اتباع غیرمجاز عامل برهم خوردن عرضه و تقاضای مسکن


گروه مسکن و انرژی/در شرایطی که شهر تهران و بسیاری از کلانشهرهای دیگر کشور به دلیل تراکم بالای جمعیت عملا ظرفیت ساخت و سازهای تازه را ندارند، احیای بافت های فرسوده، فرصتی است که در کنار سایر راهبردهای موثر مانند تمرکززدایی، ایجاد اشتغال در شهرهای کوچک و روستاها، توسعه کسب و کار آنلاین و...استفاده از آن می تواند ظرفیت های تازه ای را در حوزه مسکن برای کشورمان ایجاد کند. دبیر انجمن علمی مهندسان راه و ساختمان ایران با اشاره به همین ظرفیت ها در گفتگو با تجارت از ضرورت شناسایی، تخصیص منابع و احیای بافت های فرسوده در شهرها همچنین تهیه آمایش سرزمینی با محوریت مسکن سخن می گوید. عباس اکبر پور همچنین حضور افسارگسیخته اتباع غیر مجاز و تقاضای فزاینده آنها برای مسکن اجاره ای را یکی از دلایل اصلی بر هم خوردن عرضه و تقاضای مسکن ارزیابی می کند.
دبیر انجمن علمی مهندسان راه و ساختمان ایران در تشریح مشکلات حوزه مسکن ایران می گوید:« بسیاری از طرح های دولت های ایران در حوزه مسکن در واقع غیر واقعگرایانه و خیالی هستند. در جهان برای حل مشکلات مسکن به رویکردهای کارشناسی و تجربه های امتحان پس داده رجوع می کنند. در ایران اما ایده هایی چون مسکن مهر، مسکن اجتماعی، ساخت 1میلیون مسکن در هر سال، آپارتمان های 25متری، مطرح می شود که همگی تصوراتی محکوم به شکست هستند. »
این فعال بازار مسکن ادامه می دهد:«قبل از هر اقدامی دولت چهاردهم باید یک بررسی میدانی انجام دهد. جمعیت کشور از نظر سن، تحصیلات ، وضعیت اقتصادی و تاهل باید بررسی شود. باید فراوانی نیازهای مختلف در بخش مسکن احصا شود. در واقع ما آمایش سرزمینی در حوزه مسکن نداریم و نمی دانیم خانواده های فاقد مسکن چه نوع واحدهایی نیاز دارند. به این دلیل هر مسئول و مدیری از طن خود ایده های متفاوتی برای مسکن ارائه می کند.»
اکبرپور به معضل دیگری هم اشاره کرده و می گوید:«از سوی دیگر بین 8الی 15میلیون مهاجر افغانی در ایران وجود دارند که هر سال 1الی 2میلیون نفر هم بر حجم آنها فزوده می شود. این حجم انبوه مهاجران نظام عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به هم می زنند. این بررسی ها میدانی در خصوص مسکن در ایران صورت نگرفته است» او یادآور می شود:« در یک چنین شرایطی هر دولتی که روی کار می آید یک نسخه متفاوت برای ساخت وساز مسکن ارائه می کند. مثلا یک مدیر از اهدای زمین رایگان صحبت می کند، مدیر دیگر از ساخت مسکن 25متری و نهایتا مسکن مهر، بدون تامین زیرساختها ساخته می شود. معتقدم در خصوص بازار مسکن ابتدا باید پردازش اطلاعاتی صورت گیرد و سپس اعتبارات لازم برای ساخت و ساز مشخص شود. »



اکبر پور در پاسخ به این پرسش تجارت که این منابع باید از چه طریقی تامین شوند؟ می گوید:« بخش اصلی تامین سرمایه های این حوزه باید از طریق جذب سرمایه های خارجی تامین شود. کشورهایی چون ترکیه، گرجستان و امارات و..با تکیه بر سرمایه گذاران خارجی در حوزه مسکن اقدامات مناسبی صورت داده اند. باید دید در ایران چه کمبودهایی وجود دارد که سرمایه های خارجی به آن ورود نمی کنند.»
دبیر انجمن علمی مهندسان راه و ساختمان یادآور می شود: « باید شرایط اعتماد و اطمینان را برای سرمایه گذار فراهم کرد تا او برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن رغبت کند. نظام مهندسی ایران یک مجموعه صنفی بزرگ است. دولت چهاردهم باید از ظرفیت های این مجموعه بهره لازم را ببرد تا این مهندسان در قالب تعاونی های بزرگ فعالیت کنند. در ادامه این مهندسان باید سهامدار شوند و در امر مسکن سرمایه گذاری کنند.»
اکبرپور در بخش پایانی اظهاراتش می گوید:«: شهرها و کلانشهرهای کشور دیگر تاب ساخت و سازهای جدید را ندارند؛ بافت های فرسوده فراوانی در تهران و سایر شهرها وجود دارند. این بافت ها باید شناسایی شده و ساخت و سازها در بافت های فرسوده صورت گیرد. بلند مرتبه سازی و انبوهس ازی باید با تمرکز بر بافت های فرسوده انجام شود. دولت از این طریق هم قادر است مشکل مسکن را حل کند و هم اشتغالزایی قابل توجهی انجام شدهد. اقتصاد مسکن قادر است نیمی از اقتصاد ایران را شکل دهد.»