وزیر اقتصاد: گلایه فساد در «عملیات بازار سرمایه» زیاد است

جوان آنلاین: دولت چهاردهم در راستای اجرای قانون برنامه هفتم و تحقق رشد اقتصادی ۸‌درصدی، تحریک بازار سرمایه و توسعه تولید را مؤثر می‌داند، از این رو وزیر اقتصاد معتقد است اگر بازار مالی خوب عمل نکند، تولید توسعه نمی‌یابد و رشد اقتصاد محقق نمی‌شود، بنابراین باید اعتماد به بورس بازگردد. در این راستا همتی سه وظیفه مهم را برای مدیرعامل جدید بورس تعیین و اعلام کرد، رئیس جدید سازمان بورس در زمان تدوین بودجه به طور جدی منافع بازار سرمایه را پیگیری کند، رئیس سازمان بورس باید خودش وارد عمل شود و پیگیر برگزاری جلسات ماهانه با فعالان بازار سرمایه، مردم و رسانه‌ها باشد تا موضع‌گیری بورس مشخص شود. 
 
با شروع به کار دولت چهاردهم این روز‌ها بازار وعده‌وعید‌ها در مراسم تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید داغ است. وزیر اقتصاد نیز پررنگ‌تر از دیگر اعضای کابینه در این مراسم حضور دارد و مدام از چالش‌های فعلی اقتصاد و عدم‌تحقق رشد ۴‌درصدی اقتصاد تا پایان سال سخن می‌گوید و منفی‌بافی می‌کند. روز گذشته عبدالناصر همتی در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس‌اوراق بهادار بار دیگر بر عدم‌تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده برای امسال تأکید کرد و افزود: گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی، بعید است رقم رشد اقتصادی تا پایان سال حتی به ۴‌درصد هم برسد. 
وی با اشاره به حکمرانی غلط اقتصادی توضیح داد: برای توسعه اقتصاد به سرمایه نیاز داریم، اما اعتماد به بازار سرمایه از دست رفته است. بازار ۱۴۰‌میلیارد دلاری به چه دردی می‌خورد. سازمان بورس باید تلاش کند همه اقداماتش به رشد ارزش بازار منجر شود. 


همتی در میان سخنانش از قطع گاز و برق صنایع انتقاد کرد و گفت: ظاهراً کمتر کسی از لطمات و آثار این موضوع آگاه است.
وی در ادامه با بیان اینکه رئیس این سازمان سه وظیفه مهم دارد، بر لزوم اصلاح سازوکار تعیین نرخ ارز نیمایی تأکید کرد و از رئیس جدید سازمان بورس خواست در زمان تدوین بودجه به طور جدی منافع بازار سرمایه را پیگیری کند. 
همتی تأکید کرد: رئیس سازمان بورس باید خودش وارد عمل شود، وگرنه خودمان هم می‌توانستیم این بازار را کنترل کنیم. همچنین اقدام دیگر رئیس سازمان بورس باید برگزاری جلسات ماهانه با فعالان بازار سرمایه، مردم و رسانه‌ها باشد تا موضع‌گیری بورس مشخص شود. 
 لزوم فسادستیزی و شفاف‌سازی در بازار بورس
 همتی تصریح کرد: اقدام دیگر رئیس جدید سازمان بورس باید برخورد با فساد در این بازار باشد، زیرا گلایه از فساد در عملیات بازار سرمایه بسیار زیاد است. 
وی گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید و مردمی‌سازی نامگذاری کردند، بنابراین مهم است که امسال چه کار‌هایی بتوانیم در تولید و رشد پایدار انجام دهیم. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ما تلاش داریم تولید ثروت انجام دهیم تا رفاه مردم بالا برود، نه اینکه این همه کار انجام بدهیم و این اتفاق نیفتد و همچنان با تورم و رشد پایین روبه‌رو باشیم. در حالی که در دنیای امروز همه چهار‌نعل می‌دوند، ما قدرت رقابتی را از دست می‌دهیم. 
همتی تصریح کرد: تولید بخش مهمش به بازار‌های مالی بازمی‌گردد، بنابراین اگر خوب کار نکند، تولید اتفاق نمی‌افتد، این در حالی است که در دنیا به رقم‌های بالایی از رشد و پیشرفت رسیده‌اند. تکیه بر بازار‌های مالی و سرمایه‌ای باعث شده است در دنیا برخی کشور‌های پیشرفته به ما فخر بفروشند. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح‌کرد: قانون جدید تأمین مالی که زیرساختش در مجلس تصویب شده است، سه ماه قبل عملیاتی شد و هم‌افزایی نهاد‌های تأمین‌کننده مالی برای اقتصاد کشور پیش‌بینی شده است. 
همتی با بیان اینکه ما واقعاً کمبود سرمایه داریم، اظهار داشت: اگر قرار باشد در جایی مثل بورس اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری از بین برود، با مشکل روبه‌رو می‌شویم. رشد اقتصادی، کنترل تورم و جلوگیری از بیکاری است، اگر این مهم محقق شود، یعنی مسئولان موفق شده‌اند. 
 انتقاد «همتی» به واردات قهوه با ارز ترجیحی
وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از مشکلات دیگر بازار سرمایه را ارزش پایین مارکت کپ دانست و یکی از انتظارات خود از رئیس سازمان بورس را توسعه «مارکت‌کپ» اعلام کرد و گفت: آمار سه ماهه بانک مرکزی می‌گوید توفیق رشد تا پایان رشد بالا نیست و بعید است تا پایان سال نرخ رشد حتی به ۴‌درصد هم برسد. مهم این است که این رشد با کیفیت باشد و به رفاه مردم منجر شود. 
وی تأکید کرد: هزار آیین‌نامه بنویسم، اما تورم بالا و رشد اقتصادی پایین باشد، بی‌فایده است و در شرایطی که کشور‌های دیگر چهارنعل رشد می‌کنند، ما رقابت بین‌المللی را از دست می‌دهیم. اگر کشور‌ها به رشد رسیده‌اند به این دلیل بوده که به بازار‌های مالی تکیه کرده‌اند و اگر فخرفروشی می‌کنند، به دلیل قدرت بالای مالی آنهاست. در ایران هنوز درباره هماهنگی سازمان‌های مختلف حرف می‌زنیم و اینکه چه کسی مقصر است. معتقدم همه مقصر هستیم، چراکه حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است. 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه رئیس سازمان بورس باید برای انجام مأموریت‌های محول‌شده کت خود را دربیاورد، گفت: موضوع مهم تأمین مالی کشور است و الان با کمبود سرمایه مواجه هستیم و بورس باید محور اعتماد مردم برای جذب سرمایه خرد باشد. امروز اعتماد مردم به بورس از بین رفته است و باید این اعتماد برگردد و بازار سرمایه شفاف شود. هرچند دولت باید به بورس کمک کند، اما اگر قرار باشد همه کار‌ها و مذاکرات را وزیر اقتصاد انجام دهد، خودم رئیس سازمان بورس می‌شدم. از آقای صیدی می‌خواهم در این سازمان از افراد خوشنام استفاده کند و کت خودش را دربیاورد، البته نه اینکه هوا گرم شد، کتش را دربیاورد، بلکه برای انجام کار کتش را دربیاورد. 
وزیر اقتصاد تأکید کرد: شنیده‌ام برای قهوه ارز ترجیحی و ۴۵هزار تومانی اختصاص می‌دهند، چرا باید از سرمایه‌گذاران ارز را بگیریم و با آن قهوه وارد کنیم و همان قهوه را هم مردم با چند برابر قیمت در بازار خریداری کنند. درست است که مصرف قهوه فراگیر شده و دیگر همه قهوه می‌خورند، اما چرا باید نرخ ترجیحی به آن اختصاص دهیم. وی ادامه داد: مسئولان اقتصادی و رئیس بانک مرکزی باید چهار متغیر رشد اقتصادی، کنترل تورم، توزیع درآمد‌ها و کاهش فقر و همچنین جلوگیری از بیکاری را دنبال کنند، اگر این نرخ‌ها بهبود پیدا نکنند، هزاران جلسه هم برگزار شود، مهم نیست و فایده‌ای ندارد. وزیر اقتصاد تأکید کرد: در حالی که کشور‌های دنیا در سال‌های اخیر رشد اقتصادی سریعی داشته‌اند، بحث امروز ما در ایران این است که اگر برق خانه قطع شود بهتر است یا اینکه برق صنایع مولد را قطع کنیم، در حالی که این ناترازی‌ها عمیق‌ترین خسارت‌ها را به اقتصاد وارد می‌کنند، به همین دلیل است حاشیه سود شرکت‌ها تا ۵٠‌درصد کاهش پیدا کرده است. 
 همه بار تأمین اعتبار بر دوش بانک‌هاست
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بورس باید مرکز تأمین اعتبار کشور باشد، افزود: در حال حاضر همه بار روی دوش سیستم بانکی است که باید اصلاح شود. همتی ناترازی بانکی را یکی از علل مشکلات اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: اصلاح نرخ سود زمانی محقق می‌شود که همه بانک‌ها تراز شوند، زیرا اکنون ۳۰‌درصد نرخ سود از بهره بالاتر است، بنابراین با همکاری تیم اقتصادی تلاش داریم نرخ بهره را کنترل کنیم تا تأمین مالی از طریق بازار سرمایه تأمین شود. وی با اشاره به اینکه امروز در بازار سرمایه ۵۰میلیون سهامدار داریم، گفت: تعداد فعالان بازار سرمایه خیلی کم شده است که باید این مهم هر چه سریع‌تر اصلاح شود.