فوتبال بانوان در انتظار انتخاب

فوتبال و فوتسال زنان چه جایگاهی در فدراسیون فوتبال ایران دارد؟ این سؤالی است که اکثر ملی‌پوشان فوتسال و فوتبال بانوان از خود می‌پرسند. بازیکنانی که حتی کسب موفقیت‌های در خور توجه هم نتوانسته تغییری در شرایط آن‌ها ایجاد کند، اما از فدراسیونی که بخش بانوان آن طی شش ماه گذشته بدون سرپرست اداره شده، چه انتظاری می‌توان داشت!
آخرین نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال شهره موسوی بود که حضورش در فدراسیون به زمان ریاست عزیزی‌خادم برمی‌گردد. عضو پرحاشیه‌ای که به دلیل مشکلات فراوان مدتی حتی به صورت آنلاین و از زندان در جلسات مجمع حضور پیدا می‌کرد تا این جلسات به دلیل عدم حدنصاب از رسمیت نیفتند. بعد از پایان دوران عزیزی‌خادم و بازگشت مجدد تاج، مریم منظمی به عنوان سرپرست نایب‌رئیسی بانوان برگزیده شد. انتخابی که نشان می‌داد فدراسیون هیچ گزینه‌ای برای این پست ندارد. اگرچه منظمی در زمینه مدیریت ورزش تحصیل کرده بود، اما هیچ سررشته‌ای از فوتبال نداشت و تنها به عنوان عضو مورد اعتماد وزارت ورزش هرازگاهی در یکی از فدراسیون‌ها به عنوان نایب‌رئیس مشغول به کار می‌شد. درحالی‌که رشته تخصصی او دوومیدانی بود که اتفاقاً هرگز سر از این فدراسیون درنیاورد. در مقابل حضور در فدراسیون کشتی و وزنه‌برداری را در کارنامه داشت و به عنوان بدنساز در رشته تیراندازی کار کرده بود. گزینه‌ای که مدتی را به عنوان سرپرست در سمت نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال کار کرد، اما نتوانست در مجمعی که اواخر سال گذشته برگزار شد، رأی لازم را به دست آورد و رسماً به عنوان نایب‌رئیس در فدراسیون فوتبال کار کند، شاید، چون اهالی این رشته معتقد بودند منظمی تجربه و شناختی از فوتبال و فوتسال بانوان ندارد و نمی‌تواند کمکی به این حوزه کمک، اما بعد از گذشت چیزی حدود شش ماه از برگزاری مجمعی که منظمی نتوانست نظر آن‌ها را جلب کند، فدراسیون فوتبال هنوز هیچ گزینه‌ای برای پست نایب‌رئیسی بانوان ندارد. 
این در حالی است که عملکرد فوق‌العاده ضعیف تیم فوتسال بانوان ایران در تورنمنت بین‌المللی چین که همین تیرماه برگزار شد نشان از عدم مدیریت و توجه به فوتسال بانوان داشت. مسئله‌ای که اعتصاب برخی ملی‌پوشان را هم به دنبال داشت، چراکه یکی از پرافتخارترین تیم‌های فوتسال زنان آسیا که دو قهرمانی طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ را در کارنامه دارد، به دلیل عدم توجه و مدیریت ضعیف فدراسیون به عنوان سوم در تورنمنتی چهارجانبه دست پیدا می‌کند و این نشان از وخامت اوضاع دارد. صدالبته که لغو پی‌درپی رقابت‌های المپیک آسیایی نیز بی‌تأثیر نیست، اما کمبود بازی تدارکاتی و عدم حضور در رقابت‌های بین‌المللی و همچنین بی‌توجهی به روند آماده‌سازی و نظارت بر کادرفنی و مسائلی از این دست، تیم قدری، چون فوتسال بانوان ایران را به تیمی ضعیف تبدیل کرده که حتی به ازبک‌ها هم نه نمی‌گوید. درحالی‌که پرواضح است برگزاری اردو‌های منظم و بازی‌های تدارکاتی می‌تواند این تیم را دوباره به همان مدعی تبدیل کند که آسیا توان ایستادن در برابرش را ندارد. اما این چطور ممکن است وقتی فدراسیون فوتبال بعد از گذشت شش ماه هنوز به صرافت آن نیفتاده تا شخصی را به‌طور رسمی به عنوان نایب‌رئیس بانوان معرفی کند تا سروسامانی به اوضاع فوتبال و فوتسال بانوان بدهد، خصوصاً که قرار است طی چند ماه آینده قرعه‌کشی جام ملت‌های فوتبال و فوتسال زنان آسیا انجام شود و زمان دقیق برگزاری این دو رویداد مهم و رقبای تیم‌های ملی ایران مشخص خواهد شد، اما لازمه نتیجه گرفتن در این مسابقات و بازگشت به روز‌های اوج نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است که با این شرایط بی‌شک امکان آن نیست، مگر آنکه تاج هرچه سریع‌تر تکلیف نایب‌رئیس بانوان فدراسیون و تیم فوتسال بانوان را روشن کند تا بیش از این داشته‌های فوتسال بانوان ایران به نداشته‌هایش تبدیل نشده است.