بورس رونق گرفت


شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، با رشد ۳۶ هزار واحدی مواجه شد. در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه، بیش از 12میلیارد و 760میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 660میلیارد تومان در بیش از 284هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 36 هزار و 112واحدی در ارتفاع 2 میلیون و 152هزار و 650واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی فولاد، فملی و فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شیران، وصندوق و فولاژ با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 5میلیارد و 625میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 391میلیارد تومان در 165هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 219واحد رشد کرد و در ارتفاع 22هزار و 297واحد قرار گرفت. در این بازار هم دیروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای آریا، هرمز و خاور شد و در مقابل نمادهای معاملاتی کگهر، گلدیرا و ثپردیس بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند. بازار سهام از ابتدای هفته روند سبزی را طی کرد و این موضوع در بورس دیروز به بهترین شکل ممکن دنبال شد. چرا که ارتفاع شاخص کل بیشتر از 36 هزار واحد بالا رفت و حجم معاملات نیز رقم قابل توجهی را ثبت کرد.

تحلیل بازار سه شنبه
معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی دوشنبه خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با افزایش 36 هزار و 112 واحدی که معادل 1.71 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 152 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز بالا رفته است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 10 هزار و 32 واحد که معادل 1.44 درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح 705 هزار واحدی رسید.
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته ، حجم معاملات را 13.4 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و 554 میلیارد تومان نشان می‌دهد.
ورود و خروج پول حقیقی



مانند روند روز معاملاتی گذشته ورود و خروج پول حقیقی، این تراز مهم دیروز نیز مثبت بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 405 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 36 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. بورس تهران در انتهای معاملات سهام روز دوشنبه شاهد جهش بیش از 40 درصدی ارزش معاملات خرد بود؛ در حالی که دامنه نوسان قیمتی همچنان 3 درصد است. بورس تهران معاملات سهامی روزهای ابتدایی مهر ماه را با صعود شاخص‌های سهامی آغاز کرده است. در انتهای معاملات دیروز، شاخص کل بورس تهران 17 هزار و 616 واحد نسبت به روز کاری دوشنبه بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 116 هزار و 537 واحد رسید. دیروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار چرخش داشت و مثبت شد. در انتهای معاملات دیروز بازار سهام 345 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. دیروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 41 درصدی نسبت به روز یکشنبه به رقم 5 هزار و 325 میلیارد تومان رسید. این سطح از ارزش معاملات خرد در اواسط تیر ماه تجربه شده بود. در معاملات دوشنبه، 293 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. در معاملات امروز بازار سهام 19 درصد نماد‌ها قرمزپوش بودند و 81 درصد نقشه معاملات سبز رنگ بود. سرانه فروش هر کد حقیقی در سطح 41.6 میلیون تومان قرار گرفت و سرانه خرید در محدوده 27.5 میلیون تومانی ایستاد. معاملات روز سه‌شنبه پس از فتح سطح مقاومتی شاخص کل و با تغییر روند جریان پول حقیقی و ورود آن به موقعیت‌های سهامی آغاز شده است. بازار سهام معاملات امروز را با رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی پیش می‌برد و شاهد رنگ سبز یک دستی در نقشه معاملات هستیم. احتمالا بورس تهران امروز ارزش معاملاتی در سطح روز قبل داشته باشد ولی به نظر می‌رسد ورود جریان پول حقیقی تشدید شده باشد. به گفته کارشناسان بازار سهام با وجود اینکه تنش های منطقه ای همچنان ادامه دارد، اما سیگنال مثبت از نیویورک به بورس تهران باعث شد تا معاملات مثبت دنبال شود. رئیس جمهور در سفر خود به نیویورک در مصاحبه هایی که با مقامات و رسانه ها داشته اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا درباره مسائل مختلف پای میز مذاکره بیاید.