شهید راه بیت‌المقدس



گروه سیاسی: سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان پس از عمری جهاد و رشادت در راه آزادی فلسطین اشغالی در نتیجه عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در جمعه (6 مهر) دعوت حق را لبیک گفت. سید مقاومت پس از چند دهه مبارز با رژیم خونخوار و جنایت‌کار رژیم صهیونیستی به جمع یاران شهیدیش در جبهه مقاومت پیوست تا موجی از حزن و اندوه را بر قلب آزادیخواهان جهان برجای بگذارد.
به گزارش «تجارت»، عصر روز جمعه (6 مهر) ارتش رژیم صهیونیستی طی حملاتی شدید با استفاده از جنگنده‌های اف۳۵ و بمب‌های سنگرشکن 2 تُنی به منطقه ضاحیه بیروت پایتخت لبنان حمله کرد. بلافاصله ارتش این رژیم اعلام کرد که مقر فرماندهی مرکزی گروه حزب‌الله لبنان در جنوب بیروت را هدف گرفته است. در همان دقایق ابتدایی رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان هدف این حمله اسرائیل بوده است. پس از گذشت قریب به 24 ساعت پرالتهاب، در نهایت ترور سید حسن نصرالله از سوی رهبری حزب الله مورد تایید قرار گرفت.

برگ جدید جنایت صهیونیست و گمانه‌زنی‌ها پیرامون شهادت سید مقاومت
از همان ساعت ابتدای انجام حمله تروریستی رژیم صهیونیستی رسانه‌های خبری پیرامون ابعاد این اقدام وحشیانه اطلاعاتی را منتشر کردند. در این زمینه، خبرنگار العربیه نوشت: اسرائیل در عرض ۳ دقیقه با انجام نزدیک به ۱۰ حمله هوایی منطقه الضاحیه در حومه جنوبی بیروت را با شدیدترین بمباران از ابتدای جنگ در ۷ اکتبر تاکنون، هدف قرار داد. تسنیم نیز از تخریب بسیاری از منازل مسکونی مجاور محل حملات بر سر شهروندان لبنانی گزارش داد و نوشت: شواهد عینی از تخریب کامل ده ساختمان مسکونی در ضاحیه بیروت حکایت دارند.



آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: اسرائیل اندکی قبل از حمله به بیروت، ایالات متحده را مطلع کرده بود. رسانه‌های صهیونیستی نیز اعلام کردند: نتانیاهو در پی تحولات در ضاحیه جنوبی، نشست خبری در نیویورک را فوراً ترک کرد. المیادین اعلام کرد: ۶ ساختمان در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت با خاک یکسان شد. در ادامه خبرگزاری رویترز جمعه شب همزمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت حسن نصرالله به نقل از منبع نزدیک به حزب‌الله گزارش داد که در پی حمله روز جمعه اسرائیل «ارتباط» با «رهبری ارشد» این گروه از جمله شخص حسن نصرالله قطع شده است. در واقع، از همان ساعات اولیه حمله اسرائیل به مقر مرکزی حزب‌الله گمانه‌زنی‌های پیرامون زنده ماندن یا شهادت رهبر حزب الله لبنان آغاز شد. در قایق ابتدایی پس از آنکه شبکه‌های تلویزیونی صهیونیستی گفتند که حسن نصرالله هدف حملات ساعتی پیش به لبنان بوده است، یک منبع نزدیک به حزب الله اعلام کرد که رهبر این گروه در سلامت به سر می‌برد. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزدیک به حزب الله نوشت: حسن نصرالله سلامت است. تسنیم نیز به نقل از منابع امنیتی مقاومت خبر داد: سید حسن نصرالله در یک مکان امن است و آنچه در رسانه‌های عبری منتشر می‌شود، صحت ندارد. تاکید این رسانه‌ها بر زنده بودن سید حسن نصرالله در شرایطی بود که کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد براساس گزارش‌ها، بیروت به شدت بمباران شده و شنیده‌ها حاکی از ترور یک شخصیت مهم است. در ادامه صبح دیروز شنبه (7 مهر) ارتش رژیم اسرائیل طی بیانیه‌ای رسمی مدعی شد که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان علی کرکی، فرمانده بخش جنوبی حزب الله و تعداد دیگری از فرماندهان حزب الله به شهادت رسیده‌اند. در نهایت این بیانیه حزب الله بود که شهات سید مقاومت را تایید کرد.

بیانیه حزب الله برای شهادت سید حسن نصرالله
حزب الله لبنان عصر دیروز شنبه (7 مهر) در بیانیه‌ای رسمی شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را تایید کرد. در بیانیه حزب الله برای شهادت سید حسن نصرالله آمده است:
«پس کسانی در راه خدا بجنگند که زندگی دنیا را به آخرت مبادله کنند و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته شود یا پیروز شود، پاداش بزرگی به او خواهیم داد.»

خداوند متعال راست گفته است
جناب استاد، سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر و مؤمن در جوار پروردگار و رضای او حرکت کرده و به قافله جاویدان شهدا پیوسته است. کربلای نورانی در سفر الهی ایمان در رکاب پیامبران و امامان شهید. جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست که قریب به سی سال در راه آنان بود و در این مدت آنان را از پیروزی تا پیروزی رهبری کرد و جانشین سرور و سالار شهیدان مقاومت اسلامی در سال ۱۳۷۱ شد. آزادی لبنان در سال ۲۰۰۰ و تا پیروزی الهی و پایدار در سال ۲۰۰۶ و سایر نبرد‌های افتخار و رستگاری تا نبرد حمایت و قهرمانی در حمایت از فلسطین، غزه و مردم مظلوم فلسطین.
مصیبت وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان الله تعالی علیه)، ولی امر مسلمین حضرت سید علی خامنه‌ای (مدظله العالی) سایه اش بلند، مراجع عظام، مجاهدین، مؤمنین، تسلیت عرض می‌نماییم. به ملت مقاومت، مردم صبور و مجاهد ما، همه ملت اسلام، همه آزادگان و مستضعفان جهان و خانواده محترم و صبور ایشان، به جناب آقای سید حسن نصرالله رضوان، دبیرکل حزب الله لبنان تبریک می‌گوییم خداوند متعال به او به عنوان شهید راه بیت المقدس و فلسطین تسلیت عرض می‌نماییم، فرمان امام حسین علیه السلام را برآورده سازد همرزمان شهیدی که در پی یورش خائنانه صهیونیست‌ها به حومه جنوبی به موکب پاک و مقدس او پیوستند. رهبری حزب الله به بالاترین، مقدس‌ترین و گرانقدرترین شهید در سفر پر فداکاری و شهید عهد می‌بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهیم. مردم و به مجاهدان سرافراز و دلاوران پیروز و پیروز مقاومت اسلامی و شما امانت شهید عزیز هستید و شما برادران او هستید که سپر تسخیر ناپذیر او و تاج دلاوری و رستگاری رهبر ما بودید استاد همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و در عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و فداکاری تا پیروزی هستید.
شنبه ۲۸/۹/۲۰۲۴،
۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۶ ق

چهار دهه مبارزه بی‌وقفه نصرالله در برابر رژیم صهیونیستی
سید حسن نصرالله در ۳۱ اوت ۱۹۶۰ میلادی در محله فقیرنشین «کرنتینا» در شرق بیروت به دنیا آمد. پدرش «سید عبدالکریم» و مادرش «مهدیه صفی‌الدین» اهل روستای «البازوریه» از توابع شهر «صور» در جنوب لبنان بودند که به بیروت مهاجرت کردند. سید حسن در سال ۱۹۷۶ و در سن ۱۶ سالگی با تشویق «سید محمد غروی» امام جمعه شهر صور و از دوستان «سید محمدباقر صدر» برای فراگیری علوم دینی به نجف اشرف مهاجرت کرد. دبیرکل شهید حزب‌الله در سال ۱۹۷۸میلادی دروس مقدماتی حوزه را به پایان رساند و پس از ۲ سال اقامت در نجف، به دلیل فشارهای رژیم بعث عراق، به لبنان بازگشت. سید حسن نصرالله از همان دوران نوجوانی به نوعی وارد فعالیت‌های سیاسی شد و پس از پایان دوره دبیرستان در سال ۱۹۷۵ مسؤول جنبش امل در زادگاهش شهرک البازوریه شد.
وی پس از بازگشت از نجف در سال ۱۹۷۹ نیز به عضویت دفتر سیاسی جنبش امل درآمد و نماینده این جنبش در منطقه «البقاع» شد و در نهایت در سال ۱۹۸۲ به همراه گروهی دیگر از روحانیون مبارز از تشکیلات امل جدا شد و حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند. سید حسن نصرالله از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ میلادی فعالیت‌های خود را در حزب‌الله متمرکز کرد. وی علاوه بر این که در شورای مرکزی این جنبش حضور داشت مسؤول آماده‌سازی نیروهای مقاومت و تأسیس هسته‌های نظامی آن نیز بود. سید حسن نصرالله همچنین مدتی معاون «ابراهیم امین السید» مسوول حزب‌الله در بیروت و مدتی هم معاون اجرایی این جنبش بود.
سید حسن نصرالله در سن ۳۲ سالگی و پس از شهادت «سید عباس موسوی» دومین دبیرکل حزب‌الله در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ میلادی، با اجماع اعضای این جنبش به عنوان سومین دبیرکل آن انتخاب شد. وی در دوران دبیرکلی حزب‌الله، به طور گسترده در حیات سیاسی داخلی لبنان مشارکت کرد و در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۲، اولین انتخابات پارلمانی که پس از پایان جنگ داخلی در لبنان برگزار شد، به پیروزی مهمی دست یافت و با انتصاب ۱۲ نفر از اعضای حزب‌الله در پارلمان لبنان، فراکسیون «وفاداری به مقاومت» را تشکیل داد. حزب‌الله در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات‌های متعدد، در سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی کند. دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال‌های مسئولیتش چندین بار از جمله در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ مورد تهدید ترور ناکام واقع شده بود.

واکنش‌ها به شهادت سید مقاومت
شهادت «سید حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب الله با واکنش‌های گسترده در ایران و منطقه همراه شد. پس از اعلام شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله پرچم گنبد مطهر حرم رضوی تعویض و به رنگ مشکی درآمد. مردم تهران نیز با تجمع در میدان فلسطین، جنایات روز گذشته _ جمعه ششم مهر ماه_ رژیم صهیونیستی در ضایحه جنوب بیروت که منجر به شهادت سید حسن نصرالله گردید، محکوم کردند. همچنین بنابر اطلاعیه دفتر حزب الله لبنان در تهران،‌ مراسم عرض تسلیت شهادت حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله (رضوان الله علیه) از تاریخ یکشنبه هشتم مهرماه به‌مدت سه روز از ساعت ٩ الی ۱۵ در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران برگزار می‌شود. دفتر اطلاع رسانی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان نخست‌وزیر دستور اعلام سه روز عزای عمومی در سراسر عراق را صادر کردند.
محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهوری ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:بی‌تردید نقشه آشفته نتانیاهو و اسرائیل برای منطقه و دنیا شکست خواهد خورد و این مقاومت شکل گرفته در برابر وحشی‌گری‌ آنان از این پس با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت. حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی تاکید کرد: راه نصرالله ادامه دارد، همانطور که راه سید عباس موسوی و کلیه فرماندهان مقاومت تا امروز تداوم داشته است؛ اما درک مختصات دوره جدید از مبارزه با استکبار ضرورت فوری و حیاتی این شهادت های عظیم است. ‌ محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: شهادت مجاهد کبیر، برادر عزیز ملت ایران، سید حسن نصرالله را به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری و ملت سربلند لبنان و جبهه پرافتخار مقاومت تسلیت عرض می‌نمایم.
محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور با تسلیت شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل شهید حزب الله لبنان، خاطرنشان کرد: خون بناحق ریخته شده مظلومان مسیر مقاومت به ویژه سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، باعث نابودی رژیم صهیونیستی خواهد شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در پیامی شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت و تاکیدکرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است در شرایط پیچیده و دشوار، بنا به تدبیر و محوریت منافع ملی و مصالح اسلامی در دام جنگ افروزی پ‌های رژیم صهیونیستی و فضاسازی‌های متناظر آن نخواهد افتاد و در عین حال حمایت موثر از مظلومان و مجاهدان را ادامه داده و با پیشبرد سیاست‌های مؤثر و بازدارنده جنگ‌طلبان را پشیمان خواهد کرد. ضرورت امروز پرهیز از اختلاف و عیب‌جویی در داخل و تقویت انسجام ملی حول رهبری معظم انقلاب اسلامی است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت : رهبری حزب‌الله با مقدس‌ترین و گرانقدرترین شهید در سفر فداکاری عهد می‌بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان استوار و شریف آن ادامه خواهد داد. علی اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی درپیامی نوشت: مبارزه در راه حق شهید سیدحسن نصرالله منجر به نصر عظیم مجاهدین در غزه و لبنان و یمن و عراق و سویه خواهد شد. محمدعلی ابطحی با بیان اینکه سیدحسن نصرالله سالهای سال محبوبترین چهره در جهان اسلام و عرب بود، افزود: او هم مقاوم بود هم شجاع و عاقل و اهل محاسبه که جانش را بر کف گرفته بود و به نمایندگی از همه آزادیخواهان با شقی ترین و بی منطق ترین و جنایتکارترین حکومت غاصب دنبا می جنگید.
تعدادی از نمایندگان مجلس با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفتند. در مهم‌ترین واکنش‌ها، احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس در پیامی نوشت: «سیدحسن نصرالله به یار شهیدش حاج قاسم پیوست تا ثابت کند شهادت هنر مردان الهی و سرنوشت محتوم دبیران کل حزب الله است. نحن ان شاء الله بهم لاحقون…» روح الله نجابت عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم نوشت: «حق او به جز شهادت نبود، آن هم به دست شمر زمانه.» علی بابایی کارنامی رییس کمیسیون اجتماعی «شهادت هنر مردان خداست. سیدحسن نصرالله به اسطوره‌ای برای مقاومت تبدیل خواهد شد که یاد و راهش روشنی بخش دلهای رزمندگان مقاومت و نابودکننده رژیم جعلی صهیونیستی خواهد بود.» عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران نیز نوشت: «شهادت بزرگترین پاداش الهی. طوبی لکم» غلامرضا تاج‌گردون نماینده گچساران و محمدجواد عسکری نماینده داراب در پیامی نوشت: «انالله و انا الیه راجعون» فرشاد ابراهیم پور نماینده ایذه و باغملک هم نوشت: «شهادت سید حسن نصرالله، نه پایان یک دوره، بلکه آغاز فصل جدیدی از مقاومت و انتقام است. دشمنان تصور نکنند که با حذف او می‌توانند ما را شکست دهند؛ چرا که خون او به مثابه شعله‌ای در قلب میلیون‌ها نفر خواهد سوخت. ما بر عهد خود با او و اصولش پایبندیم و انتقام سختی خواهیم گرفت. به زودی، صدای عدالت از دل‌های ما به گوش خواهد رسید. »
خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی تصریح کرد: سید حسن نصرالله، حزب‌الله لبنان را طی دهه‌ها درگیری با اسرائیل رهبری کرد و به یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های عرب برای نسل‌ها تبدیل شد. این رسانه انگلیسی با بیان این مقدمه نوشت: او در میان طرفدارانش به خاطر ایستادگی در برابر اسرائیل و مقابله با آمریکا به یاد خواهد ماند. رویترز با اشاره به برخی اظهارات شهید سید حسن نصرالله، خاطرنشان کرد که سخنان او، از سوی دوست و دشمن دنبال می‌شد.

گزینه‌های جانشینی سید حسن نصرالله
پس از تایید شهادت سید حسن نصرالله در اقدام تروریستی رژیم صهیبونیستی در ضاحیه بیروت نام دو گزینه بیش از دیگران ببه عنوان گزینه جانشینی رهبر این جریان مطرح شده است. در این زمینه، منبعی در گروه حزب‌الله لبنان به «رویترز» گفت: هاشم صفی‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد گروه، پس از حملات اسرائیلی زنده است، برخی منابع احتمال دادند که صفی‌الدین در صورت تأیید مرگ حسن نصرالله، جانشین او در رهبری حزب‌الله شود. همچنین، روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارونت مدعی شد فردی که انتظار می‌رود جانشین سید حسن نصرالله شود، سید هاشم صفی‌الدین است. علاوه بر سید هاشم صفی الدینی، نامزد احتمالی دیگر برای جانشینی حسن نصرالله، نعیم قاسم، معاون دبیرکل است. البته شایان ذکر است که او بیشتر یک «شخصیت نمادین» است.