معادله نصر


جعفر یوسفی
Political@khorasannews.com
 سید مقاومت شهید سید حسن نصرا... بدون شک مهم‎ترین فرمانده محور مقاومت بود. رکن رکینی که او را مهم‎ترین شریک راهبردی ایران در منطقه می‎خواندند و نقش آفرینی و رهبری او طی دهه های گذشته استیصال را برای تل آویو به ارمغان آورده بود. ترور او توسط رژیم صهیونیستی، صحنه آرایی مقاومت را دستخوش تغییرات جدی قرار داده و بی تردید کنشگری ایران در قبال ترور شهید سیدحسن نصرا... در شکل گیری معادلات آینده غرب آسیا تعیین کننده است. ترور سیدحسن نصرا... نه تنها محور مقاومت را در مقابل یکی از بزرگ‎ترین چالش‌های تاریخ خود قرار داده، بلکه توجه عمومی جهانی را نیز به واکنش ایران و سایر اعضای محور مقاومت معطوف کرده است. در چنین شرایطی، نحوه‌ پاسخ ایران و محور مقاومت به این ترور، تأثیری گسترده بر معادلات امنیتی غرب آسیا و افکار عمومی جهانی خواهد داشت. این گزارش به بررسی ابعاد نظامی، سیاسی و دیپلماتیک این واکنش می‌پردازد و تأثیر آن بر افکار عمومی را تحلیل می‌کند.



​​​​​​​ضرورت واکنشی قاطع
 برای بازدارندگی
برای ایران و محور مقاومت، واکنش به ترور شهید سیدحسن نصرا... نمی‌تواند تنها محدود به یک انتقام کوچک و مقطعی باشد. شرایط منطقه به سمتی رفته است که برای بازدارندگی نیاز به یک عملیات نقطه‌زن و محکم داریم. این عملیات باید به‌گونه‌ای طراحی شود که  این رژیم را به طرز معناداری در برابر تهاجمات احتمالی آینده آسیب‌پذیر کند.اما این مسئله به همین سادگی نیست؛ بعد از عملیات وعده صادق و همچنین حملات حزب ا... و انصارا... یمن سطح دفاعی اسرائیل به بالاترین میزان خود رسیده و حامیان خود را هم برای افزایش قدرت تدافعی‌اش در کنار خود می‌بیند. در چنین فضایی، ایران و محور مقاومت باید با طراحی علاوه بر عبور از سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی به نحوی ضربه بزنند که بازدارندگی قاطع و مؤثر داشته باشد. لذا برای طراحی یک استراتژی قوی لازم است با دقت بسیار بالا تصمیم گیری شود و شاید نیاز به زمان داشته باشد؛ هرچند که تعلل در تصمیم‌گیری به نفع رژیم است و پالس بی هزینه بودن ترور را به طرف مقابل می‎رساند. با این حال طرح فریب ایران برای دور زدن اقدامات تدافعی رژیم باید به‌گونه‌ای باشد که اسرائیل نتواند از موقعیت‌های خود به‌طور کامل دفاع کند و مجبور به کاهش حجم تهاجماتش شود.

افکار عمومی و اهمیت مدیریت انتظارات
هر تصمیمی که ایران و محور مقاومت اتخاذ کنند، باید به‌طور ویژه به افکار عمومی توجه داشته باشد. در سال‌های اخیر، پرونده انتقام‌های محور مقاومت همچنان باز بوده است، از جمله انتقام وعده داده‌شده‌ برای ترور هنیه. حالا، نوبت به لبنان رسیده و اسرائیل جنایت‌های خود را علیه این کشور ادامه می‌دهد .این اقدام رژیم صهیونیستی، به دشمنان محور مقاومت فرصتی برای شماتت و تحقیر داده است. دوستان نیز میان خشم، سکوت و نارضایتی، نگران آینده هستند؛ آینده‌ای که پر از حملات احتمالی جدید و درگیری‌های بیشتر خواهد بود. در چنین فضایی، مدیریت افکار عمومی و اعتماد و سرمایه‌های اجتماعی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. با وجود جان‌های عزیزی که در این نبرد از دست می‌روند، محور مقاومت باید توجه داشته باشد که از دست رفتن اعتماد عمومی ممکن است پیامدهای طولانی‌مدت‌تری نسبت به خسارات نظامی و تلفات انسانی داشته باشد. اعتماد اجتماعی در لبنان و سراسر جهان عرب، سرمایه‌ای ارزشمند است که حفظ آن نیازمند تصمیمات هوشمندانه و واکنش‌های سنجیده است.

نقش دیپلماسی در تکمیل پاسخ نظامی
در کنار این تحرکات نظامی، نقش دیپلماسی ایران نیز نباید نادیده گرفته شود. دستگاه دیپلماسی ایران وظیفه دارد تا در مجامع بین‌المللی، این ترور و حملات اسرائیل را به عنوان جنایات علیه بشریت مطرح و تلاش کند تا کشورهای بیشتری را به سمت حمایت از محور مقاومت و محکومیت اسرائیل جلب کند. برگزاری جلسات متعدد با کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی برای توجیه آن‌ها درباره اقدامات اسرائیل، بخش مهمی از این راهبرد است.
خلاصه آن‎که ایران و محور مقاومت در مواجهه با چالش ترور نصرا...، باید واکنشی چندلایه و جامع در حوزه‌های نظامی و دیپلماتیک ارائه دهند. با این‎که اسرائیل و آمریکا در بالاترین سطح امنیتی و تدافعی قرار دارند ولی واکنش نظامی ایران و محور مقاومت باید به‌گونه‌ای باشد که با عملیات فریب معادلات طرف مقابل را خدشه دار کند. در عین حال، محور مقاومت باید در نظر داشته باشد مدیریت افکار عمومی و حفظ اعتماد اجتماعی به عنوان سرمایه‌ای بی‌بدیل باید در اولویت باشد.