اخبار کوتاه


تاکید محسنی‌اژه‌ای به قضات
برای پی‌گیری سریع کار مردم
رئیس قوه قضاییه خطاب به قضات و کارکنان قضایی گفت: به هیچ عنوان کار امروز مردم را به فردا واگذار نکنید. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ۵ مهرماه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان سمنان با اشاره به وجود برخی مشکلات نیروی انسانی این قوه افزود: مشکلات معیشتی موجود که من نیز به آنها اذعان دارم نباید به هیچ‌ وجه در انگیزه کارکنان و قضات دستگاه قضایی برای خدمت صادقانه و مخلصانه به مردم خلل ایجاد کند. وی تاکید کرد: ما در قوه قضاییه اگرچه نمی‌توانیم رضایتمندی ۱۰۰ درصدی مراجعان را برآورده کنیم، اما با رفتار حسنه با ارباب رجوع و تکریم او می‌توانیم جلوی بسیاری از نارضایتی‌ها را بگیریم. ما کارکنان و مسئولان قضایی باید مستمراً تمرین و ممارست کنیم که در هر شرایطی با مردم و ارباب رجوع، به احسن وجه مواجه شویم. وی با اشاره به لزوم توجه به مطالبات مردم اضافه کرد: توصیه دیگر من به شما قضات و کارکنان دستگاه قضایی آن است که در رسیدگی به کار مردم، به هر میزان که می‌توانید تسریع کنید و چنانچه مقدور است کار امروز مردم را به فردا واگذار نکنید.

رئیس جمهور به قطر می‌رود
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به منظور شرکت در نشست سران مجمع گفتگوی همکاری آسیا به قطر سفر می‌کند. نشست سران کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا در روزهای نهم و دهم مهرماه ۱۴۰۳ در دوحه قطر برگزار شود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مسعود پزشکیان، رئیس جمهور برای شرکت در این نشست به دوحه سفر می‌کند. مجمع گفتگوی همکاری آسیا موسوم به ACD متشکل از ۳۵ کشور آسیایی می‌باشد که بیش از ۲۰ سال است ارتقای گفتگوی درون- آسیایی را با هدف اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف همکاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی در دستورکار دارد. از مهرماه ۱۴۰۲ ریاست این مجمع برعهده ایران بوده است. نوزدهمین نشست وزریران امور خارجه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا نیز در تیر ماه سال جاری در تهران برگزار شد.

تاکید ویژه رئیس جمهور بر پیگیری حادثه معدن طبس



دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: رئیس‌جمهوری پس از بازگشت به ایران در اولین لحظات در جریان اقدامات صورت‌گرفته درباره حادثه معدن طبس قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. محمد گلزاری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره آخرین وضعیت پیگیری دولت در زمینه ریزش معدن در طبس‌، نوشت: «سیاست ما در شورای اطلاع رسانی دولت وفاق ملی، رساندن صدای بی‌صدایان به گوش دولتمردان و کمک به شکل‌گیری تصویر درست و واقعی از حقیقت در جامعه است. باور داریم انعکاس درست و دقیق اخبار می‌تواند مسئولان را در رفع کاستی‌ها کمک کند. پس از وقوع حادثه غمبار معدن طبس، همکاران رسانه‌ای در رسانه‌های مختلف به محل حادثه رفته و روایت‌های خود را نوشتند. سیاست همه ارکان دولت، پیگیری همین مسائل بوده و در همه ساعات پس از حادثه درگیر هماهنگی‌های بین بخشی برمبنای مشاهدات و کاهش مشکلات بودیم. رئیس‌جمهور محترم پس از بازگشت به کشور در اولین لحظات در جریان اقدامات صورت‌گرفته درباره این حادثه قرار گرفتند و دستورات لازم را درباره این مسئله صادر کردند و منتظر گزارش هیات بررسی حادثه برای پیگیری‌های بیشتر هستند.

واکنش بلینکن به ادعای تهدید ایران علیه مقامات پیشین آمریکا
وزیر امور خارجه آمریکا با تکیه بر ادعاهای واشنگتن درباره نقش ایران در سوءقصد به رئیس جمهور پیشین ایالات متحده گفت: تهدیدات ایران علیه مقامات ارشد فعلی و سابق دولت را دنبال می‌کنیم. آژانس‌های اطلاعاتی فدرال آمریکا مدعی شده‌اند که ایران برای تضعیف اعتماد و دخالت در انتخابات ایالات متحده تلاش کرده و در خشونت‌های اخیر در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در این کشور دست داشته است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه درگفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی تصریح کرد: این چیزی است که ما آن را بسیار بسیار جدی می‌گیریم. ما با دقت آن را دنبال می‌کنیم. او در ادامه مدعی شد که مقامات دولت بایدن نیز تهدید شده‌اند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات نوامبر روز چهارشنبه پس از اینکه کارزار انتخاباتی‌اش ادعا کرد سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ترامپ را از تهدیدات ایران علیه جان او مطلع کرده‌اند، پیامی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و مدعی شد ایران قبلاً او را تهدید کرده است و دوباره دست به این کار خواهد زد.

پشتیبانی دولت از خانوارهای
داغدار معدن طبس
سخنگوی دولت گفت: دولت چهاردهم که محوری‌ترین شعارش عدالت است، پشتیبان خانواده جانباختگان طبس خواهد بود. فاطمه مهاجرانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با جمعی از خانواده درگذشتگان معدن طبس صحبت کردم. رنج فقدان عزیزانشان عمیق و غیرقابل جبران است. دغدغه آینده و هزینه‌هایی که بر آنان تحمیل خواهد شد، نباید بر آن رنج‌ها بیفزاید. به آنان اطمینان دادم دولت چهاردهم که محوری‌ترین شعارش عدالت است، در این مسیر پشتیبان آنان خواهد بود.» نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب (۳۱ شهریور) در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس، موجب انفجار شد و تعدادی از کارگران کشته و مجروح شدند.