سیگنال اشتباه عراقچی در بحبوحه کشتار رژیم صهیونیستی

جوان آنلاین: در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای رهایی از وضعیت امنیتی که در آن گرفتار شده دست به جنون زده تا پای بازیگران دیگر را به درگیری باز کند، سید عباس عراقچی، وزیر خارجه در گفت‌وگویی در خصوص رویکرد‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم تأکید کرد که ایران هوشیارانه عمل کرده و در تله سران تل‌آویو نخواهد افتاد. سخنان وزیر خارجه هرچند به معنای عقب‌نشینی از خونخواهی «اسماعیل هنیه» از دشمن اشغالگر نیست، اما در این شرایط ملتهب امنیتی که غزه و لبنان زیر آتش صهیونیست‌ها قرار دارد و هماهنگی کامل محور مقاومت را می‌طلبد، بیان این‌گونه اظهارات این تصور را در ذهن سران تل‌آویو تداعی می‌کند که هر جنایتی در منطقه مرتکب شوند، تهران واکنش نشان نخواهد داد؛ سیگنالی که دست صهیونیست‌ها را برای کشتار بیشتر فلسطینیان و لبنانی‌ها باز می‌گذارد.  به گزارش «جوان»، ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه با صبر استراتژیک در برابر جنایات رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کردند از گسترش جنگ به خارج از سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کنند، اما سران افراطی اسرائیل قدر عافیت را ندانسته و با تشدید وحشی‌گری در غزه و لبنان، منطقه را یک گام دیگر به سمت درگیری نزدیک کرده‌اند. در این شرایط بی‌ثبات منطقه، بازیگران بین‌المللی رویکرد سیاست خارجی ایران را در نوع واکنش‌ها به جنایات اسرائیل تأثیرگذار می‌دانند. سید عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا، در خصوص رویکرد‌های سیاست خارجی ایران گفت: «امروز رژیم اسرائیل در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده است. تقریباً نزدیک به یک سال است که یک ارتش تا دندان مسلح و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها با هدف نابودی حماس وارد غزه شده و نتوانسته کاری از پیش ببرد.»
عراقچی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته در مقابله با یک گروه چریکی کوچک موفق شود و، چون نتوانسته به اهداف اعلام شده خود برسد در حال دست و پا زدن است. این رفتار‌های رژیم صهیونیستی رفتار‌های یک آدم درمانده است. آن‌ها تصور می‌کنند با گسترده کردن میدان جنگ و کشاندن پای دیگران از جمله امریکا و جمهوری اسلامی به جنگ و تنش، از بن‌بستی که در آن گرفتار شده‌اند، خارج می‌شوند. 
عراقچی درباره اینکه تهران چگونه بازی دشمن اشغالگر را برهم خواهد زد، توضیح داد: «ما هم کاملاً هوشیار هستیم و در تله آن‌ها گرفتار نخواهیم شد. اینکه شما از قبل مواد منفجره در برخی از پیجر‌های کوچک کار بگذارید آن‌ها را به صورت کور منفجر کنید، اتفاق چندان مهمی نیست. بنابراین شاید بتوان گفت از منظر اطلاعاتی اینکه توانستند پیجر‌ها را ردیابی کنند و در آن مواد منفجره کار گذاشتند کار قابل‌توجهی است، اما در صحنه نبردی که میان مقاومت و اسرائیل در حال شکل‌گیری است این اقدام از سر استیصال است.» 
اظهارات عراقچی درباره اینکه ایران وارد بازی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نخواهد شد به معنای این نیست که جمهوری اسلامی از پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی سابق حماس که در ۱۰ مرداد در تهران از سوی اسرائیل ترور شد، عقب‌نشینی کرده است، اما در این شرایط وانفسای ناامنی‌ها در منطقه، مقامات تل‌آویو برداشت متفاوتی از این‌گونه اظهارات خواهند داشت. در هفته‌های اخیر سران تل‌آویو و شهروندان صهیونیست از پاسخ ایران به ترور هنیه در وحشت و دلهره به‌سر می‌برند و منتظرند که چه زمانی موشک‌های ایرانی بر سر آن‌ها فرود می‌آید، اما سخنان وزیر خارجه به نوعی این تصور را در اذهان سران افراطی صهیونیست تداعی می‌کند که تهران از پاسخ نظامی به این رژیم عقب نشسته است و قرار نیست که اقدامی علیه سرزمین‌های اشغالی صورت گیرد. بنابراین، این برداشت غلط از سخنان رئیس دستگاه دیپلماسی، سبب می‌شود ارتش اشغالگر با دست باز کشتار‌های بیشتری را در غزه و لبنان انجام دهد.   تلاش برای احیای برجام


عراقچی در بخشی از گفت‌وگوی خود درباره توافق هسته‌ای و روند مذاکرات با امریکا نیز توضیحاتی داد. وزیر خارجه در این باره گفت: «تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای آغاز شود، ما آمادگی این موضوع را داریم و اگر طرف‌های مقابل هم آمادگی داشته باشند می‌توانیم در همین سفر شروع مجدد مذاکرات را داشته باشیم.» وی افزود: پیام‌هایی ردوبدل شده است و اعلام آمادگی عمومی در این زمینه وجود دارد ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در این سفر من و همکارانم در وزارت امور خارجه، همه تجربه و استعداد و انرژی‌خود را به کار خواهیم گرفت و امیدوار هستیم که خداوند هم عنایت کرده و بتوانیم مسیر‌های جدیدی را باز کنیم.» وی در پاسخ به سؤالی درباره مجوز‌های لازم برای شروع مذاکرات عنوان داشت: «دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند.» وزیر خارجه در ادامه عنوان داشت: «ما هر کاری را که بتوانیم برای اینکه باری را از روی دوش مردم و کشور برداریم و موانع را از سر راه اقتصاد مردم و کشورمان برداریم، تردید نخواهیم کرد.»
ابراز امیدواری به احیای مذاکرات هسته‌ای درحالی است که دولت امریکا برخلاف ادعا‌های ظاهری که دیپلماسی را تنها راه‌حل اختلافات با تهران می‌داند، عملاً گامی برای بازگشت به میز مذاکره برنداشته است و تحت تأثیر سران اسرائیل حتی تحریم‌های جدیدی را علیه نهاد‌ها و مقامات امنیتی ایران در دو سال گذشته اعمال کرده است.