نیویورکر: حزب‌الله 2024 قدرتمندتر از حزب‌الله 1992است

  [فرشته کیانی- راضیه زرگری] «ترور نصرالله جنبش را تضعیف می‌کند، اما آن خطری که برای اسرائیل دارد را از بین نمی‌برد»، «پایان او می‌تواند به درستی آغازی تازه باشد...»، «نتانیاهو بار دیگر سر دیپلمات‌های آمریکایی را کلاه گذاشت»، «حزب‌الله 2024 به‌مراتب قدرتمندتر از حزب‌الله 1992 است» و... این عبارت‌ها گزیده‌ای کوتاه از تحلیل رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی درباره پیامدهای ترور رهبری کاریزماتیک جنبش مقاومت لبنان و تأثیر آن بر معادلات منطقه‌ای است که در این گزارش به تفصیل به آن‌ها پرداخته شده است.

تحلیل‌گر سی‌ان‌ان: ترور نصرالله به معنی حذف حزب‌الله نیست
پیتر برگن تحلیل‌گر سی‌ان‌ان معتقد است ترور نصرالله در این شرایط یک پاداش کلیدی برای رژیم اسرائیل محسوب می‌شود اما خیلی زود است که اسرائیل به حذف حزب‌الله فکر کند. تحلیل‌گر سی‌ان‌ان نوشت: «شهادت دبیرکل حزب‌الله لحظه مهمی در تاریخ اخیر خاورمیانه است، اما پیامدهای دراز مدت آن نامشخص است و همین نامشخص بودن پیامدها یک سؤال کلیدی را مطرح می‌کند: آیا ترور رهبران گروه‌های منطقه، آنها را فلج می‌کند؟ پاسخ بی‌تردید نه است! اسرائیل باید از تاریخ نبردها در منطقه این درس را گرفته باشد که چنین حملاتی در فلج کردن یک گروه شبه‌نظامی موفق نیستند. در سال 2008، اسرائیل عماد مغنیه، رهبر نظامی حزب‌الله را در دمشق سوریه به شهادت رساند؛ اما این گروه در سال‌های بعد قدرت یافت. به همین ترتیب، در ماه جولای رژیم اسرائیل اعلام کرد که یکی از طراحان 7اکتبر، محمد الضیف، یکی از فرماندهان اصلی شاخه نظامی حماس را به شهادت رسانده؛ با این حال فعالیت مقاومت فلسطین در غزه ادامه دارد». تحلیل‌گر سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه ترور نصرالله امتیاز مهم به‌عنوان بخشی از موج بزرگ‌تر حملاتش به حزب‌الله است، اذعان داشت: «با این حال ترور این شخصیت تأثیرگذار در محور مقاومت منطقه، به معنی حذف یا فلج شدن حزب‌الله نیست؛ اگرچه مقاومت به وضوح در آشفتگی است اما تاریخ نشان می‌دهد که حزب‌الله برای ادامه مبارزه طولانی خود علیه اسرائیل، رهبران دیگری را سازماندهی و منصوب خواهد کرد.»

 نیویورکر: ترور نصرالله خطرات حزب‌الله برای اسرائیل را از بین نمی‌برد
نشریه نیویورکر در گزارشی به قلم «رابین رایت» به بررسی تأثیر ترور سیدحسن نصرالله بر خاورمیانه پرداخت. رایت در این‌باره گفت: ترور نصرالله اگرچه حزب‌الله را تضعیف خواهد کرد، اما جنبش را از بین نمی‌برد و خطرات حزب‌الله برای رژیم صهیونیستی همچنان پابرجا خواهد بود. نویسنده نیویورکر برای تأکید بر تهدیدهای حزب‌الله برای رژیم اسرائیل، به گزارش چند ماه پیش سی‌آی‌ای استناد کرده است: «حزب‌الله قریب به 50هزار نیروی تمام‌وقت یا پاره‌وقت دارد. بسیاری از این افراد تجربه میدانی از جنگ داخلی سوریه دارند. علاوه بر این حزب‌الله همچنان زرادخانه‌ای عظیم از موشک‌ها و راکت‌ها را دارا است.» رایت معتقد است شهادت سیدحسن نصرالله شاید منجر به پیروزی تاکتیکی کوتاه‌مدت رژیم صهیونیستی شده باشد، اما مانند جنگ غزه اسرائیل هیچ استراتژی بلندمدتی تعریف نکرده است.

عملیات رژیم صهیونیستی تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا را به سخره گرفت
علاوه بر این نشریه نیویورکر به اقدامات ناموفق ایالات‌متحده آمریکا در توقف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: عملیات رژیم صهیونیستی تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا را به سخره گرفت. تنها دو روز پیش از این واقعه دولت بایدن به همراه متحدانی از اروپا، آسیا و خاورمیانه از طرح آتش‌بس 21روزه میان حزب‌الله و اسرائیل پرده برداشته بودند. همچنین چند ساعت پیش از حمله اسرائیل جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بیان کرد که کاخ سفید معتقد است این طرح با استقبال رژیم صهیونیستی همراه بوده است. اما نتانیاهو بار دیگر سر دیپلمات‌های آمریکایی را کلاه گذاشت.

تحلیلگر خاورمیانه: حزب‌الله 2024به‌مراتب قدرتمندتر از حزب‌الله 1992است



«فیراص مقصد» تحلیل‌گر خاورمیانه نیز در مطلبی کوتاه در این نشریه آمریکایی با اشاره به قدرت حزب‌الله اظهار داشت که جنبش کنونی به‌مراتب توانمند‌تر از سال 1992 و دوران رهبری موسوی است و این احتمال وجود دارد که حزب‌الله به‌زودی با جنگی دیگر به شهادت نصرالله پاسخ دهند، جنگی که «گویی هیچ محدودیتی ندارد، هیچ سقف و خط قرمزی ندارد.»

حزب‌الله؛ نهادی نیرومند با زنجیره فرماندهی‌ قوی
اندیشکده «شورای آتلانتیک» در مطلب بلندی به قلم چندین تحلیلگر و نظریه پرداز سیاسی با بیان اینکه «حسن نصرالله بیش از 30سال جنبش حزب‌الله را رهبری ‌و سازماندهی کرد و الهام‌بخش کارزار آن علیه اسرائیل بود»، نوشت: «پایان او می‌تواند به درستی آغازی تازه باشد.» نیکلاس بلانفورد، عضو ارشد برنامه‌های خاورمیانه شورای آتلانتیک درباره پیامدهای ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت: «ترور حسن نصرالله ضربه بزرگی به روحیه حزب‌الله وارد کرده، اما همانطور که بلافاصله پس از ترور عباس موسوی، سلف نصرالله در سال 1992 اتفاق افتاد، شورای رهبری حزب دبیرکل جدیدی انتخاب خواهد کرد، شاید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله گزینه جانشینی باشد. حزب‌الله نهادی نیرومند با زنجیره فرماندهی‌ای قوی است که باید پایداری و تداوم را در سطح رهبری تضمین کند. اما اینکه چه افراد رده بالایی باقی مانده‌اند، ممکن است روند برقراری مجدد فرماندهی و کنترل بر کل سازمان را پیچیده کند و شاید برای مدتی به تأخیر بیندازد، و به‌طور بالقوه این جنبش را در برابر اقدامات بعدی اسرائیل آسیب‌پذیر کند. سؤال مهم دیگر این است که آیا ترور نصرالله، ایران و حزب‌الله را مجبور می‌کند تا با بکارگیری سیستم‌های موشکی پیشرفته‌تر به‌طور آسیب‌ها و تلفات بیشتری را بر اسرائیل تحمیل کنند؟ چنین واکنشی ممکن است به جنگی بزرگ منجر شود. روزهای آینده مشخص خواهد شد».

ترور نصرالله ضربه‌ای مهلک به وحدت ملی لبنان
سارا زعیمی، کارشناس ارشد و معاون مدیر ارتباطات در شورای آتلانتیک با اشاره به نقش وحدت بخش نصرالله ادامه داد: «ترور حسن نصرالله ممکن است برای وحدت ملی لبنان کشنده باشد. هم‌اکنون اختلاف بین کسانی که از ترور حسن نصرالله معروف به «ابوهادی» احساس آرامش و جنبش حزب‌الله را به گروگان گرفتن کشور متهم می‌کنند و حامیان حزب‌الله که قول انتقام ترور رهبر خود را می‌دهند، در حال گسترش است. این ممکن است نشان‌دهنده تهدیدی برای صلح اجتماعی در لبنان و پایان توافق طائف در سال 1989باشد، که به جنگ داخلی 15ساله در کشوری پایان داد که ویژگی آن مجموعه مذهبی و قومی متشکل از 18فرقه شناخته‌شده بود.

لحظه‌ای حساس و خطرناک برای اسرائیل
عمادالدین بادی، کارشناس ارشد برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک است نوشت: «ترور حسن نصرالله نشان‌دهنده تغییری چشمگیر در پویایی قدرت خاورمیانه است و بر نفوذ ایران بر مهم‌ترین متحدش مؤثر است. درحالی‌که این وضعیت در کوتاه‌مدت به نفع اسرائیل است، اما پیامدهای داخلی آن برای اسرائیل ممکن است بسیار گسترده باشد. اسرائیل اکنون با لحظه‌ای حساس روبه‌روست؛ یا می‌تواند مسیر تهاجم نظامی نتانیاهو را ادامه دهد یا رویکرد دیپلماتیک‌تر و پایدارتری را در قبال فلسطین دنبال کند؛ رویکردی که شامل پایان‌دادن به اشغال غیرقانونی آن، خروج نیروهای نظامی و شهرک‌نشینان از سرزمین‌های غیرقانونی الحاق‌شده و حمایت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی است»

یک نتانیاهو خیره‌سر، تهدیدی جدی برای کل خاورمیانه است
او درباره تبعات ترور سیدحسن نصرالله با فرمان نتانیاهو ادامه داد: «یک نتانیاهوی خیره‌سر، تهدیدی جدی برای کل خاورمیانه است. دولت راست افراطی او اکنون ممکن است به شکلی حتی رادیکال‌تر از آنچه یک مقام سازمان ملل از آن به‌عنوان تلاش برای اخراج غیرنظامیان از غزه یاد کرد، تلاش کند. به همان اندازه احتمال نگران‌کننده تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان و اشغال مجدد جنوب این کشور یا حملات نظامی مستقیم علیه ایران وجود دارد، اقداماتی که می‌تواند به سرعت به درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود.

برتری استراتژیک اسرائیل زیر بار قدرت عنان گسیخته‌اش خم می‌شود
عمادالدین بادی درباره پیامدهای رویکرد کنونی اسرائیل در منطقه نوشت: «در نهایت، برتری استراتژیک اسرائیل ممکن است زیر بار قدرت عنان‌گسیخته‌اش خم شود. مصونیت اسرائیل از مجازات دیرزمانی است که بدون چالش باقی مانده و پنجره تغییر مسیر در حال بسته شدن است. اگر اسرائیل به همین منوال پیش برود، خطر گرفتار شدن در درگیری همیشگی با همسایگان خود را پیش رو خواهد داشت و چشم‌انداز صلح و امنیت پایدار برای اسرائیلی‌ها بیش از پیش تیره و تار و دور از دسترس می‌شود»

ایدئولوژی زیربنایی حزب‌الله نمی‌میرد
هالی داگرس، کارشناس ارشدمتخصص در امور ایران در بخش پایانی مطلب «شورای آتلانتیک» با بیان اینکه ائدئولوژی حزب‌الله نمی‌میرد، آورده است: «پیام بیلبوردهایی که در تهران با تصویر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله با عبارت «حزب‌الله زنده است» ظاهر شد، این بود که این جنبش با توجه به ماهیت سلسله‌مراتبی و اینکه ریشه در ایدئولوژی دارد، ممکن نیست بمیرد. همانطور که علی لاریجانی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: مقاومت لبنان رهبران و کادرهای قدرتمندی دارد و هر رهبری که شهید شود، جایگزینی خواهد داشت. با وجود این، طی چند هفته، در چرخشی غیرمنتظره از رویدادها و در آستانه نخستین سالگرد جنگ غزه جنبش حزب‌الله آسیب دیده و درحالی‌که ایدئولوژی حزب‌الله از بین رفتنی نیست، فقدان نصرالله ضربه بزرگی به محور مقاومت است. اکنون، با ترور نصرالله و بسیاری از افراد رده‌ بالای حزب‌الله، آیا محور مقاومت در کنار ایران مستقیما به اسرائیل پاسخ خواهد داد یا ایران صبر استراتژیک را به‌کار خواهد گرفت؟ یک چیز مسلم است: با اینکه ایران احساس می‌کند متحدانش در لبنان و نوار غزه آسیب‌هایی متحمل می‌شوند، این تصور که ایران تا پایان برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد، بسیار محتمل است واین یک پاسخ خواهد بود»

ان‌بی‌سی: تنش آفرینی جنون آمیز نتانیاهو، تحرکات آمریکا در منطقه را ناکارآمد کرده است
تارنمای شبکه «ان‌بی‌سی» با اشاره به نادیده گرفتن هشدارها و درخواست‌های واشنگتن از سوی نتانیاهو برای اجتناب از گسترش جنگ در خاورمیانه تأکید کرد: جو بایدن نمی‌تواند نتانیاهو و افراطی‌های حامی او را مهار کند. به گزارش این شبکه آمریکایی، ایالات متحده در روزهای اخیر و در مواجهه با تنش‌آفرینی‌های جنون آمیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در منطقه خاورمیانه ناتوان و ناکارآمد به‌نظر می‌رسد. به نوشته ان‌بی‌سی نتانیاهو در حالی رهبر دیرینه حزب‌الله را ترور کرد که به‌نظر می‌رسد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از شکل‌دهی به رویدادها یا خنثی کردن درگیری‌های رو به گسترش در خاورمیانه ناامید شده است.

کاهش نفوذ و توان مهار اسرائیل از سوی دولت بایدن
این مقاله ترور سیدحسن نصرالله و رهبران دیگر حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل را در نتیجه کاهش نفوذ و توان مهار این رژیم از سوی دولت بایدن توصیف کرده و افزود: هشدارها و درخواست‌های دولت بایدن طی یک سال گذشته برای آتش بس و کاهش تنش‌ها در غزه و به‌طور کلی خاورمیانه نتوانسته است نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در منطقه را تحت‌تأثیر قرار دهد. بنابر گزارش ان‌بی‌سی مقامات و تحلیل‌گران غربی می‌گویند که ناتوانی بایدن از تغییر رویکردهای اسرائیل، هم به این دلیل است که این رژیم اهداف متفاوتی نسبت به آمریکا در منطقه دارد و هم از این بابت قابل توجه است که نتانیاهو نمی‌تواند صداهای سیاسی راست افراطی را که بخشی از ائتلاف حاکم او را تشکیل می‌دهند، مهار کند.

شورای روابط خارجی: ترور نصرالله، تغییر‌دهنده بزرگ و بالقوه بازی است
بروس هافمن، تحلیل‌گر سیاسی اندیشکده شورای روابط خارجی در تحلیلی با اشاره به اینکه سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، مجموعه‌ای از توانایی‌های نادری دارا بود که این گروه را به دشمنی سرسخت برای اسرائیل و موازنه قدرت در لبنان تبدیل می‌کرد، نوشت: «ترور او تغییر‌دهنده بزرگ و بالقوه بازی است. شهادت نصرالله ضربه کوبنده‌ای است: ضربه‌ای که پس از حذف سیستماتیک اکثر رهبران نظامی حزب‌الله توسط اسرائیل صورت می‌گیرد. شورای روابط خارجی با اشاره به اینکه حزب‌الله بیش از 100هزار رزمنده دارد، تأکید کرد: «صرف‌نظر از اینکه رهبری آن عملاً حذف شده و شبکه ارتباطات آن به خطر افتاده است، حزب‌الله هم‌اکنون برای بسیج نیروهایش به‌منظور شرکت در هر نوع نبرد مؤثر و پایدار با رژیم اسرائیل مشکل خواهد داشت.»

کاریزمای بی‌چون و چرای نصرالله به جنبش مقاومت قدرت بخشید
بروس هافمن در ادامه درباره اینکه نصرالله چقدر در لبنان و منطقه تأثیر داشت؟، نوشت: «برای بیش از سه دهه، نصرالله شخصیت برجسته در سیاست لبنان و منطقه بود. در طول سی و دو سالی که به‌عنوان رهبر حزب‌الله خدمت کرد، جنبش مقاومت به نیرومندترین نیروی سیاسی و نظامی لبنان و در واقع «شام» تبدیل شد.. نصرالله به‌دلیل کاریزمای بی‌چون و چرای خود به‌عنوان یک خطیب قدرتمند، مهارت‌های سازمانی بسیار زیاد، بینش، تواضع و تقوای خود توانست به این تحول دست یابد. »شورای روابط خارجی در ادامه نوشت:« ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای نصرالله، درگیر کردن اسرائیل در جنگی بود که در ماه مه 2000موجب خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان شد و به اشغال 18ساله آن پایان داد.

پیش‌بینی نتیجه و پیامدهای بلندمدت ترور نصرالله دشوار است
نویسنده شورای روابط خارجی درباره اینکه آیا احتمال تشدید بیشتر درگیری‌ها در منطقه وجود دارد، نوشت: «با توجه به رویدادهای یک سال گذشته و خشونت، آشوب، هرج و مرج، و نابسامانی ژئواستراتژیک و سیاسی در سراسر منطقه، پیش‌بینی اینکه نتیجه و پیامدهای بلندمدت ترور نصرالله چه خواهد بود، دشوار است. آنچه به جرأت می‌توان گفت این است که چشم‌انداز نظامی و سیاسی در آن نقطه از جهان عمیقاً تغییر کرده و بواسطه آن محاسبات نظامی و سیاسی در مورد آینده منطقه نیز تغییر می‌کند.» هافمن معتقد است: «خوش بینانه‌ترین پیش‌بینی این است که ترور نصرالله و تضعیف رهبری سیستماتیک این جنبش، بنیامین نتانیاهو  را متقاعد سازد از انجام یک حمله زمینی بالقوه طولانی و تضعیف‌کننده در لبنان اجتناب کند. نتانیاهو با این تصمیم عاقلانه از آسیب بیشتر به اقتصاد و زیرساخت‌های شکننده لبنان و تحمیل ظلم‌های بین‌المللی بیشتر اجتناب می‌کند و از آن مهم‌تر از باتلاق نظامی دیگری فرار می‌کند.»

اسکای نیوز از احتمال جانشینی صفی‌الدین به جای شهید نصرالله می‌گوید

پایگاه شبکه اسکای نیوز آمریکا نیز در مطلبی با عنوان: «هاشم صفی‌‎الدین کیست که برای تبدیل‌شدن به رهبر بعدی حزب‌الله مطرح می‌شود؟» به گزینه اصلی جانشینی نصرالله یعنی سیدهاشم صفی الدین پرداخته و درباره او نوشته است: «این مردان جوان با هم در دو مؤسسه شیعه - یکی در نجف عراق و دیگری در قم - ایران به تحصیل الهیأت پرداختند. از نظر حامیان آنها به‌نظر می‌رسد که آنها از یک خانواده محترم شیعه هستند که هم علمای مذهبی و هم سیاستمداران لبنانی را تولید کرده‌اند. برادر صفی‌الدین نماینده حزب‌الله در ایران است...او همچنین مانند نصرالله عمامه سیاهی بر سر می‌گذارد که نشان می‌دهد از نوادگان مستقیم حضرت محمد است. کارشناسان می‌گویند که روابط خانوادگی صفی‌الدین و شباهت نزدیک او به پسر عموی مرحومش احتمالاً به پیشنهاد رهبری او کمک خواهد کرد. او پیش از این رئیس شورای جهاد حزب‌الله و از اعضای ارشد شورای شورای آن است.» اسکای نیوز درباره تفکرات و شخصیت صفی‌الدین نیز افزوده است: «او در یکی از رویدادهای اخیر در ضاحیه، جایی که حملات هوایی این هفته انجام شد، در حمایت از حماس در غزه گفت: تفنگ‌ها و موشک‌های ما با شماست. وی همچنین در مراسم تشییع یکی از فرماندهان همکار خود در ژوئن اعلام کرد: بگذارید [دشمن] خود را برای گریه و زاری آماده کند. ایالات متحده در سال 2017 صفی‌الدین را به‌عنوان تروریست معرفی کرد. عربستان سعودی نیز او را در فهرست تروریست‌ها قرار داد. صفی‌الدین همیشه از منتقدان سرسخت سیاست ایالات متحده بوده است و چند سال قبل اعلام کرد: «دولت دیوانه و دچار اختلال ذهنی آمریکا به ریاست ترامپ نمی‌تواند به مقاومت آسیب برساند».