دیپلماسی فشرده در نیویورک برای احیای برجام


گروه سیاسی: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه او در فضایی پیچیده و پر بحران عازم هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده‌اند. علاوه بر تنش‌های انباشته شده میان تهران با کشورهای غربی، سفر هیات ایرانی به نیویورک در شرایطی صورت گرفت که صحنه خاورمیانه و جنگ با بحران‌های بزرگ همچون جنگ غزه، حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و نیز تداوم جنگ اوکراین مواجه است.
به گزارش «تجارت»، پزشکیان در شرایطی به عنوان رئیس‌جمهور ایران عازم نیویورک شده است که نقش‌آفرینی تهران به فراتر از حوزه خاورمیانه گسترش پیدا کرده است. اکنون نقش ایران در مقیاسی جهانی در صجنه معادلات بین‌الملل مورد توجه واقع شده است که همین امر ماموریت دیپلماتیک پزشکیان و همراهانش در هفتادوهفتیمن نشست مجمع عمومی سازمان بیش از بیش دشوار کرده است.

ماموریت ویژه هیات ایرانی در نیویورک برای گره گشایی از مذاکرات با غرب
همانند تمامی سال‌‌های اخیر مهم‌ترین ماموریت تیم ایرانی در ارتباط با موضوع پرونده هسته‌ای و مذاکرات با کشورهای غربی است. بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم، سید عباس عراقچی، سکاندار دستگاه دیپلماسی در چندین نویت با صراحت از آمادگی ایران برای آغاز دور جدید مذاکرات با غرب سخن به میان آورد. همزمان در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد هر یک از دونالد ترامپ و کامالا هریس درباره احیای توافق هسته‌ای با تهران، بار سنگینی را بر دوش تیم دیپلماتیک کشورمان در نیویورک قرار داده است. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که مقام‌های سیاسی کشورمان کانون تمرکز گفت‌وگوهای خود در سازمان ملل را در همین راستا تنظیم کرده‌اند. در مهم‌ترین نشست مرتبط با این مساله مهم، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا دیدار و رایزنی کرد. پزشکیان دراین دیدار با بیان اینکه «دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال گسترش تفاهم، همدلی و همکاری است» تصریح کرد: البته عبور از حصار اندیشه‌ها و باورها کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان دارد اما ما به دنبال رسیدن به یک زبان و نگاه مشترک برای همکاری با دیگر کشورها در عرصه‌های مختلف در جهت پیشرفت متقابل هستیم و گفت‌وگو و تفاهم تنها راه رسیدن به این نگاه و زبان مشترک است. شارل میشل نیز در این دیدار خاطر نشان کرد: انتخاب جناب‌عالی به ریاست جمهوری را پنجره و فرصت جدیدی برای احیای گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا می‌دانیم. ما دیدگاه‌های شما را به دقت بررسی کرده و معتقدیم که می‌توانیم روحیه و اصول مورد تاکید جناب‌عالی را به‌ویژه در مسئله احترام به تنوع افکار، تساهل و رواداری، مبنای تعاملاتی سازنده قرار دهیم. در سطحی دیگر، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب به وقت محلی در ادامه دیدارهای خود در نیویورک با «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد. عراقچی و گروسی درباره تقویت روابط و همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگو و تبادل نظر کردند. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیدار و برقراری مجدد تماس با عباس عراقچی، وزیر امورخارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیش از سفر آتی من به تهران مهم بود. همچنین، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه رئیس جمهور و وزیر خارجه در نیویورک به سر می‌برد با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد. مجید تخت روانچی در این باره در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفتگویی صریح و سازنده با انریکه مورا داشتم در این، گفتگو به طور خاص بر موضوعات مرتبط با رفع تحریم و هسته‌ای تمرکز داشتیم». وی ادامه داد: ایران آماده است تا سهم خود را با حسن نیت انجام داده و به نگرانی ها و منافع متقابل از طریق دیپلماسی عزتمندانه بپردازد.

پیام ویژه ایران به رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه و لبنان
در کنار موضوع پرونده هسته‌ای، تیم دیپلماسی کشورمان کانون تمرکز خود را بر موضوع جنایات و تحرکات رژیم صهیونیستی در غره و اخبرا در لبنان معطوف کرده است. پزشکیان و همراهانش در نیویورک در باب مساله جنایات رژیم اسرائیل بر سه محور اصلی متمرکز شده‌اند. نخست، موضوع ترور جنایتکارانه اسماعیل هنیه در تهران. دوم، جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و سوم، جنگ افروزی جدید تل‌آویو در جنوب لبنان. درباره این مساله مهم، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی درباره حملات متجاوزانه گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به بهانه مقابله با جنبش حزب‌الله گفت که این حملات «بحرانی انسانی» است که با خطرِ ورود منطقه به جنگی‌ گسترده‌تر مواجه است. شبکه سی‌ان‌ان نوشت که پزشکیان در بخشی از گفت‌وگویی اختصاصی با «فرید زکریا» خبرنگار این شبکه هشدار داد که «خطر دامن‌گیر ‌شدن آتش رخدادهای فعلی(در لبنان) در کل منطقه وجود دارد.» سی‌ان‌ان نوشت که رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران به حزب‌الله توصیه خواهد کرد در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری کند، گفت که حزب‌الله با رژیمی مواجه است که «تا دندان مسلح است و به تسلیحاتی دسترسی دارد که برتر از چیزهای دیگر است.» او هشدار داد: «ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود. حزب‌الله نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن دفاع و حمایت می‌کنند و (تسلیحات آن را) تامین می‌کنند». همزمان با این اظهارات پزشکیان، «محمدجواد ظریف» معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور ایران که در هیات همراه او برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی بیان کرد که دولت ایران آماده همکاری با دیگر کشورها برای پایان دادن به جنگ غزه است. شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا نوشت که ظریف در گفت‌وگو با این شبکه بیان کرد: ما می‌خواهیم به سمت جهانی صلح‌آمیزتر و باثبات‌تر برای شهروندان خود و برای شهروندان دیگر کشورها برویم. ما به دنبال جنگ نیستیم، اما از خود دفاع خواهیم کرد. او ادامه داد، پس از ترور، جامعه جهانی از ما خواست که به منظور پایان دادن به جنگ غزه خویشتن‌داری کنیم، اما وعده یک توافق آتش‌بس هرگز محقق نشد. نکته قابل توجه این که هشدارهای رئیس جمهوری ایران به رژیم صهیونیستی در جریان یک نشست خبری با خبرنگاران در نیویورک، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جنوب آسیا داشته است. روزنامه ایندین اکسپرس روز سه شنبه گزارش داد: مسعود پزشکیان می‌گوید که اسرائیل در تلاش برای گسترش جنگ در خاورمیانه است و هشدار داد که تل آویو در حال پهن کردن دام برای کشاندن ایران به یک جنگ گسترده است. به نوشته این روزنامه هندی، رئیس جمهوری ایران خطاب به گروهی از خبرنگاران گفت که تهران به دنبال تشدید خشونت‌های جاری در غزه یا درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان نیست. این رسانه همچنین از پزشکیان نقل کرد: «درحالیکه اسرائیل مدعی است که یک جنگ بزرگتر نمی‌خواهد، اقدام‌های آن چیز دیگری را می‌گوید.»

پیام همراهی مذاکره‌کنندگان ارشد برجام در سفر پزشکیان به نیویورک



خبرنگار آمریکایی نوشت حضور دیپلمات‌های «کارآزموده» ایرانی در هیات همراه رئیس‌جمهور ایران در سفر به نیویورک، نشان‌دهنده آماده شدن ایران برای مذاکره با غرب برای حل‌وفصل مسائل، از جمله پرونده هسته‌ای است.
به گزارش ایسنا، «لورا روزن» خبرنگار ارشد آمریکایی در یادداشتی درباره سفر هیات بلندپایه ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نوشت که حضور «محمد جواد ظریف» دیپلمات کارآزموده و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای پیشین در کنار «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در این سفر به مقر سازمان ملل نشان می‌دهد که ایران در حال آماده شدن برای مذاکره است.
در این یادداشت که در پایگاه خبری دیپلماتیک منتشر شده، آمده است: شاید مهم‌ترین موضوع از سفر اول مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این هفته، هیاتی است که او به همراه خود آورده بود. این هیات، به‌ویژه، شامل «محمدجواد ظریف» دیپلمات کارآزموده و وزیر امور خارجه پیشین ایران است که مشاور پزشکیان است، همچنین معاونان پیشین ظریف نیز در این هیات حضور دارند که نقش مهمی در مذاکرات هسته‌ای ۲۰۱۶ داشتند، از جمله «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه فعلی ایران و «مجید تخت‌روانچی» معاون سیاسی عراقچی. تمامی آن‌ها در جلسه پزشکیان با خبرنگاران در نیویورک حاضر بودند. روزن در این یادداشت مطرح کرد: پیامی که همراهان هیات ایرانی فرستاد این بود که ایران در حال به کار بستن نهایت تلاش خود به منظور آماده شدن برای ازسرگیری دیپلماسی با غرب، در صورت آماده بودن ۶ کشور دیگر (عضو توافق هسته‌ای) است. احتمال می‌رود همراهان فرصتی برای صحبت کردن با کارشناسان و شاید برخی مقامات رسمی پیشین برای ارائه توضیحات تازه درباره دیدگاه‌های خود و ایجاد زمینه‌ای برای مذاکرات آتی پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا بیابند. در ادامه این یادداشت با اشاره به اظهارات پزشکیان در نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی آمده است: پزشکیان تاکید کرد که ایران امیدوار است به میز مذاکرات بازگردد و به دنبال بی‌ثباتی نیست. ما درباره برجام(توافق هسته‌ای) ۱۰۰ بار گفته‌ایم که آماده پایبندی به تعهدات و توافقات خودمان هستیم. امیدواریم پای میز برویم و مذاکره کنیم تا به ارتقای صلح و امنیت در جهان کمک کنیم.