کنترل پلیس روی فروشندگان لوازم دست دوم بیشتر می‌شود

جوان آنلاین: فرمانده انتظامی پایتخت از بازداشت ۲۴۷ سارق و مالخر در جریان عملیات ۴۸ ساعته پلیس آگاهی تهران خبر داد. 
سردار عباسعلی محمدیان گفت: در حاشیه طرح بازداشت سارقان و مالخران در پلیس آگاهی تهران گفت: کارآگاهان پلیس موفق شدند در مدت ۴۸ ساعت ۲۴۷ سارق و مالخر را که در قالب ۵۳ باند فعالیت داشتند، بازداشت کنند. 
وی ادامه داد: در جریان بازرسی از مخفیگاه متهمان بیش از ۵۰۰ گوشی تلفن همراه، صد‌ها قطعه خودرو و بیش از ۲۰ دستگاه انواع خودرو و تعداد زیادی موتورسیکلت کشف و ضبط شده‌است. 
رئیس پلیس تهران ادامه داد: براساس دستور فرماندهی کل انتظامی کشور به همه کشور ابلاغ شده زمانی که سارق دستگیر شد باید نهایت تلاش و کوشش صورت بگیرد تا اموال مسروقه کشف شود. سارقان عمدتاً بلافاصله بعد از سرقت، اموال را به فروش می‌رسانند و همین موضوع باعث شده‌است امروز ما هر سارقی را که دستگیر کرده‌ایم، مالخر آن را نیز شناسایی و دستگیر کنیم، یعنی هر سارقی که دستگیر می‌شود باید مالخر خود را معرفی کند و باید اموال سرقتی را برگرداند. 


وی ادامه داد: این حجم از اموال که امروز برگشته است، حاصل این تلاش و اجرای دستور فرمانده انتظامی کل کشور است که به همین منوال ادامه خواهد داشت. برخی از این اموال از داخل واحد‌های صنفی نیز کشف شده‌است؛ یعنی یک نفر در قالب واحد صنفی در حال فعالیت است و شاید پروانه کسب هم داشته باشد، اما اموال سرقتی را از سارق نیز خریداری کرده‌است. در گذشته این خریداران بهانه می‌آوردند که این اموال به عنوان مال دست دوم به آن‌ها داده شده‌است یا از بازارچه مرزی یا خودروی اوراقی به آن‌ها فروخته شده‌است، اما پلیس با همکاری اتحادیه‌ها، دفاتری را چاپ و منتشر کرده و در اختیار واحد‌های صنفی گذاشته است تا اموالی را که قرار است خریداری یا تعویض کنند و در محل واحد صنفی موجود است باید در این دفاتر ثبت کنند و اگر این مال بدون این موارد از داخل صنف بیرون آمده به این معنی است که این‌ها یا در زیرزمین مخفی یا در کارتن‌های خالی مخفی شده اند، چراکه فروشنده دلیلی برای دارا بودن این اموال نداشته است. 
سردار محمدیان گفت: هشدار ما این است، تمامی کسانی که اموال مشکوک به سرقتی را خریداری می‌کنند یا اقدام به خرید اموال دست دوم می‌کنند که فاکتور خرید ندارد یا فرد حاضر نیست هویت خود را در اختیار خریدار قرار دهد، مشکوک به سرقتی بوده و وظیفه دارند این اطلاعات را در اختیار پلیس قرار دهند و ان‌شاءالله ما در آینده شاهد این‌گونه فعالیت در واحد‌های صنفی یا افرادی نباشیم که شاید واحد صنفی نداشته باشند، اما این اموال را می‌خرند و در فضای مجازی به فروش می‌رسانند، چراکه در صورت مشاهده این اموال واحد صنفی پلمب و مجوز آن‌ها لغو خواهد شد و همچنین در فضای مجازی صفحه این افراد بسته خواهد شد و اجازه فعالیت در فضای مجازی نخواهند داشت.