فرصت‌های تجاری بازار آسیای میانه


بریکس را به یک قدرت اقتصادی و سیاسی کم نظیر تبدیل کند.علی‌آبادی با اشاره به موقعیت منحصر به فرد ژئواکونومیکی ایران، پیشنهاد کرد که به منظور حفظ محیط زیست و افزایش امنیت انرژی، شبکه برق روسیه از طریق ایران به شبکه برق کشورهای عربی وصل شود.او با طرح پرسش هایی از جمله اینکه آیا مجموعه اقتصادی بزرگ بریکس، می‌تواند به استقلال اقتصادی در عرصه جهانی دست یابد و مبادلات تجاری درون بلوکی خود را با پول واحدی سامان دهد، تاکید کرد: توجه به تکنولوژی‌های متحول کننده، تولید مشترک تجهیزات صنایع انرژی توسط اعضای بریکس و ایجاد زنجیره ارزش، گذار از صنایع انرژی بر به صنایع مبتنی بر دانش، کاهش شدت انرژی، برقی‌سازی خودروها با تامین برق از محل انرژی‌های تجدید پذیر و مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های خودروهای برقی از جمله مواردی است که می تواند در دستور کار اجلاس انرژی قرار گیرد. وزیر نیرو با بیان اینکه ایران توانمندی‌های قابل توجهی در بخش انرژی دارد و می‌تواند در این بخش‌ها با کشورهای بریکس فعالیت و همکاری مشترک داشته باشد، تصریح کرد: ایران همچنین در زمینه جذب سرمایه با فرمول‌های جذاب از منابع مالی موجود در کشورهای بریکس برنامه‌ریزی نماید. بلافاصله پس از پایان سخنرانی علی آبادی در روسیه، سفارت ایران از استقبال کشورهای عضو بریکس به خصوص روسیه برای این پیشنهاد و درخواست برای برنامه ریزی در راستای تحقق آن خبر داد. عباس علی آبادی، وزیر نیروی کشورمان عصور روز پنجشنبه برای بحث و تبادل نظر در این خصوص در محل وزارت انرژی فدارسیون روسیه با آقای سرگئی تسیویلیف وزیر انرژی این کشور دیدار و گفتگو کرد.بحث و تبادل‌نظر درباره موضوعات دوجانبه و چند جانبه، همکاری‌ها در حوزه برق از جمله توسعه خطوط انتقال برای اتصال شبکه‌ها از دیگر محورهای رایزنی‌ها در این دیدار بود.

اعلام آمادگی ایران برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان
موضوع توسعه منتاسبات انرژی با تاجیکستان، دومین خبر در این زمینه بود که بازخوردهای قابل توجهی در محافل اقتصادی دو کشور پیدا کرد. محسن پاک‌نژاد در دیدار با دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی، تمدنی و تاریخی دو کشور ایران و تاجیکستان، گفت: توسعه روابط اقتصادی به‌خصوص در حوزه انرژی با کشور دوست و برادر تاجیکستان برای ما جایگاهی ویژه داشته و از اهمیت بسزایی برخوردار است.وی تاکید کرد: پیش از این گام‌هایی مؤثر برای توسعه روابط دو کشور در زمینه اقتصادی برداشته شده و امیدواریم در دولت چهاردهم هم این روند تقویت شود.وزیر نفت با تاکید بر توان بالای ایران برای حضور در بازار انرژی تاجیکستان گفت: شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی نیز آماده حضور در بازار نفت و گاز این کشور آسیای میانه هستند.
وزیر نفت با تاکید بر توان بالای ایران برای همکاری در صنعت نفت و گاز کشور تاجیکستان، گفت: هم‌اکنون شرکت‌های توانمند ایرانی برای فعالیت در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز آمادگی دارند در بازار‌های بین المللی حضور داشته باشند. وزیر نفت ایران تاکید کرد: شرکت‌های توانمند اکتشاف و تولید ایران برای همکاری و حضور در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز تاجیکستان و همچنین بازار‌های بین المللی آمادگی دارند. یر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان هم با تأکید بر اینکه این کشور توجه ویژه‌ای به توسعه همکاری‌های اقتصادی به‌خصوص در حوزه خرید نفت و گاز دارد، تصریح کرد: در سال 2023 سقف مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به 300 میلیون دلار رسیده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد در سال میلادی جاری این مقدار 60 درصد رشد خواهد داشت.وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان با اشاره به اینکه آغاز تجارت نفت خام و فرآورده‌های نفتی بین دو کشور می‌تواند سقف مبادلات تجاری دو طرف را دو چندان کند، گفت: امیدواریم در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان مقدمات لازم برای توسعه تجارت با ایران در بخش نفت و گاز ایجاد شود.جمعه با یادآوری اینکه هم‌اکنون بخش قابل توجهی از نیاز نفت خام و فرآورده‌های نفتی مورد نیاز روزانه تاجیکستان از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: «تاجیکستان برای تأمین امنیت انرژی خود دو پالایشگاه نفتی به ظرفیت پالایشی 500 هزار تن در سال را دارد؛ علاقه داریم شرکت‌های ایرانی بتوانند در بازار داخلی تاجیکستان حضور فعالی داشته باشند.» باید دید راهبردهای دولت برای یافتن بازارهای تازه و ظرفیت های جدید تجاری و اقتصادی و انرژی در سطح منطقه آسیای مرکزی و روسیه چه راهبردهای دیگری تدارک می بیند تا ایران بتواند نقش تاریخی و ریشه دار خود در این منطقه را در حوزه اقتصادی وسعت دهد.

گروه مسکن و انرژی یافتن بازارهای تازه، یکی از مهمترین برنامه ها برا یایجاد ارزش افزوده اقتصادی برای کشورهای مختلف است. در واقع کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، هرگز به قلمروهای سنتی در حوزه تجارت و اقتصاد قانع نشده و تلاش می کنند دایره نفوذ خود را در مناطق مختلف وسعت دهند. یکی از مهمریتن ظرفیت های اقتصادی برای ایران استفاده از ظرفیت های کشورهای آسیای میانه و روسیه است. کشورهایی که هم با ایران روابط تاریخی دارند و هم برخی روابط راهبردی میان ایران و آنها شکل گرفته است. روسیه یکی از همین کشورهاست که علی رغم بهره مندی از روابط تنگاتنگ سیاسی و راهبردی با ایران در زمینه اقتصادی و تجاری هنوز ظرفیت های موجود میان دو کشور شکوفا نشده است. دولت چهاردهم اما اعلام کرده تلاش خواهد کرد تا مناسبات اقتصادی و تجاری ایران را توسعه بخشیده و وسعت دهد. دیروز دو خبر با موضوع بهبود مناسبات ارتباطی، اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای حوزه آسیای مرکزی و روسیه روی خروجی ها قرار گرفت که مبتنی بر آن می توان به تصویری تازه از برنامه های دولت برای ورود و فتح بازارهای تازه در روسیه و آسیای مرکزی دست یافت.

پیشنهاد اتصال شبکه برق روسیه به کشورهای عربی از طریق ایران
نخستین خبر مربوط به پیشنهادی است که وزیر نیروی ایران در افتتاحیه اجلاس وزرای بریکس مطرح کرده و بر اساس آن پیشنهاد اتصال شبکه برق روسیه از طریق ایران به کشورهای عربی را عنوان می کند. رویکردی که ایران را در شمایل نقش تاریخی خود به عنوان حلقه ارتباطی شرق و غرب قرار می دهد. به گزارش گروه مسکن و انرژی ، «عباس علی‌آبادی» در سخنرانی نشست افتتاحیه اجلاس وزرای بریکس در روسیه با اشاره به تجربه نهادسازی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خود همراه با رویکرد تهاجمی در جهان، گفت: گروه بریکس، درصدد ایجاد نهاد سازی مشابه و ایفای نقش محوری در نظم نوین جهانی مبتنی بر برابری هستند و امروز وزیران انرژی کشورهای گروه بریکس در صدد آن هستند تا از دیپلماسی انرژی به عنوان ابزاری کارآمد برای تحقق اهداف و حفظ و افزایش منافع ملی خود در عرصه سیاست خارجی با رویکرد انسانی بهره‌مند شوند.طبق گزارش سفارت ایران در مسکو، در این نشست که «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه نیز حضور داشت، علی‌آبادی افزود: پیوستن پنج کشور ایران، عربستان، امارات عربی متحده، مصر و اتیوپی به گروه بریکس دارای اهمیت راهبردی است و با توجه به منابع عظیم انرژی موجود و همچنین نقش ترانزیتی قابل توجه این کشورها در جغرافیای سیاسی جهان، این اتحاد می تواند ..