کشورهای غربی باید به استانداردهای دوگانه حقوق بشر پایان دهند

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه فرانسه می‌تواند در متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی بسیار مؤثرتر عمل کند، گفت: امروز مردم ایران و منطقه به‌شدت از جنایات رژیم صهیونیستی متاثر هستند و تداوم این جنایات می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند. مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، در دیدار «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری در منطقه، در پاسخ به رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری پیشه کرد، اما رژیم صهیونیستی جنایات خود را در غزه تشدید و حالا هم به لبنان حمله کرده است، اظهار کرد: جنایات صهیونیست‌ها با کدام قاعده‌ای قابل توجیه است که آمریکا و برخی کشورهای غربی ازجمله فرانسه آن را دفاع مشروع از خود توصیف می‌کنند؟ رئیس‌جمهور افزود: اگر امروز در یکی از کشورهای مستقل به یک فرد، اجحاف شود مدعیان حقوق بشر همه افکار عمومی جهان را علیه آن بسیج می‌کنند، اما در غزه و لبنان هزاران بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده‌اند و از این مدعیان صدایی در نیامده است؛ کشورهای غربی باید به اعمال استانداردهای دوگانه پایان ببخشند، چرا که این وضعیت و صرف اعلام زبانی محکومیت، باعث گستاخی بیش از پیش رژیم صهیونیستی شده است.

تداوم جنایات اسرائیل، وضعیت را از کنترل خارج می‌کند
 پزشکیان همچنین با بیان اینکه فرانسه می‌تواند در متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی بسیار مؤثرتر عمل کند، گفت: امروز مردم ایران و منطقه به‌شدت از جنایات رژیم صهیونیستی متاثر هستند و تداوم این جنایات می‌تواند وضعیت را از کنترل خارج کند. رئیس‌جمهور در بخش بعدی سخنانش با بیان اینکه دولت من به‌دنبال این است که در داخل کشور و در منطقه وفاق و وحدت ایجاد کرده و یک تعامل سازنده با همسایگان ایجاد کند، تصریح کرد: ما ساختن دنیایی بر پایه صلح و حفظ کرامت همه انسان‌ها را دنبال می‌کنیم و بر همین اساس آماده همکاری و تعامل با کشورهای اروپایی نیز هستیم.
پزشکیان با اعلام آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو درباره حل مسائل فیمابین ازجمله مسئله هسته‌ای خاطرنشان کرد: ایران هرگز به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود. البته ما برای تقویت بنیه دفاعی و توان بازدارندگی خود به شکل متعارف تلاش می‌کنیم و در این راستا وضعیت امروز غزه درس عبرتی برای ما و همه کشورهای دنیاست که اگر قوی نباشیم، ممکن است رژیمی جنایتکار این‌چنین به ما حمله کند، اما در راستای رفع موانع توسعه ایران، آماده تعامل و گفت‌وگو هستیم. «امانوئل مکرون» نیز در این دیدار با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه و به‌خصوص تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: فرانسه به‌شدت تجاوز به لبنان را محکوم کرده و همه تلاش خود را برای اعمال فشار و توقف این تجاوز به‌کار گرفته‌ایم.

تأثیر برنامه همکاری ۲۵ ساله در اقتصاد ایران و چین
مسعود پزشکیان در دیدار «وانگ یی» وزیر خارجه چین که در محل اقامت وی حضور یافته بود، گفت: گسترش تعاملات و ارتباطات میان تهران ـ پکن به‌ویژه اجرای برنامه همکاری بلندمدت ۲۵ ساله، در ایجاد صلح و امنیت و همچنین رشد و توسعه اقتصادی دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود. وی در این دیدار، روابط دو کشور را ریشه‌دار و تاریخی توصیف و اظهار کرد: ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم. رئیس‌جمهور در ادامه تلاش برای تقویت چندجانبه‌گرایی را ازجمله اشتراکات ایران و چین برشمرد و افزود: باید دست به‌دست هم دهیم و با توسعه چندجانبه‌گرایی در جهان اجازه ندهیم قدرت‌های زورگو خواسته‌های خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند. پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن استقبال از ابتکار «کمربند و جاده» چین تصریح کرد: ما به‌دنبال توسعه و تقویت مسیرهای مواصلاتی در منطقه به‌منظور تکمیل این طرح و بهره‌مندی کشورهای منطقه از منافع آن هستیم و قطعاً اجرای این طرح در تامین امنیت پایدار منطقه و همچنین رشد و توسعه اقتصادی کشورهای آن مؤثر



خواهد بود.  
 
آیا کشتار نوزادان توسط اسرائیل، دفاع مشروع است؟
پزشکیان همچنین در دیدار با «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان با اشاره به ابراز نگرانی و تأثر وی نسبت به وضعیت در غزه و لبنان اظهار کرد: امروز خاورمیانه در آتش کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی و سکوت متضمن حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی از این جنایات می‌سوزد. رئیس‌جمهور با تشریح وضعیت انسانی بغرنج غزه افزود: هیچ قاعده و چارچوب حقوقی بین‌المللی اجازه حمله به زنان، کودکان، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها را نمی‌دهد اما رژیم صهیونیستی پس از نزدیک یک سال جنایت و کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه در غزه، به لبنان نیز حمله کرده و تعداد زیادی انسان‌های بی‌گناه را به شهادت رسانده است. پزشکیان با محکوم کردن این استدلال که اقدامات رژیم صهیونیستی دفاع مشروع از خود است، اظهار داشت: آیا نوزادانی که بعد از به دنیا آمدن هنوز از بیمارستان مرخص نشده‌اند، همان تروریست‌هایی هستند که رژیم صهیونیستی ادعای کشتن‌شان را دارد؟! افرادی که صهیونیست‌ها در فلسطین، لبنان، سوریه و ایران ترور کرده‌اند، چه‌کسی را کشته‌اند که رژیم صهیونیستی به اسم مبارزه با تروریسم، آنها را ترور کرده است؟!  «لکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان نیز در این دیدار با ابراز تأثر و نگرانی عمیق از حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان خاطرنشان کرد: جنایات اسرائیل در غزه و حالا لبنان با حمایت و چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام می‌شود و آمریکایی‌ها در پیشبرد چنین سیاست‌ها و اقداماتی کاملاً سابقه طولانی دارند.

اسرائیل مشتاق جنگ و گسترش دامنه آن است
رئیس‌جمهور ایران همچنین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر اظهار داشت: مسلم است که اسرائیل مشتاق آتش جنگ و گسترش دامنه آن در منطقه است. پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به الجزیره گفت: ما هستیم که چارچوب زمانی واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه را تعیین می‌کنیم و اسرائیل نمی‌تواند آنچه را می‌خواهد انجام دهد. اسرائیل امیدوار است که جنگ در خاورمیانه را گسترش دهد تا به بقای خود ادامه دهد. او ادامه داد: اسرائیل نتوانست به اهداف خود در غزه برسد و نتوانست حماس را نابود کند. تنها هدفی که اسرائیل به آن دست یافت این بود که کل یک شهر را ویران و از رسیدن تجهیزات بشردوستانه جلوگیری کرد. رئیس‌جمهور ایران افزود: کیفیت، مکان و زمان پاسخگویی ما مواردی است که نباید آن را اعلام کنیم.
پزشکیان در این گفت‌وگو تأکید کرد: بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) به‌دنبال کسب حیات سیاسی از طریق بحران کنونی است و اسرائیل از گسترش دامنه جنگ آسیبی نمی‌بیند زیرا از سوی کسانی حمایت می‌شود که ارزش‌های نادرست دارند. او همچنین گفت: ما به‌دنبال جنگ با هیچ طرفی نیستیم و به توافق هسته‌ای که امضا کرده و به آن متعهد بودیم، متعهد هستیم.

 توضیح مهم پزشکیان در مصاحبه با CNN: ایران به‌دنبال بمب هسته‌ای است؟
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند که ایران به‌دنبال بمب هسته‌ای است. آنها اطلاعات غلط از ما به دنیا مخابره می‌کنند. ایران برجام را پذیرفت و در حال عمل به آن بود، آژانس انرژی اتمی بیشترین نظارت را بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشت. به حق و عدالت معتقدم. برای پیاده‌سازی حق و عدالت در منطقه و دنیا نیاز به اصلاحات داریم؛ امکان ندارد همچون گذشته عمل کرد و انتظار تغییر داشت. عدالت در خیلی از جاها وجود ندارد. باید در جامعه حق همه انسان‌ها بدون درنظر گرفتن نژاد، اعتقاد و جنسیت داده شود. ما اگر اسلحه و موشک تولید می‌کنیم تنها به‌دنبال دفاع از خودمان هستیم. در زمان جنگ تحمیلی صدام حسین با حمایت آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی کشور ما را موشک‌باران می‌کردند و ما بی‌دفاع بودیم. ایران برای اینکه از خود دفاع کند باید قدرت نظامی بالایی داشته باشد تا دشمنان این کشور نتوانند ما را تهدید کنند.