انبوه تاکسی‌های شخصی و غیرفعال برای رفت‌وآمد آسان در طرح ترافیک!

جوان آنلاین: طبق اعلام مسئولان حمل و نقل و ترافیک تهران حدود ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت وجود دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت، تنها نیمی از آن‌ها خدمات می‌دهند و مسافر جا‌به‌جا می‌کنند! این یعنی نیمی از دارندگان تاکسی با وجود امتیازی که برای تردد در طرح ترافیک دارند و از سهمیه بنزین تاکسیرانان نیز استفاده می‌کنند، بدون فعالیت یا بسیار کم فعالیتند! شاید هم در سطح شهر به دنبال مشتری خاص می‌گردند و کاملاً دل‌بخواهی مسافر سوار می‌کنند. این معضلی است که سال‌هاست مطرح می‌شود و مسئولان سازمان تاکسیرانی نیز در مقابل می‌گویند که اقداماتی برای سازماندهی تاکسی‌ها انجام می‌دهند، اما وضعیت فعلی و آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد تا امروز هیچ اقدام نتیجه‌بخشی انجام نشده‌است، شاید به همین دلیل، فرماندار تهران به موضوع ورود کرده و گفته رانندگان تاکسی غیرفعال، سلب امتیاز می‌شوند.  در حاشیه خیابان، مسافرانی منتظرند تا یک تاکسی بیاید و سوارشان کند، اما تاکسی‌ها، بی‌تفاوت به حضور مسافران در حاشیه خیابان، پایشان را روی پدال گاز می‌گذارند و با سرعت از مقابل آن‌ها عبور می‌کنند. عجیب است؛ اگر منبع درآمد تاکسیرانان از مسافرکشی تأمین می‌شود، چطور از درآمدی که می‌توانند داشته باشند به سادگی عبور می‌کنند و یک تاکسی خالی از مسافر را به این طرف و آن طرف می‌برند و بنزین می‌سوزانند؟! شاید شغل دیگری دارند و مسافرکشی شغل تفننی‌شان باشد، شاید هم داشتن این تاکسی صرفاً برای تردد در طرح ترافیک و دور زدن قانون باشد! دلیلش هر چه هست، کاملاً مشخص است که این رانندگان تاکسی برای مسافرکشی به خیابان نیامده‌اند و هدفشان از تردد در خیابان‌ها چیز دیگری است!
 نظارتی که نیست
گردش تاکسی‌ها در شهر بدون آنکه مسافری سوار کنند به یکی از گلایه‌های شهروندان نیز تبدیل شده‌است، خانم محبی که هر روز برای رفتن به محل کار از تاکسی استفاده می‌کند، به «جوان» می‌گوید: «هر روز تاکسی‌های خالی زیادی را می‌بینم که حتی نگاه نمی‌کنند مقصد مسافران کجاست! یعنی اگر شما بخواهید از یک چهارراه به چهارراه بالاتر بروید هم امکان ندارد که سوارتان کنند. به نظر من این یک شکم‌سیری است، چراکه اگر آن‌ها بخواهند از طریق مسافرکشی کسب درآمد داشته‌باشند، حداقل صبر می‌کنند ببینند کدام مسافر به کدام مقصد می‌خواهد برود که حداقل آن مسافری را که با او هم‌مسیر است، سوار کند و از او کرایه بگیرد!» 
آقای شکیبا که یکی دیگر از مسافرانی است که از تاکسی خطی استفاده می‌کند، می‌گوید: «برای رفت و آمد از خانه به محل کار در یک مسیر ثابت و ساعت مشخصی تردد می‌کنم و رانندگانی را می‌بینم که هر روز در این مسیر حاضر می‌شوند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. در کنار این رانندگان، اما هستند تاکسی‌هایی که شیشه خودرو را بالا برده‌اند و بدون آنکه صدای مسافر و مقصدی را که می‌خواهد به آنجا برود، بشنوند، ویراژ می‌دهند و از جلوی پای آن‌ها عبور می‌کنند. باید یک فرقی بین راننده تاکسی واقعی و آن‌هایی که از خودروی تاکسی سوءاستفاده می‌کنند، وجود داشته باشد.» خانم دنیوی نیز از نبود نظارت کافی بر عملکرد تاکسی‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: «وقتی تاکسی‌ها مسافر سوار نمی‌کنند، مجبور می‌شویم سوار خودرو‌های شخصی شویم! خودرو‌هایی که معلوم نیست امن باشد یا نه، اما چاره چیست؟! اگر مسئولان سازمان تاکسیرانی وضعیت تاکسی‌ها را سر و سامان دهند و بر رفت و آمد تاکسی‌هایی که سرخط حاضر نمی‌شوند، نظارت داشته باشند، مسافران مجبور نمی‌شوند که سوار خودروی شخصی شوند.»  تاکسی بخر، مسافر نزن!


کار به حدی بیخ پیدا کرده که حتی خرید و فروش تاکسی‌ها هم به یک کسب و کار جدید تبدیل شده‌است. دفاتر فروش تعاونی برای خرید و فروش تاکسی‌ها مشغول به کار هستند و با تبلیغات فراوان مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کنند. آن‌ها به هر کسی که قصد دارد طرح ترافیک را دور بزند، این اطمینان را می‌دهند که با خرید یک تاکسی می‌تواند آزادانه و بدون پرداخت جریمه، وارد محدوده طرح ترافیک شود! پیدا کردن این دفاتر نیز کار سختی نیست، چراکه با یک جست‌وجوی ساده در اپلیکیشن‌های خرید و فروش خودرو می‌توان آن را پیدا کرد. آن‌ها به هر کسی که تماس می‌گیرد، می‌گویند که مراحل انتقال خودرو به راحتی انجام می‌شود و پس از آن می‌توان با یک گواهینامه معمولی در داخل شهر تردد کرد و آزادانه به داخل طرح ترافیک رفت!
از یک سو ضعف عملکرد سازمان تاکسیرانی و از سوی دیگر وجود این دفاتر فروش سبب‌شده برخی که سطح مالی نسبتاً خوبی دارند، علاوه بر خودروی شخصی خود یک «خودروی تاکسی» نیز بخرند و از آن فقط برای تردد در محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا استفاده کنند؛ موضوعی که نیاز به توجه ویژه مسئولان و مدیران شهری دارد و باید مورد بررسی و بازرسی قرار گیرد.   اولتیماتوم فرماندار تهران
استفاده شخصی از خودروی تاکسی طی سالیان اخیر یک موضوع دامنه‌دار بوده‌است، چراکه عمدتاً نظارت بر عملکرد رانندگان تاکسی به درستی انجام نمی‌شد، به همین دلیل راه برای قانون‌شکنی باز شد و دارندگان تاکسی بیشتر به جای مسافرکشی به دنبال کار‌های شخصی خود رفتند. در نتیجه شاهد آن هستیم که در ساعات اوج ترافیک، تعداد زیادی از مسافران در ایستگاه‌ها یا در حاشیه خیابان‌ها، منتظر رسیدن یک تاکسی می‌مانند و این انتظار گاهی تا یک ساعت هم طول می‌کشد. احمد قیومی، فرماندار تهران نسبت به قانون‌شکنی تاکسیرانان واکنش نشان داده و گفت: «تاکسی‌هایی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، موظف به ارائه خدمت به پایتخت‌نشینان هستند، اما در صورتی که تاکسی‌هایی غیرفعال و در خدمت مردم پایتخت نبوده یا به عبارتی به مردم سرویس‌دهی نکنند، شناسایی شده تا امتیازات آن‌ها گرفته شود.»
او ادامه داد: «با توجه به نیاز این کلانشهر به استفاده از تاکسی‌های موجود برای ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل به شهروندان، در همین راستا تاکسی‌های غیرفعال در پایتخت، سلب امتیاز می‌شوند.»
قیومی اظهار داشت: «به‌طور تقریبی لیستی از این تاکسی‌ها در تهران آماده شده و به آن‌ها علاوه بر ارسال پیام کوتاه از طریق تماس تلفنی ارتباط برقرار شده تا نسبت به خدمات‌رسانی در سطح شهر اقدام کنند. اگر رانندگان اینگونه تاکسی‌ها در سطح شهر تهران وارد چرخه سرویس‌دهی به شهروندان نشوند باید آنان وضعیت خود را تعیین‌تکلیف کنند، زیرا در چنین شرایطی مزایایی که برای تاکسی‌داران در نظر گرفته شده از این افراد سلب خواهد شد.»
معاون استاندار تهران همچنین گفت: «براساس اعلام سازمان تاکسیرانی پایتخت، در همین راستا امتیازات ویژه‌ای که برای تاکسی‌های فعال در سطح شهر تهران است برای دارندگان اینگونه تاکسی‌ها لغو خواهد شد و در چنین شرایطی تاکسی‌های دیگری جایگزین می‌شود تا در سطح شهر تهران فعالیت داشته باشند.»  قطع سهمیه سوخت تاکسی‌های غیرفعال
شادی مالکی، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران پیش‌تر درباره فعالیت تاکسی‌های غیرفعال در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «سهمیه سوخت تاکسی‌هایی که راننده آن‌ها پیام کوتاه سوم از سوی این سازمان را دریافت کنند، اما همچنان غیرفعال باشند، قطع می‌شود.»
او از شناسایی تاکسی‌های غیرفعال و بازگرداندن بیش از ۶ هزار تاکسی غیرفعال به سطح شهر خبر داد و گفت: «یک هزار و ۸۰۰ دستگاهی که در تهران سوخت‌گیری نکرده بودند نیز شناسایی شده علاوه بر این ۴۰ خط تاکسی پرتقاضا را شناسایی و ۳۰ تا ۴۰درصد تاکسی‌های گردشی را به این خطوط انتقال دادیم.»
حال باید منتظر ماند و دید که این اقدام سازمان تاکسیرانی در این دوره چقدر جدی و کارا خواهد بود و آیا این بار اظهارنظر سازمان تاکسیرانی به عمل می‌رسد یا اینکه در حد همان اظهارنظر باقی می‌ماند؟!