مراقب کشتی باشیم

نزدیک به یک ماه بعد از پایان المپیک فدراسیون‌های جهانی، رشته‌های المپیکی درصدد هستند برای تماشاگرپسندتر شدن رشته‌های ورزشی و جلوگیری از حذف آن‌ها تغییراتی هرچند جزئی را اعمال کنند. 
کشتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین رشته‌های المپیک و ورزشی که سنگ بنای المپیک با آن گذاشته شده و به قول منصور برزگر سرود المپیک هم از کشتی است، طی ادوار گذشته در معرض حذف از المپیک قرار داشته است. دلیل موافقان این حذف هم این بود که کشتی دیگر جذابیت‌های گذشته را ندارد. اتحادیه جهانی کشتی از همان زمان تلاش‌هایی را برای تغییر شکل و شمایل کشتی و هیجان‌انگیزتر شدن آن انجام داد. تغییراتی که باعث شد فعلاً نگاه به کشتی عوض شود، اما حالا و بعد از المپیک ۲۰۲۴ پاریس باز هم صدای تغییرات شنیده می‌شود، تغییراتی که هرچند به گفته نناد لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی جزئی است، اما باید از سوی کشتی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های برتر کشتی جهان جدی گرفته شود. 
همین حالا هم پیشکسوتان کشتی ایران از خالی شدن کشتی از جوانان و حضور کشتی‌گیران مسن در رقابت‌های جهانی و المپیک اظهار نگرانی می‌کنند، نگرانی و خطری که باید با حرف‌های لالوویچ آن را جدی‌تر هم گرفت. لالوویچ می‌گوید: «قطعاً تغییرات خواهیم داشت. المپیک را بررسی می‌کنیم و تغییرات را اعمال خواهیم کرد. مثل این است که روغن جدیدی وارد ماشین کنیم تا این رشته را تماشاگرپسند کنیم. نکته مهم این است که دوست داریم وقتی یک ورزشکار کشتی‌اش را تمام می‌کند سالم باشد، یعنی در همان وزنی که بوده کشتی بگیرد و این بیشتر به سود خود ورزشکار است که در همان وزن طبیعی‌اش که هست کشتی بگیرد. با کمیته پزشکی صحبت خواهیم کرد که چه چیز‌هایی انجام دهیم. درباره رده‌بندی ورزشکاران برای حضور کشتی‌گیران باید تغییراتی لحاظ کرد. شرایط را نیز نباید پیچیده کرد.»
آنچه به نظر می‌رسد فدراسیون کشتی ایران باید تغییرات و سیاست‌های جدید اتحادیه جهانی کشتی را به دقت رصد کند. جای هیچ شکی نیست که نوع نگاه برخی از کشور‌ها به جذاب‌تر و تماشاگرپسند شدن کشتی با نگاهی که ما به این رشته داریم در تضاد کامل است. بنابراین ایران به عنوان یکی از قدرت‌های کشتی جهان چه در کشتی آزاد و چه در کشتی فرنگی باید نقش تعیین‌کننده‌ای در این تغییرات داشته باشد. فراموش نکنیم که در همین المپیک پاریس ایران از مجموع ۱۲ سهمیه، ۱۱ سهمیه را گرفت و در نهایت هشت مدال رنگارنگ کسب کرد، یعنی کشتی به عنوان ورزش اول ایران همچنان حرف اول کشورمان در المپیک را می‌زند. پس باید به‌هوش باشیم که اتفاقی رخ ندهد تا حضور کشتی ایران در المپیک به بهانه جذاب شدن این رشته با خطر روبه‌رو شود. 
ایران باید در رأس تصمیم‌گیری اتحادیه جهانی کشتی صاحب‌نظر باشد تا بابت برخی شیطنت‌ها که به اسم تغییر و جذاب‌تر شدن کشتی صورت می‌گیرد، ضربه نخورد. فراموش نکنیم که سال‌ها قبل عده‌ای در فدراسیون جهانی می‌خواستند به اسم تغییرات برخی غیراخلاقی‌ها را در کشتی رواج دهند که ایران محکم جلوی آن ایستاد و حالا هم به نظر می‌رسد باید قاطعانه از نوع نگاه و روشمان در کشتی دفاع کنیم.