سردار سراج پیشرو در عرصه تبیین و روشنگری 

‌سردار دکتر رضا سراج، معاون فرهنگ و ارتباطات و سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، پس از تحمل یک دوره بیماری سخت و جراحی سنگین، با برخورداری از کارنامه درخشان از جهاد و خدمت در آستانه هفته دفاع مقدس آسمانی شد و به یاران شهیدش پیوست.
سردار سراج از ابتدای جوانی وارد عرصه کارزار با دشمنان انقلاب و آب و خاک ایران اسلامی شد و در لباس مقدس پاسداری، از فرماندهان یگان رزمی در جبهه‌های دفاع در برابر بعثی‌های متجاوز بود. او در همین سالیان نبرد ضمن حضور پرشور و حماسی در سنگر دفاع تمرین دشمن‌شناسی می‌کرد و شناخت و تحلیل ریشه‌ها و عوامل کینه‌ورزی علیه انقلاب مردمی و استقلال کشور و صف‌بندی ظالمانه علیه نظام جمهوری اسلامی را در میدان دنبال می‌کرد و با کسب همین اطلاعات و تجارب میدانی شوق بررسی و شناخت در او قوت گرفت. مرحوم رضا سراج با حضور در قرارگاه ثارالله در سال‌های پس از جنگ، علاوه بر شناخت عوامل و فعالان آشوب‌طلبی و وابسته یا فریب خورده و منحرف، تحولات سیاسی- فرهنگی جامعه را نیز بدون واسطه و میدانی مطالعه و درک و حاصل برداشت‌های واقع‌بینانه و میدانی خود را به عنوان معاون سیاسی قرارگاه، در قالب تحلیل‌های سیاسی و فرهنگی برای حفاظت از امنیت و آرامش شهروندان به مسئولان و فرماندهان منتقل می‌کرد. 
ایشان با برخورداری از توانمندی، شوق و انگیزه جهادی، این یافته‌های میدانی را با نظریات علمی تحصیلات تکمیلی خود، انطباق داده و پس از به دست گرفتن زمام امور در بسیج دانشجویی، به ورود بسیج دانشجویی به عرصه بررسی و تحلیل سیاسی-فرهنگی به شکل مؤثری کمک نمود، به‌گونه‌ای که نه تنها در آن دوران فعالیت‌های بصیرتی دانشجویان بسیجی اوج گرفته بود، بلکه خیلی از آن‌ها بعد‌ها در عرصه‌های مختلف توانستند به نفع ارزش‌های هویتی انقلاب اسلامی و خنثی‌سازی تهاجم فرهنگی بیرونی و انحراف، سستی و فتنه‌انگیزی داخلی ایفای نقش کنند. سردار سراج، همین تجارب و دانش را در معاونت فرهنگی سپاه در مقابله با جنگ شناختی و روان دشمن به کار گرفت و اداره عملیات روانی این معاونت را به صورت فعال و مؤثر مدیریت و راهبری نمود. 
رشد علمی، شناخت دقیق و شهامت ارائه تحلیل و تبیین عمیق، مرحوم سراج را به عنوان گزینه ریاست دانشکده و پژوهشکده پیامبر اعظم دانشگاه امام حسین قرار داد تا علاوه بر ارائه تحلیل‌های راهبردی و کمک به واقع‌بینی و جامع‌نگری در تحلیل رفتار دشمنان و گرایش برخی بازیگران سیاسی به عناد و وابستگی به بیگانگان و چرخش به رفتار فتنه‌جویانه و انحرافی، به تربیت و آموزش عناصر دست‌اندرکار حوزه امنیت در فضای علمی اهتمام ورزد. 
سردار دکتر سراج در سال‌های پایانی عمرش با حضور در شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت معاونت فرهنگ و ارتباطات و سخنگویی این مجموعه راهبردی را عهده‌دار بود و تا زمان افتادن بر روی تخت بیماری، به خدمت و جهاد خستگی‌ناپذیر پایبند بود. او که همزمان با انجام مسئولیت‌های مختلف در عرصه جهاد تبیین و روشنگری نیز درخشید و علاوه بر شناخت راهبردی، شجاعت و شهامت بیان واقعیت‌ها را داشت و با همان شهامت مقابله با متجاوزان بیگانه در دفاع مقدس با متجاوزان به حقوق ملت از سوی صاحبان قدرت نیز برخورد می‌کرد و از واگویی حقایق مربوط به انحراف و فتنه‌انگیزی فرصت‌طلبان و قدرت‌طلبان واهمه نداشت. از این رو، او در عرصه تبیین و روشنگری نیز شایسته تکریم در تراز همان رشادت و پیشروندگی دفاع مقدس است.