سرخابی ها امشب دربی را فراموش می کنند


سارا مسیحا
info@khorasannews.com
پس از فروکش کردن تب دربی حالا فوتبال دوستان ایرانی خود را برای دیدارهای آسیایی پرسپولیس و استقلال آماده می کنند. از ساعت 19:30 امشب از هفته دوم لیگ نخبگان آسیا سرخابی ها در تهران و دوحه به مصاف تیم های پاختاکور ازبکستان و السد قطر می روند البته در شرایط متفاوت هم نسبت به هفته نخست مسابقات آسیایی و هم به لحاظ وضعیتی که در لیگ داخلی دارند.
 پرسپولیس – پاختاکور جدال بازنده ها!


پرسپولیس لیگ نخبگان را با یک شکست مقابل الاهلی عربستان آغاز کرد درست مثل پاختاکور که در خانه به الوصل امارات باخت و در واقع امروز تقابل دو تیم بازنده هفته نخست است و هر دو تیم به امتیاز این بازی نیاز مبرم دارند. این نخستین میزبانی پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیاست اما بر خلاف وعده ها میزبانی در ورزشگاه آزادی و تختی مهیا نشد و بازی در ورزشگاه شهرقدس تهران برگزار می شود. پرسپولیس و پاختاکور از سال 1397 سه بار با یکدیگر بازی کرده اند  که هر تیم یک برد داشته و یک بازی هم مساوی تمام شده است. سرخ پوشان تهرانی بعد از برد دربی در بهترین وضعیت روحی و روانی قرار دارند و برای اولین برد آسیایی به میدان می روند. اورونوف در تمرینات گروهی شرکت کرده و مرتضی پورعلی گنجی هم ظاهرا به تمرینات بازگشته اما شاید عالیشاه این بازی را به دلیل مصدومیت از دست بدهد. این در حالی است که وضعیت حریف ازبک سرخ ها اصلا مناسب نیست. تیم پاختاکور در رده چهارم لیگ برتر ازبکستان قرار دارد و مسئولان باشگاه از عملکرد سرمربی تیم شان رضایت ندارند و گفته می شود اگر پاختاکور در این بازی نتیجه نگیرد ماکسیم شاتسکیخ برکنار خواهد شد و شاید همین مسئله برای نتیجه گرفتن مقابل پرسپولیس به ازبک ها انگیزه دو چندان دهد.
 السد قطر- استقلال، نبرد سخت با یاران اکرم عفیف
استقلال اگرچه لیگ نخبگان را با پیروزی 3 بر صفر مقابل الغرافه قطر آغاز کرد تا صدرنشین مسابقات شود اما اوضاع این تیم بحرانی است و ناکامی در لیگ برتر به خصوص دربی پایتخت باعث شده جواد نکونام در معرض برکناری قرار بگیرد و تیم هم دچار آشفتگی شود. آبی ها در حالی که استعفای نکونام پذیرفته نشد و او با بی میلی تیم را تمرین داد، راهی قطر شدند تا خود را برای بازی با السد آماده کنند، تیمی که در هفته نخست لیگ نخبگان یقه العین قهرمان آسیا را در امارات گرفت اما در لیگ ستارگان قطر اوضاع خوبی ندارد. البته آخرین بازی السد با پیروزی 4-2 مقابل الغرافه تمام شده و آن ها با درخشش اکرم عفیف همان بازیکنی که درجام ملت ها حسابی تیم ملی ایران را آزار داد، کمی سر و سامان گرفته اند. آمار تقابل های دو تیم هم به سود السد است. دو تیم 4 مرتبه باهم روبه رو شده اند  که یک بار استقلال شکست خورده و سه دیدار دیگر با تساوی تمام شده است. شاید تنها نکته مثبت بازی، قضاوت هیوک داور کره ای باشد که استقلالی‌ها از داوری او خاطره خوبی دارند و سال 2017 با قضاوت این داور کره ای موفق شده اند تیم لوکوموتیو ازبکستان را در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با 2گل شکست دهند.