آغاز راه آموزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار شکوفه زندگی

جوان آنلاین: یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز وارد پایه اول ابتدایی شدند، مقطعی که بسیار حساس و مهم است. اگر این محصلان، معلمان توانمند داشته‌باشند و در محیط آموزشی مناسبی رشد کنند، هم به بهترین شکل ممکن تربیت می‌شوند و تعلیم می‌بینند، هم با داشتن حس و حال بهتری نسبت به مدرسه، در مقاطع دیگر، تحصیل می‌کنند. به همین دلیل باید همه تلاش‌ها در جهت تقویت آموزش و پرورش در مقاطع ابتدایی و به خصوص پایه اول انجام شود؛ موضوعی که وزیر آموزش و پرورش نیز بدان اشاره کرده و گفته‌است: «کار معلم ابتدایی انسان‌سازی است و تمامی شخصیت دانش‌آموزان در دوران ابتدایی شکل می‌گیرد.» صبح روز گذشته، آیین زنگ شکوفه‌ها و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ دانش‌آموزان ورودی پایه اول ابتدایی، در بسیاری از مدارس کشور برگزار شد و نوآموزان با مدارس و کلاس‌های درس خود آشنا شدند. برخی از کودکان از همان لحظه اول، دلهره داشتند و حتی برای آمدن به مدرسه گریه کردند! برخی دیگرشان اما، صدای خنده‌شان از شوخی و بازی در کنار همسن و سالانشان، شنیده می‌شد. برخی از پدران و مادران نیز بابت حضور فرزندشان در محیط جدید آموزشی اضطراب داشتند، چراکه دیگر قرار است فرزندشان بدون حضور و تکیه به آنها، ساعت‌ها در مدرسه بماند و اصطلاحاً گلیمش را خودش از آب بیرون بکشد.   شادی و کمی اضطراب
چند سالی است جشن شکوفه‌ها پیش از آغاز رسمی سال تحصیلی برگزار می‌شود، جشنی که کمک بسیار زیادی به کم کردن ترس بچه‌ها از فضای مدرسه می‌کند، در این جشن، فضای مفرحی ایجاد می‌شود تا ذهنیت خوبی از مدرسه را برای کودکان بسازد. با این حال بسیاری از والدین از تعداد زیاد دانش‌آموزان در کلاس درس، گلایه دارند و نگرانند مبادا در این تراکم بالای کلاس درس، فرزندشان آسیب ببیند یا دروس را به خوبی یاد نگیرد. مادر یکی از دانش‌آموزان اول ابتدایی در منطقه ۱۵ تهران در این رابطه به «جوان» می‌گوید: «دیروز در مدارس، جشن شکوفه‌ها برگزار شد و بچه‌ها با ذوق و شوق وارد مدرسه شدند، اینکه برای بچه‌ها جشن گرفتند و به آن‌ها هدیه دادند باعث خوشحالی‌شان شده‌بود، اما کلاس‌بندی‌ها و تعیین ۳۶ دانش‌آموز در هر کلاس، بسیاری از پدران و مادران را نگران کرد. این جمعیت بالا باعث استرس و اضطراب برخی از دانش‌آموزان نیز شد. پسر من سال گذشته در پیش‌دبستانی با جمعیت ۱۲ نفره درس خوانده‌بود، اما او هم با دیدن جمعیت بالای کلاس، دچار استرس شده‌بود. فقط امیدوارم روزی نرسد که نتواند بر اضطرابش غلبه کند و به من بگوید که دیگر نمی‌خواهد به مدرسه برود!» البته تراکم کلاس‌های درس در مدارس غیردولتی کمتر است و یکی از دلایل اصلی والدینی که فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، همین است.   مشکل کمبود معلم 
چند سال است مشکل کمبود معلم در مدارس کشور مطرح می‌شود، مشکلی که در سال تحصیلی گذشته به بدترین شکل ممکن بروز کرد! در سال تحصیلی پیش‌رو نگرانی‌هایی از باب تکرار اتفاقات تلخ سال گذشته وجود دارد. علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم جشن شکوفه‌ها در این رابطه گفت: «آموزش‌وپرورش کلاً کمبود معلم دارد ولی تأمین می‌شود، اولویت برای جبران کمبود معلم برای مقطع اول ابتدایی است.»
او با بیان اینکه تمام تلاشمان را برای ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام داده‌ایم و تمهیداتی که لازم است برای این دانش‌آموزان مهیا کرده‌ایم، اظهار داشت: «از کتاب درسی، معلم، فضای آموزشی و زیباسازی تمهیدات لازم صورت گرفته‌است. ما رشد دانش‌آموزی داریم، اما اینکه این رشد دانش‌آموزی منجر به ایجاد کلاس شود، احتمالاً نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد و باید کلاس‌ها شکل بگیرد. حدود ۹ میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی داریم و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اول هم تا الان در سامانه‌های ما ثبت‌نام کردند؛ احتمالاً تعدادی از دانش‌آموزان اتباع هستند که مشکل ثبت‌نام داشته و هنوز نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند.» کاظمی با اشاره به اینکه والدین باید کنار معلمان باشند، چراکه با همراهی آن‌ها است که می‌توان کار‌های جدی انجام داد، گفت: «کار معلم ابتدایی انسان‌سازی است.»


او با بیان اینکه تمامی شخصیت دانش‌آموزان در دوران ابتدایی شکل می‌گیرد، ادامه داد: «تمامی تلاش و اقدامات لازم را برای حضور با نشاط و دلنشین دانش‌آموزان در مدارس فراهم کرده‌ایم، چراکه آن‌ها نسلی هستند که آینده ایران را خواهند ساخت.»
 آمار بازماندگان از تحصیل
طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در پایه اول دبستان ۹۹ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند. هنوز مشخص نیست یک درصد باقیمانده دانش‌آموزان کلاس اولی که تا آخرین روز‌های شهریور در مدارس ثبت‌نام نکرده‌بودند، موفق به ثبت‌نام در مدارس شوند یا نه؟!
همچنین طبق گفته‌های محمد علوی‌تبار، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، یک میلیون و ۲۱۶ هزار دانش‌آموز هنوز کتاب‌های درسی خود را سفارش نداده‌اند. دلیل عدم ثبت سفارش کتاب‌های درسی توسط برخی دانش‌آموزان، ثبت‌نام نکردن در مدارس است.   اجازه دهید کودکان، کودکی کنند
با وجود تلاش‌هایی که برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش در کشور شده و اقداماتی از سوی مسئولان در ادوار مختلف صورت گرفته، اما همچنان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. در چنین شرایطی والدین بیش از پیش باید تلاششان را به کار بگیرند تا مبادا به کودک فشار تحصیلی وارد کنند. متأسفانه عمده والدین با مقایسه تحصیلی کودک خود با دیگران، درصدد ایجاد حس رقابت در فرزندان خود هستند و این آسیب زیادی به کودکان وارد می‌کند. در این رابطه رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خطاب به خانواده‌ها گفت: «عجله‌ای برای بزرگ‌شدن فرزند خود و یادگیری مفاهیم درسی نداشته‌باشید، اجازه دهید کودکان در کنار یکدیگر کودکی کردن را تجربه کنند و انتظارات زیادی از آن‌ها نداشته باشید. به هیچ عنوان فرزند خود را با سایر کودکان مقایسه نکنید.»