تمرکز بر هوش مصنوعی از اولویت‌های اصلی سپاه است

جوان آنلاین: ارزش شهدا فقط به این نیست که انسان‌هایی بودند که توانستند بر نفس خود غلبه و با خدا معامله کنند، این بخش مهمی از اهمیت شهادت آنهاست؛ اما بخش مهم‌تر این است که ایران و اسلام را تا ابد در مقابل هر تهاجمی بیمه کردند. ما اینجا امروز آرام نشسته‌ایم و سرافرازانه سخن می‌گوییم و از هیچ چیز نمی‌ترسیم ثمره‌ای است که شهدا ترس از قدرت‌ها را از بین بردند. 
سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی سپاه حضرت عباس (ع) که ظهر دیروز در حسینیه ثارالله اردبیل برگزار شد گفت: در آستانه هفته دفاع‌مقدس قرار داریم. دفاع مقدس آغازی است در شکوه مقاومت ملت بزرگ ایران؛ نه فقط در هشت سال جنگ که خود یک جنگ نابرابر جهانی بود؛ یک میدانی که همه قدرت‌های سلطه‌گر و معاند جهان، پشت سر رژیم بعث صدام آرایش جنگ گرفتند تا ملت ایران را از انقلابشان دور کرده و شکست دهند و در حقیقت اسلام را شکست دهند. وی افزود: آنچه از مردم اردبیل می‌آموزیم، محبت و عشق و ارادت به ساحت اهل‌بیت و اصحاب امام حسین در واقعه عاشورا است. عشق به مظهر غیرت نشانه جوانمردی؛ آیه فتوت حضرت اباالفضل در میان مردم اردبیل موج می‌زند؛ مردم اردبیل درتاریخ کشور و تاریخ اسلام همان‌طور که رهبر معظم در توصیف مردم اردبیل به مناسبت کنگره ۳۴۰۰ شهید این استان فرمودند، مردم ولایتمدار و عاشورایی هستند و باز هم آن کلمات در قبال مردم اردبیل صادق است. 

 دشمن از شکست عبرت نگرفته است


فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: برای ما افتخار آمیز است که در جمع این مردم و انسان‌هایی که اهل عمل صادق و کلام و حیات طیبه‌اند هستیم و آنچه زندگی ما را پاکیزه و طاهر و معطر به عطر دل‌انگیز احکام و فضائل الهی اسلام می‌کند، دینداری و ارادت قلبی مردم ما است. 
سرلشکر سلامی با اشاره به تلاش‌های دشمنان علیه ایران، عنوان کرد: دشمنان ما می‌خواستند نور خدا را که در اثر انقلاب اسلامی جلوه‌گر شده بود خاموش کنند. این اراده علیرغم تمام شکست‌های پی در پی که خوردند، اما هنوز آن درس و عبرت حقیقی در مفهوم کامل را نگرفته‌اند و هنوز تاریخ نتوانسته است دشمنان ما را درست ادب کند و آن‌ها را به واقعیت قدرت نهفته در این سرزمین و به پیکره امت اسلام آگاه کند. وی با بیان اینکه تمام قدرت‌های ستمگر آمده بودند تا یک انتقام تاریخی دیگر از اسلام و ایران بگیرند و اثبات کنند که بدون تکیه بر قدرت‌های بزرگ نمی‌توان یک کشور مستقل بود، افزود: دشمنان ما می‌خواستند ثابت کنند که اسلام چیزی است درون قلب‌ها نه تجسم واقعیت آن روی زمین و می‌خواستند با واقعیت خداوند بجنگند، آن‌ها هنوز هم تحقیر می‌شوند و شکست می‌خورند و عقب می‌نشینند و خصوصیت شیطان این است که می‌خواهد شکست‌ها را جبران کند، اما در آن ناکام است. فرمانده کل سپاه افزود: دشمن تمرکز خود را بر قلب اسلام یعنی ایران قرار داده بود و می‌خواستند این اراده قدرتمند الهام یافته از ایمان را بشکنند، اما امام راحل و بزرگوار که به وعده‌های الهی ایمان داشت می‌دانست که این وعده‌ها تخلف ناپذیر هستند. وی تصریح کرد: امام‌خمینی می‌دانست که اگر دین خدا را یاری کند، خدا او و پیروانش را یاری می‌کند و می‌دانست که نابرابری در قدرت عامل شکست نیست و می‌دانست که شکست و پیروزی در قلب‌ها شکل می‌گیرد و در یک محیط نابرابر، حتی اگر در ظاهر فاصله‌ها در شاخص‌ها نابرابر باشد نیز ایران می‌تواند این صف فشرده قدرت‌های بزرگ را بشکند و از جنگ، بدون هیچ شکستی خارج شود و سرزمین خود را امن و ایمن نگه دارد و این اتفاق افتاد، چون سنت الهی این است همان‌طور که خداوند در قرآن فرموده است که کمی سپاه عامل شکست نیست و این درس عاشوراست.   جنگ تمام نشده چهره عوض کرده است
سرلشکر سلامی گفت: دفاع ما الهام گرفته از عاشورا بود و جوانانی که از سرزمین ما به جبهه‌ها رفتند به عشق شهادت رفتند و کسی که از جان خود می‌گذرد، شکست نمی‌خورد و سرانجام این قدرت‌های باطل بودند که تسلیم ایمان و باور و اعتقاد و تسلیم قلب‌ها شدند و جنگ پایان یافت، اما نبرد استکبار با نظام ما پایان نیافته و امروز چهره عوض کرده و میدان جنگ و موضوع جنگ عوض شده است.   شهدا ترس از دشمن را از بین بردند
سرلشکر سلامی با بیان اینکه اگر امروز آرام نشسته و سرافرازانه سخن می‌گوییم و از هیچ چیز نمی‌ترسیم دلیل این است که شهدا ترس از دشمن را از بین بردند، گفت: آن شب که موشک‌ها به سمت اسرائیل نشانه رفت و قلب استکبار را مجروح کرد، مردم ایران شادمانه درخیابان‌ها چراغ ماشین روشن کرده و با اینکه بوی جنگ به مشام می‌رسید، شادی می‌کردند. وی افزود: وقتی ملتی تا این حد قوی و بزرگ می‌شود که از جنگ نمی‌ترسید همین عاملی می‌شود که دشمن با او نجنگد، این مفهومی که به نام بازدارندگی مطرح می‌کنند، به عنوان داشتن سلاح نیست، دشمن سلاح‌های قوی‌تری دارد، بلکه مربوط به قلب‌ها است. دشمنان ما انسان‌هایی ندارند که بجنگند و می‌خواهند که سلاح‌ها برای آن‌ها بجنگند، اما جوانان مؤمن ما به قلب خطر می‌زنند و میدان را برای دشمنان تنگ می‌کنند و این شهادت‌طلبی که میان جوانان موج می‌زند، تبدیل به فرهنگی مستمر و جاری در پیکر فرهنگی ما شده و شهادت، عنصر اصلی و عامل پیروزی ما در هر صحنه‌ای است.   ملت ایران از تهدیدات تحریم و جنگ عبور کردند
فرمانده کل سپاه، با اشاره به نقشه‌های دشمنان برای شکست مردم ایران گفت: به عنوان یک خادم سپاه می‌گویم، ما سلاح‌های قدرتمندی داریم، اما تکیه‌گاه اصلی ما ایمان و اعتقاد و قرآن و ولی ما است؛ ما سلاح را به کار می‌گیریم و تکیه گاه سلاح، جوانان ما هستند. 
 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین روز گذشته در آیین رونمایی از پروژه‌ها و شبکه فناوری ارتباطات در سپاه استان اردبیل اظهار کرد: ما امروزه با بزرگ‌ترین قدرت‌های تاریخ بشر در حال مبارزه‌ایم و از همین رو نیازمند قوی شدن هستیم؛ مبارزه امروز با استفاده از روش‌ها و ابزار‌های سنتی امکان‌پذیر نیست و برای شکست دادن قدرت‌های بزرگ باید پیشرفته و مدرن و مجهز به ساز و برگ مبارزه در عالی‌ترین شکل خود بود. 
وی افزود: ما در ارزش‌ها و اصول‌مان ثابت قدم هستیم ولی در روش‌ها به ثبات فکر نمی‌کنیم و لذا باید هر روز باید همچون جهانی که در حال تغییر و رشد بوده تغییر بکنیم و امروزه ما با جهانی سروکار داریم که نه تنها با ما همکاری یا رقابت نمی‌کند بلکه جنگ می‌کند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: جنگ خطرناک‌ترین نوع ارتباط بین دو مجموعه است، به طور کلی ارتباط بین مجموعه‌ها به سه نوع، همکاری، رقابت یا جنگ و منازعه تقسیم‌بندی می‌شود و تعریفی که دنیای قدرتمند از نسبت و رابطه خود با ما انجام داده جنگ در همه عرصه‌های اقتصادی، اطلاعاتی، نظامی، امنیتی، روانی، رسانه‌ای و فرهنگی است. یعنی دشمن تلاشش این است که تمام ابعاد و شئون زندگی ما را به جنگ تبدیل کند و ما برای موفق بودن و پیروزی در این جنگ نیازمند قدرتمند بودن هستیم. 
سلامی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات صحنه‌های جدیدی را رقم زده و در جنگ‌های اطلاعاتی دشمن از این فناوری در شکل کامل استفاده می‌کند و با بهره از آن می‌تواند سرقت اطلاعات را انجام دهد. سرلشکر سلامی افزود: امروزه هوشمندسازی سیستم‌ها، بی‌خدمه‌سازی سلاح‌ها و تجهیزات و خودکارسازی سامانه‌ها و هوشمندی و استفاده از هوش مصنوعی برای اتخاذ راهکار‌های درست موضوعاتی است که روابط را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد و مجبور هستیم که دقیقا در امتداد این فناوری‌ها رشد بکنیم. وی گفت: امروزه اکثر فناوری‌های روز جهان بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و فاوا‌ها در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چنین فضایی باید رشد کنند و فناور‌ی‌های نوین برای رسیدن به اهداف نظامی و غیر نظامی را در این عرصه رشد دهند. 
فرمانده کل سپاه اضافه کرد: شبکه‌های فرماندهی و کنترل امروز باید مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات باشند؛ چراکه یک فرمانده امروزه با استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند تمام تحولات میدان نبرد را در منطقه ببیند و بشنود و سامانه‌ها را کنترل و هدایت کند و در مرکز مانیتور تصویر پهپاد‌ها و رادار‌ها و گشت‌های هوایی را ببیند این موضوع به فرمانده امکان اتخاذ تصمیم صحیح را می‌دهد. سلامی ادامه داد: فناوری ارتباطات و اطلاعات امروز در تمام زندگی ما فراگیر است و بسیج یک شبکه انسانی گسترده بوده و الان دیگر نمی‌توان مثل روش‌های گذشته فراخوان انجام داد یا جلسات را با اتلاف زمان، انرژی و وقت به شکل سابق برگزار کرد و این امکانات به ما اجازه می‌دهد که اتصالاتمان از لحاظ ذهنی و فکری به لحظه شود. وی بیان کرد: ما اکنون در ابتدای کار هستیم و شتاب ما برای رسیدن به نقاط اصلی خوب است و، اما راضی به وضع موجود نباید باشیم و نیازمند کار‌های بزرگ‌تری هستیم. 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تأکید و توصیه‌ام این است که این مسیر امتداد پیدا بکند و ما باید در هوش مصنوعی پیشرفت‌های بزرگی را صورت بدهیم و این موضوع یکی از مطالب مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاه باید بر هوش مصنوعی متمرکز شود و از این فناوری در تمام عرصه جنگ‌های شناختی و نبرد‌های فرهنگی بهره برد.