واقعیت یا هوش مصنوعی؛ استقلال را دریابید

هرچه به زمان برگزاری دربی تهران نزدیک‌تر می‌شویم، جنجال در اردوگاه آبی‌ها جدی‌تر و وسیع‌تر از قبل می‌شود. جنگ‌های لفظی کم بود حالا پای فایل صوتی و هوش مصنوعی را نیز وسط کشیده‌اند!
در متن فوتبال ما دنبال هیچ چیز نباشید و هرچه باشد در حاشیه آن است. دربی‌های بزرگ دنیا برای تیم‌ها اهمیت زیادی دارد و طرفین از مدت‌ها قبل برای موفقیت در این جدال حساس برنامه‌ریزی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کوچک‌ترین موضوع غیرمرتبطی ذهن تیم و بازیکنان را درگیر کند، اما در ایران حتی نحوه آماده‌سازی دو تیم پرطرفدار کشور و آسیا برای دربی نیز با همه دنیا فرق دارد. استقلال را ببینید؛ در آستانه رویارویی با پرسپولیس همه اعضای مدیریتی و کادرفنی آن هر کاری انجام می‌دهند تا تیم رنگ آرامش به خود نبیند. عجیب اینکه هیچ‌کس نیز تقصیر را به گردن نمی‌گیرد و دیگری را متهم می‌کند. در این بین هواداران می‌مانند و احساسات‌شان. انگار نه انگار فردا سرخابی‌ها به جنگ هم می‌روند. گویا آقایان نه نگرانی بابت نتیجه دارند و نه پاسخگویی به هواداران. 
اوضاع در استقلال طوری عجیب و بی‌سابقه پیش می‌رود که مشاور مدیرعامل برای خودش نشست خبری برگزار می‌کند، آن‌وقت سرمربی شخصاً مقابل خبرنگاران قرار می‌گیرد و شخص مدیرعامل و دارودسته‌اش را تهدید به افشاگری می‌کند. پس از آن یک فایل صوتی منتشر می‌شود با این مضمون که آقای مدیر در مورد مدیریت هلدینگ خلیج‌فارس، رئیس هیئت مدیره و کادرفنی صحبت‌های تندی را به زبان آورده است. فرشید سمیعی، اما بلافاصله این ادعا را تکذیب می‌کند و پای هوش‌مصنوعی را وسط می‌کشد. سمیعی مخالفانش را متهم به ساخت این فایل صوتی با استفاده از هوش مصنوعی کرده است. تا قبل از این طرفین رودررو دعوا می‌کردند، نه هلدینگ و نه هیئت‌مدیره قادر به جمع کردن ماجرا نبودند و حتی بعضاً پیشکسوتان و بازیکنان سابق استقلال نیز آتش دعوا را شعله‌ورتر می‌ساختند، چه برسد به حالا که دعوا وارد فاز هوش مصنوعی و این داستان‌ها شده است. کیست که نداند جواد نکونام و فرشید سمیعی سایه هم را با تیر می‌زنند و برای زدن همدیگر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند، حالا چه با واسطه و چه بی‌واسطه. سمیعی شاید فعلاً با پیش کشیدن استفاده از تکنولوژی‌های جدید بتواند موضوع فایل صوتی را تکذیب کند، اما نشست خبری مشاورش که دیگر نیازی به هوش مصنوعی نداشت. تا قبل از آن کسی مشاورش را نمی‌شناخت، ولی حالا نام حق‌دوست به گوش همه رسیده است. از طرفی دعوا‌های او با نکونام دیگر برای کسی تازگی ندارد و در حقیقت هواداران آبی و حتی قرمز‌ها هر روز منتظرند تا ورژن جدیدی از این دعوا‌ها را ببینند. ضمن اینکه فراموش نکنیم نکونام اخیراً مدعی شده سمیعی کاری انجام داده که اگر بگوید آقای مدیر باید از فوتبال برود. 
قرار بود با واگذاری سرخابی‌ها وضعیت مدیریتی آن‌ها سروسامانی بگیرد و بلبشوی گذشته را شاهد نباشیم، ولی از آنجا که هیچ‌چیز سرجای خود قرار ندارد و مالکان جدید هم سررشته‌ای از ورزش و به‌ویژه فوتبال ندارند، متأسفانه آش همان آش است و کاسه همان کاسه. آن زمان که وزارت متولی‌شان بود حداقل وزیر وقت هرازچندگاهی اشاره‌ای به دو تیم می‌کرد. الان، اما با چند برابر شدن دستمزدها، تازه کار به جایی رسیده که مشاور مدیرعامل کنفرانس می‌گذارد و سرمربی را می‌کوبد و سرمربی هم در عوض هرچه دلش می‌خواهد نثار مدیرعامل می‌کند. معلوم نیست این داستان تا کی ادامه پیدا می‌کند و آیا مالک و مدیریت باشگاه چاره‌ای می‌اندیشند یا نه.