نيروي انساني داريم، آنها را چه كار كنيم؟ آنان هم تقصيري ندارند چون دولت‌ها استخدام كرده‌اند. به دليل ناآگاهي و فقدان علم مديريت هر كسي مسوول شد، براي خودش در دستگاه‌ها لشكر آورده است. با مشخص شدن اهداف دولت طبق برنامه هفتم توسعه، مسوولان اجرا را مشخص مي‌كنيم، بعد چگونه اجرا كردن و چگونه پاسخ دادن را تعيين مي‌كنيم. پرداخت بر اساس عملكرد را جايگزين خواهيم كرد. پرداخت‌ها بايد بر اساس اثرگذاري و كار مفيد باشد. در دولت اعلام كرده‌ام هيات‌مديره‌هاي شركت‌هاي دولتي بايد ضرر كار در اين شركت‌ها را گردن بگيرند؛ روند گذشته را اصلاح مي‌كنيم.
دكتر پزشكيان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق مبني بر اينكه اول تشكر كنم به خاطر اينكه عراق را به عنوان اولين سفر رسمي خود انتخاب كرديد؛ در سفر شما 14 يادداشت تفاهم و همكاري مشترك به امضا رسيد. امريكايي‌ها همچنان تاثير منفي در اين توافقنامه‌ها دارند، آيا ساز و كاري هست كه بتوانيد اين توافقنامه‌ها را اجرايي كنيد، به ويژه بحث راه‌آهن شلمچه-بصره، گفت: عراق كه رفتيم خيلي با هم صميمي بوديم و احساس مي‌كرديم از نظر فرهنگي و رفتاري و باوري شبيه هم هستيم. به خصوص در مرزها اصلا دو طرف مرز با هم قوم و خويش هستند، ما با هم دشمن نبوده و نيستيم. امريكا ما را به دعوا مي‌اندازد، نبايد گول آنها را خورده و بايد به هم از نظر علمي و اقتصادي و فرهنگي و سياسي كمك كنيم. اين را هم در بغداد با رييس‌جمهور، نخست‌وزير و هم با احزاب و اقليم كردستان عراق مطرح كرديم. خيلي احساس خوبي در بصره و كردستان داشتيم. مسعود بارزاني در مهاباد ايران به دنيا آمده من هم در مهاباد به دنيا آمدم، او مسعود است و من هم مسعود هستم. ما مي‌توانيم خيلي روابط خوبي با هم داشته باشيم. قرار شد دو طرف امنيت را حفظ كرده و به هم كمك كنيم. امريكا دلش مي‌خواهد ما با هم دعوا كنيم، اما اگر عاقل باشيم با هم دعوا نخواهيم كرد.
مردم راي دادند رييس‌جمهور شدم
پزشكيان در پاسخ به سوال خبرنگار پايگاه خبري تابناك درباره حقوق خود و متوسط دريافتي وزيران و ميزان هزينه ستادهاي انتخاباتي، گفت: من اصلا پول نداشتم خرج كنم. آنهايي كه مي‌توانستند، آمدند وسط و كمك كردند. حتي به بچه‌ها ارز و دلار داده بودند كه گفتم همه را برگردانيد، چون فردا مي‌گويند به فلاني ارز داده‌ايم و ديني بر گردن ما مي‌آمد. خودمان هم پولي نگرفتيم و نگذاشتيم به تيمي كه دور و بر ماست، اين پول‌ها را بدهند. يك عده كمك كردند و اين اتفاق افتاد. خودم هم نمي‌دانم چگونه اين اتفاق افتاد! برخي به من اعتراض مي‌كردند كه چرا گفتيد مردم پاي صندوق‌هاي رأي بيايند؟ گفتم اولا براي اينكه برخي خارج‌نشينان دارند تلاش مي‌كنند، مردم پاي صندوق‌هاي رأي نيايند. مردم اگر نيايند، نظام و ايران ما زير سوال مي‌رود؛ شيعه و سني و عرب و ترك زير سوال نمي‌رود بلكه كل جامعه زير سوال مي‌رود. حاضر نيستم ايران ما در مقابل ديدگان خارجي‌ها ضعيف ديده شود.
 پزشكيان افزود: مردم هم آمدند و رأي دادند و رييس‌جمهور شدم؛ براي خارج‌نشينان سخت بود. مردم فريب آنها را نخوردند و پاي صندوق آمدند.
وي درباره اينكه حقوق خود را اعلام مي‌كنيد؟ گفت: نمي‌دانم چقدر حقوق مي‌گيرم، ولي مي‌گويند 70 - 60 ميليون تومان به حسابت آمده است؛ من اصلا به پولم نگاه نمي‌كنم. در زندگي به دنبال پول و پُست و زمين نبوديم. آنچه به دنبالش هستم، اين است كه كاري كنم مردم در زندگي به راحتي برسند و انسجام در جامعه شكل بگيرد.


    باز هم گشت ارشاد اذيت مي‌كند؟ قرار نبود ادامه دهند، پيگيري مي‌كنم.
    پيام من به امريكا اين است كه ما به دنبال صدور انقلاب نيستيم. 
    براي رفع تحريم‌ها و FAFT نامه به مجمع تشخيص مصلحت نظام خواهم زد.
    موشك هايپرسونيك داريم، ولي نوعي كه يمني‌ها شليك كرده‌اند را نداريم.
    جلوي پرونده‌سازي‌ها را خواهيم گرفت.
    مساله فيلترينگ در دستور كار است و آن را در شوراي امنيت هم مطرح خواهيم كرد.
    ايران از برنامه موشكي خود دست نخواهد كشيد.