اسرائیل نمی‌تواند حزب‌الله را شکست دهد، ولو هر کاری انجام دهد

[عبدالباسط انصاری] هدف گرفتن یک پایگاه و شهر جدید؛ پاسخ حزب‌الله لبنان به هر حمله اسرائیل. این را شاید بتوان استراتژی حزب‌الله در درگیری‌های یک هفته اخیر با رژیم جلاد صهیونیستی خواند. نبردی که لحظه‌به‌لحظه حساس‌تر می‌شود و جهان هر لحظه منتظر اعلان‌جنگ رسمی و درگیری کامل میان حزب‌الله و رژیم اسرائیل است. پس از حمله عصر سه‌شنبه اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت، بامداد چهارشنبه حزب‌الله در بیانیه‌ای از شهادت «ابراهیم محمد قبیسی» بر اثر این حمله خبر داد. شهید قبیسی از فرماندهان واحدهای موشکی حزب‌الله بود. صبح چهارشنبه اما حزب‌الله برگ جدید برای تغییر موازنه درگیری رو کرد. هدف قرار دادن مقر فرماندهی موساد در اطراف تل‌آویو با موشک بالستیک «قادر-1». حمله‌ای که سفر نخست‌وزیر جلاد رژیم صهیونیستی به نیویورک را به تعویق انداخت. در ادامه نگاهی به تازه‌ترین تحولات نبرد میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی خواهیم داشت:

شهادت 35 کودک لبنانی و حمله اسرائیل به جبل و نبطیه
با تشدید درگیری میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی ارتش اسرائیل بر خلاف تمام معاهدات جنگی، حمله به مناطق مسکونی، غیرنظامی و بیمارستان‌ها را تشدید کرده است. مطابق اعلام «ایتی هیگنز» جانشین نماینده یونیسف در لبنان بر اثر حملات روز دوشنبه اسرائیل به مناطق مختلف لبنان 35 کودک به شهادت رسیده‌اند. حملاتی که موردانتقاد کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل نیز قرار گرفته و این نهاد از جنایت علیه بی‌گناهان و کوچ اجباری و آوارگی اهالی جنوب لبنان بر اثر حملات اسرائیل سخن گفته است. علاوه بر این حمله اسرائیل به استان جبل برای نخستین بار در صبح چهارشنبه تاکنون 23 شهید و 100 زخمی داشته است. منابع منطقه‌ای اعلام کرده‌اند در این حمله شهرک‌های الشوف و «المعیصره» در شهرستان «کسروان» استان جبل در 120 کیلومتری مرز مورد تهاجم هوایی صهیونیست‌ها قرارگرفته‌اند. افزون بر آن رژیم صهیونیستی با حمله به منطقه «نبطیه» و حوالی بیمارستان این شهر چندین نفر را مجروح کرد. شهادت 2 نفر و زخمی شدن 27 نفر در شهرک «تبنین»، شهادت سه نفر در «بنت‌جبیل» و شهادت 4 نفر و مجروحیت 7 نفر در جون، ازجمله آمار تلفات حملات اسرائیل بوده است.

حمله حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی با فادی 3 برای نخستین بار
ایرنا به نقل از شبکه المیادین آورده‌است حزب‌الله در حملات شامگاه سه‌شنبه به سرزمین‌های اشغالی برای نخستین بار از موشک‌های «فادی-3» استفاده کرده و پایگاه شمشون(سامسون) را با این موشک مورد هدف قرار داده است. علاوه بر آن مطابق اعلام هاآرتص، حزب‌الله در روز سه‌شنبه مجموعاً 220موشک به سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده که رکورد حملات موشکی روزانه 11ماه اخیر را شکسته است. هرچند حزب‌الله این آمار را 400موشک اعلام کرده است.

پایگاه‌های ایلانیا و دادو در تیررس حملات حزب‌الله/تکرار کابوس در حیفا و صفد
هدف گرفتن پایگاه‌های ایلانیا و دادو در شامگاه سه‌شنبه و صبح چهارشنبه نیز از دیگر عملیات‌های حزب‌الله برای بر‌هم‌زدن موازنه نبرد بوده‌است. ایسنا در این رابطه نوشت: «پایگاه ایلانیا متعلق به لشکر ذخیره ۱۴۶ وابسته به فرماندهی منطقه شمال ارتش اسرائیل است. خبرنگار المیادین اعلام کرد موشک‌هایی از لبنان به سمت «اصبع الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی شلیک شدند. رسانه‌های عبری نیز اعلام کردند که آژیرهای هشدار در «کریات شمونه»، «کفار گلعادی»، «کفار یوفال» در شمال فلسطین اشغالی و نیز در جولان از ترس نفوذ پهپادها به صدا درآمدند». افزون بر آن پایگاه دادو از مقرهای فرماندهی اسرائیل در شمال از سه‌شنبه‌شب مورد هدف حزب‌الله بوده است. تسنیم درباره این پایگاه نوشته‌است: «پایگاه دادو مقر فرماندهی شمالی ارتش رژیم صهیونیستی است که در منطقه «صفد» قرار داشته و 12کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد و نیروی زمینی فعال در شمال فلسطین اشغالی را مدیریت و طرح‌های عملیاتی حمله را در جبهه شمالی تدوین می‌کند.». شلیک دست‌کم 40موشک به صفد، شلیک چندین موشک به شرق حیفا و نهاریا از دیگر عملیات‌های مهم حزب‌الله از شامگاه سه‌شنبه تا عصر چهارشنبه بوده است.

مقر موساد و محل طراحی ماجرای پیجرها زیر ضرب موشک بالستیک حزب‌الله



شاهکار حزب‌الله در روز چهارشنبه هدف قراردادن مقر مهم موساد در اطراف تل‌آویو با موشک‌های بالستیک «قادر-1» بود. مهر درباره این حمله آورده‌است: «حزب‌الله اعلام کرد با شلیک یک موشک بالستیک مقر فرماندهی موساد در اطراف تل‌آویو را هدف قرار داد. این حمله موفقیت‌آمیز با استفاده از موشک بالستیک «قادر ۱» انجام شد و مقر هدف قرار گرفته، مسئول ترور رهبران مقاومت و عملیات تروریستی انفجار دستگاه‌های پیجر و بیسیم در لبنان بوده است. «قادر-1» نوعی موشک بالستیک و دوربرد به شمار می‌رود، که بین ۱۵.5 تا ۱۶.۵۸ متر طول دارد، قطر آن بالغ‌بر ۱.۲۵متر و وزن کلی این موشک بین ۱۵ تا ۱۷ونیم تن و کلاهک جنگی این موشک نیز ۷۰۰ تا ۱۰۰۰کیلوگرم وزن دارد. برد این موشک از ۱۳۵۰ کیلومتر آغاز می‌شود و تا ۱۹۵۰ کیلومتر نیز می‌رسد».

مقاومت عراق؛ یک پای معادلات جنگ
افزون بر حملات حزب‌الله، مقاومت عراق با حمله پهپادی شامگاه سه‌شنبه به سرزمین‌های اشغالی نشان داد در معادلات جنگ اثرگذاری جدی دارد و اعلام آمادگی روزهای اخیر آنان برای حمایت از حزب‌الله با تشدید نبرد جدی بوده است. ایرنا دراین‌باره نوشت: «مقاومت اسلامی عراق در شامگاه سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه در دو حمله پهپادی شمال فلسطین اشغالی و پایگاه نظامی «رامون» در جنوب فلسطین را با پهپاد مورد هدف قرار داد.»

جان مرشایمر: اسرائیل نمی‌تواند حزب‌الله را شکست دهد
در بحبوحه افزایش تنش میان حزب‌الله و اسرائیل جان.جی.مرشایمر نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل و نویسنده کتاب «لابی اسرائیل و سیاست‌خارجی آمریکا» در گفتگو با «پیرس مورگان» مجری مشهور انگلیسی درباره این نبرد عنوان کرد: «اسرائیل از نابودی حماس سخن می‌گفت اما از پس آن برنیامد و حزب‌الله را نیز شکست نخواهد داد ولو هرکاری در آینده انجام دهد...سرچشمه مشکلات اسرائیل کاری است که با فلسطینیان می‌کند. اسرائیل به دنبال طرح «اسرائیل بزرگ» شامل کرانه باختری و غزه است و برای بنیانگذاری آن یک نظام آپارتاید مستقر کرده‌است...»

وال‌استریت ژورنال: حزب‌الله اسرائیل را در باتلاق غرق می‌کند
در همین رابطه تسنیم به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال آورده است: «برتری‌های اطلاعاتی اسرائیل در جنگ زمینی تعیین‌کننده نخواهند بود...حزب‌الله به دنبال پیروزی در جنگ با اسرائیل به مفهوم سنتی نیست؛ بلکه قصد دارد ارتش اسرائیل را وارد یک جنگ فرسایشی کند، همان‌طور که حماس به‌عنوان گروهی که قدرت آن قابل‌مقایسه با حزب‌الله نیست، موفق شد در غزه، اسرائیل را در یک سال گذشته تاکنون در باتلاق یک جنگ فرسایشی نگه دارد. مسئولان اسرائیلی می‌گویند که اگر حزب‌الله حملات خود را آغاز کند، صدها اسرائیلی کشته خواهند شد.»

اختلاف در میان جلادها بر سر تداوم درگیری با حزب‌الله
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی از اختلاف در سطوح بالای امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل بر سر ادامه نبرد با لبنان خبر داده است. ایرنا به نقل از این روزنامه آورده است: «چند مقام سابق و کنونی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با «نیویورک‌تایمز» با اشاره به این که رویکرد تشدید حملات علیه لبنان از سوی ژنرال‌های جنگ‌طلب در اسرائیل هدایت می‌شود تأکید کردند برخی مقامات ارشد این رژیم افزایش تنش‌ها علیه حزب‌الله را به سود اسرائیل نمی‌دانند... سه مقام فعلی و سابق اسرائیلی تأکید کرده‌اند تصمیم برای تشدید تنش علیه حزب‌الله با مخالفت شدید برخی از مقامات ارشد این رژیم مواجه شده است، آن‌ها نگران این هستند که چنین اقداماتی منجر به جنگ همه‌جانبه و درگیری‌های بیشتر در منطقه شده و راه را برای بازگشت اسرائیلی‌ها به شمال دشوار کند.»