روایت های ناب «سید مقاومت» از مراوده با آیت ا... خامنه ای

گروه سینما و تلویزیون
info@khorasannews.com
 همزمان با شهادت سیدحسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... لبنان، در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت، شبکه‌های تلویزیون ویژه‌برنامه‌های مختلفی را با موضوع ابعاد مختلف این رخداد، مقاومت لبنان و فلسطین و همچنین جنایات رژیم صهیونیستی، روی آنتن بردند. در این میان شبکه مستند، مستندهای مرتبط را با هدف محکوم کردن این حادثه تروریستی در جدول پخش جای داد. یکی از این مستندها، «معادله نصر» است که با حضور سیدحسن نصرا... توسط دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تولید شده است. این مجموعه مستند شامل ناگفته‌های سید حسن نصرا... از مکاتبات، مراودات و دیدار‌های خصوصی ایشان با رهبر انقلاب و همچنین تاریخچه حزب‌ا... است. شنبه‌شب قسمت اول «معادله نصر» پخش شد، به همین بهانه نگاهی به این مستند داشتیم.



پیروزی انقلاب اسلامی و احیای مقاومت
مستند «معادله نصر» با موضوع تاثیر عمیق پیروزی انقلاب اسلامی بر مقاومت در منطقه آغاز شد. شهید سیدحسن نصرا... درباره ورود مقاومت به یک مرحله تاریخی جدید پس از انقلاب اسلامی و همچنین آغاز نهضت اسلامی و جهادی در جهان عرب و اسلام توضیحات کاملی داد. او در ادامه مصاحبه نیز به تاثیر مثبت و مستقیم  بیانات امام خمینی(ره) درباره مقاومت، اعتقاد به پیروزی، امداد الهی و احیای مقاومت اشاره کرد.

ارادت شهید نصرا... به امام خمینی(ره)
آنچه در این مصاحبه مشهود است، ارادت ویژه شهید سیدحسن نصرا... به شخصیت امام خمینی(ره) و منش ایشان است. این علاقه و ارادت قلبی در جای جای روایت شهید دیده می‌شود. شهید سیدحسن نصرا... بخش دیگری از مصاحبه را با روایت چگونگی تشکیل مقاومت اسلامی و حزب‌ا... تحت تاثیر حملات اسرائیل به جنوب لبنان، ادامه می‌دهد. این شهید با توضیحات روان و کاملی می‌گوید که در وضعیت جدید لبنان، حزب‌ا... تشکیل می‌‎شود و امام راحل نیز تصمیم می‌گیرند نیروهای سپاه پاسداران را برای مقابله با تجاوز اسرائیل، به این منطقه بفرستند، اما دامنه حملات اسرائیل محدود می‌شود، بنابراین نیروهای سپاه به آموزش نظامی به جوانان لبنانی می‌پردازند تا برای عملیات مقاومتی آماده شوند.

توصیفات شنیدنی شهید
شهید حسن نصرا... پس از پرداختن به تاثیر مثبت حضور نیروهای سپاه در لبنان، بالا رفتن انگیزه گروه‌های مقاومت برای مبارزه و ایستادگی در برابر اسرائیل، تکلیف مقاومت از سوی امام خمینی(ره)، انتخاب رهبر انقلاب به عنوان نماینده ایشان برای ارتباط با حزب‌ا...، روایت جالبی از آخرین دیدار خود با امام راحل دارد. توصیف کامل و دقیق از این ملاقات یک یا دو ماه پیش از رحلت امام خمینی(ره) از بخش‌های شنیدنی مستند است. شهید نصرا... ضمن اشاره به این که آن زمان به عنوان عضو شورای حزب‌ا... و مسئول اجرایی به ایران می‌آید، می‌گوید که برخلاف دیگر دیدارها، هیچ‎کدام از مسئولان دولت یا مقامات سپاه پاسداران، در این ملاقات حضور نداشتند و او به تنهایی با امام خمینی(ره) دیدار می‌کند. شهید سیدحسن نصرا... با جزئیات روایت می‌کند که تحت تاثیر هیبت امام راحل قرار می‌گیرد و چندان مسلط به صحبت کردن نبوده است.

روایت شهید نصرا... از شخصیت رهبر انقلاب
گفت‌وگوی شهید حسن نصرا... در مستند «معادله نصر»، مصاحبه‌ای مفصل و پر جزئیات است. این شهید ضمن پاسخ کامل به سوالات مصاحبه، توصیفات دقیق و کاملی از شخصیت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب دارد. این شهید پس از توضیح درباره ارتباط اعضای حزب‌ا... با رهبر انقلاب در دوران ریاست جمهوری‎شان، به توجه ویژه ایشان به گروه‌های مقاومت اشاره می‌کند و در جریان روایت خود، به ویژگی‌های شخصیتی رهبر انقلاب نیز اشاره می‌کند. شهید نصرا... شرح کاملی از این جلسات دیدار ارائه می‌دهد و می‌گوید رهبر انقلاب به همه نظرات و دیدگاه‌های متفاوت اعضای حزب‌ا... گوش می‌دادند و با وجود داشتن اختیارات کامل از سوی امام خمینی(ره)، اما در نقش مشاور و راهنما ظاهر می‌شدند تا در نهایت افراد بتوانند با اعتماد به نفس، خودشان تصمیم‌گیری کنند. شهید نصرا... روایت مفصلی از ابعاد مختلف دیدارها دارد و می‌گوید رهبر انقلاب به دلیل تسلط بر زبان عربی، کاملا صحبت‌های اعضای حزب‌ا... را درک می‌کردند و از این نظر مشکلی وجود نداشته است.

سفر به ایران بدون تهدید امنیتی
شهید حسن نصرا... در بخش دیگری از مصاحبه، به سفرهای متعدد خود به ایران و دیدارهایش با رهبر انقلاب برای صحبت کردن درباره موضوعات مهم و فوری می‌پردازد. جالب این که شهید نصرا... می‌گوید آن زمان از دیگر اعضای حزب‌ا... کوچک‎تر بوده و چهره شناخته‌شده‌ای نبوده، اما از آن‎جایی که تهدیدهای امنیتی وجود نداشته و بدون تشکیلات حفاظتی امکان سفر به ایران را داشته، تنها با یک کیف، راهی ایران می‌شده تا با رهبر انقلاب دیدار کند. شهید سیدحسن نصرا... در این مستند، علاوه بر پرداختن به موضوعات اصلی، جزئیات جالب و شنیدنی را نیز روایت می‌کند.
​​​​​​​
روایت کامل «معادله نصر»
مصاحبه با سیدحسن نصرا... در مستند «معادله نصر»، از چگونگی شکل‌گیری حزب‌ا... آغاز می‌شود و متناسب با رخدادهای سیاسی پیش می‌رود، بنابراین مستند روایت کاملی از موضوعات دارد. بخش پایانی قسمت اول به انتخاب حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی پس از امام خمینی(ره) اختصاص دارد. شهید حسن نصرا... توضیحات مفصلی درباره جنگ روانی دشمن درباره وضعیت احتمالی ایران پس از امام خمینی(ره)، تصور دشمن درباره فروپاشی و تجزیه کشور مطرح می‌کند و فضای آن زمان را کاملا ترسیم می‌کند. این شهید همچنین از خشنودی اعضای حزب‌ا... نسبت به برگزیدن آیت‌ا... خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب و ادامه اندیشه، اصول و منش امام خمینی(ره)، عنایت ویژه رهبر انقلاب به حزب‌ا... لبنان و مقاومت و ثبات موضع ایران برای حمایت از مقاومت با وجود تغییر دولت‌ها می‌گوید.