ورود‌ به مذاکرات جو غالب گفت‌وگوی ایران و کشورهای اروپایی است

 وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اکنون درخواست برای ورود به عرصه گفت‌وگو و مذاکره، جو غالب مذاکرات میان ما و کشورهای اروپایی است. همه آنها می‌دانند هیچ راه دیگری برای کسب اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، غیراز مذاکره وجود ندارد. سید عباس عراقچی اظهار داشت: اگر نگرانی‌هایی دارند تنها از طریق مذاکره می‌توانند به یک مسیر اعتمادساز برسند. هیچ راه دیگری وجود ندارد؛ نه از طریق تحریم و نه فشار و تهدید. من در همه جلساتی که با کشورهای اروپایی داشتم، گفتم که می‌توانید مسیر مذاکره یا مسیر تحریم را انتخاب کنید. وی ادامه داد: همچنین توضیحات لازم درباره اتهاماتی که اخیرا درباره همکاری نظامی ایران با روسیه مطرح شده، ارائه شد. جالب است که آنها قبلا در زمان جنگ تحمیلی، به ما یک فشنگ نمی‌دادند و ما را تحریم می‌کردند، اما الان خودشان شاکی هستند که چرا موشک پیشرفته به این کشور یا آن کشور می‌دهید!  وزیر امور خارجه تصریح کرد: اینها نتیجه تحریم است. تحریم‌ها موجب شده است ظرفیت‌های درونی جمهوری اسلامی ایران شکوفا شود و به مرحله بهره‌برداری برسد.

شورای امنیت درباره لبنان ناکام بود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگوی دیگری اظهار داشت: بحث لبنان و تهاجم رژیم صهیونیستی به این کشور و غزه در نشست‌ها و دیدارها، از مهم‌ترین موضوعات رایزنی‌ها و گفت‌وگو است و فضای سازمان ملل را تحت‌تأثیر قرار داده است. عراقچی با اشاره برگزاری جلسه ویژه شورای امنیت در ارتباط با موضوع لبنان گفت: جلسه اضطراری شورای امنیت درخصوص لبنان با حضور نخست‌وزیر لبنان برگزار شد و من نیز در آن جلسه شرکت و سخنرانی کردم.  وی با بیان اینکه روز پنجشنبه، سه نشست وزیران امور خارجه بریکس، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا و کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد در نیویورک برگزار شد، گفت: در هر سه نشست موضوعات غزه، فلسطین و لبنان مطرح بود.
 
درخواست حمایت برخی کشورها از ایران برای عضویت در بریکس
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به سخنرانی خود در نشست وزیران امور خارجه بریکس که در نیویورک برگزار شده بود، اظهار داشت: نقش بریکس باید در عرصه بین‌المللی گسترش پیدا کند، به‌خصوص در مورد مسائل اقتصادی باید بریکس به قطب جدیدی تبدیل شود و این اراده تمام اعضا است. دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بریکس باید به یک قطب مالی جدید تبدیل شود که بتواند ارتباطات مالی و تجاری کشورها را بدون نیاز به آمریکا و سیستم مالی آمریکا انجام دهد، گفت: در این جلسه در مورد مسائل منطقه نیز صحبت شد. وی تصریح کرد: یک نکته جالب در مورد بریکس، افزایش تمایل کشورهای متعدد برای الحاق به بریکس است؛ اکنون می‌بینیم که تعداد کشورهایی که تمایل دارند که به بریکس بپیوندند یا شریک بریکس شوند رو به افزایش است، در ملاقات‌های دوجانبه برخی از کشورهای متقاضی عضویت در بریکس از ما می‌خواستند که از عضویت آنها در بریکس حمایت کنیم و این نشان می‌دهد که بریکس در حال باز کردن جای خود در نظم نوین جهانی و روابط بین‌الملل است.