«موهان باگان» اسیر سیاسی‌کاری

در حالی که نمایندگان فوتبال ایران در لیگ نخبگان آسیا و لیگ قهرمانان بدون هیچ مشکلی از میهمانان خود میزبانی می‌کنند تیم فوتبال موهان باگان هند به دلایل واهی از سفر به ایران و رویاروی با تراکتور تبریز در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا خودداری کرده است. 
هرچند که این تیم و کلاً فوتبال هند محلی از اعراب ندارد و حضور دست‌گرمی‌شان در لیگ قهرمانان آسیا صرفاً برای پر کردن جدول این مسابقات است، اما این اقدام غیرحرفه‌ای و سیاسی‌کارانه باز هم به تمام دنیا نشان می‌دهد برخلاف آنچه کنفدراسیون‌های قاره‌ای و فدراسیون‌های جهانی مدعی آن هستند ورزش عجین شده با سیاست است و زورمداران جهان هر وقت که دل‌شان بخواهد از ورزش برای رسیدن به مطامع سیاسی خود استفاده می‌کنند. 
در اینکه دولت هند روابط دوستانه‌ای با رژیم غاصب صهیونیستی دارد، هیچ تردیدی نیست و ماجرای این اقدام غیرحرفه‌ای هم دقیقاً به همین موضوع مربوط می‌شود. رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از شرایط خاص کشور‌هایی که روابط خوبی با آن‌ها دارد این کشور‌ها را مجبور می‌کند برای ناامن جلوه دادن شرایط ایران از سفر به کشورمان خودداری کنند، والا شب گذشته پرسپولیس در لیگ سطح بالاتر نخبگان میزبان پاختاکور ازبکستان بود و مشکلی هم پیش نیامد. دو هفته قبل هم استقلال بدون کوچک‌ترین مشکلی از الغرافه میزبانی کرد، دو تیمی که به لحاظ فوتبالی و بهره‌گیری از بازیکنان نامدار باکیفیت بسیار سطح بالاتر از نماینده فوتبال هندوستان هستند. 
در یک نگاه کلی هم می‌توان به این نتیجه رسید که امنیت داخلی ایران به مراتب بالاتر از کشوری مثل هند و امثال آن است، اما وقتی کشور‌هایی همچون هند بازیچه دست استکبار جهانی و صهیونیست بین‌الملل هستند باید هم شاهد چنین اقداماتی باشیم. هندی‌ها به ایران نیامدند و حالا این کنفدراسیون فوتبال آسیاست که باید برابر قانون نتیجه بازی را به سود نماینده کشورمان اعلام کند، مگر آنکه باز هم شاهد آن دست اتفاقاتی باشیم که نشان می‌دهد فوتبال هر کجا که با سیاست‌های حاکمانش در تضاد باشد عین سیاست است. 


 براساس ماده ۵۷ آیین‌نامه انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا، اگر باشگاهی از حضور در بازی امتناع کند در خوشبینانه‌ترین حالت به شکست ۳ بر صفر و پرداخت حداقل ۱۰ هزار دلار امریکا محکوم خواهد شد. همچنین ای‌اف‌سی می‌تواند با حکمی سختگیرانه‌تر علاوه بر جرایم یاد شده، باشگاه متخلف را از رقابت‌ها حذف کند و اجازه حضور در رقابت‌های آینده را هم ندهد. با این اوصاف باشگاه موهان باگان هند در بد مخمصه‌ای افتاده است، ولی باید دید واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا به این بی‌قانونی چیست. 
آنچه مسلم است اینکه سطح فوتبال هند به هیچ عنوان با ایران قابل مقایسه نیست و آن‌ها باید خوشحال هم باشند که این فرصت نصیب‌شان شده تا بتوانند با فوتبالی سطح بالاتر از خود روبه‌رو شوند، ولی در این میان فدراسیون فوتبال ایران هم باید با حواس جمع پیگیر این شیطنت سیاسی باشد و اجازه ندهد دیگر تیم‌های کشور‌های خودفروخته با سیاه‌نمایی در خصوص وضعیت ایران سعی کنند کشورمان را ناامن جلوه دهند. فراموش نکنیم که اگر امروز پاسخی مناسب به هندی‌ها ندهیم، آن وقت باید شاهد روز‌های سخت‌تر باشیم.