حمله انتقامی ایران به اسراییل

گروه سياسي
در شرايطي كه از ظهر روز گذشته اخباري در خصوص حمله موشكي ايران به اسراييل منتشر شده بود و كشورهاي غربي يكي‌يكي از اتباع خود مي‌خواستند يا اسراييل را ترك كنند يا در پناهگاه‌هاي امن پناه بگيرند، سرانجام حول و حوش ساعت 20شب گذشته بود كه رسما خبر آغاز حمله موشكي ايران ابتدا در فضاي مجازي و سپس در رسانه‌ها منتشر شد.
دقايقي پس از آغاز حمله ايران، سپاه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: « در پاسخ به شهادت اسماعيل هنيه، سيدحسن نصرالله و سرلشكر پاسدار عباس نيلفروشان قلب اراضي اشغالي هدف قرار گرفت.» در ادامه اين بيانيه ذكر شده: «لحظاتي قبل و پس از يك دوره خويشتنداري در برابر نقض حاكميت جمهوري اسلامي ايران در ترور مجاهد شهيد دكتر اسماعيل هنيه توسط رژيم صهيونسيتي و برابر حق كشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشديد شرارت‌هاي رژيم با حمايت امريكا در قتل عام مردم لبنان و غزه و به شهادت رساندن مجاهد كبير رهبر محور مقاومت و دبيركل سرافراز حزب‌الله سيد حسن نصرالله و شهادت فرمانده رشيد و مستشار عالي سپاه پاسداران در لبنان سرلشكر پاسدار سيدعباس نيلفروشان، نيروي هوافضاي سپاه پاسداران با پرتاب ده‌ها موشك بالستيك، اهداف مهم نظامي- امنيتي را در قلب سرزمين‌هاي اشغالي مورد هدف قرار داد كه جزييات آن متعاقبا به استحضار خواهد رسيد.» سپاه همچنين در اخطاري خطاب به اسراييل اعلام كرد: «هرگونه واكنش نظامي با حملات كوبنده‌تر روبه‌رو مي‌شود.» ضمن اينكه تاكيد شد حملات موشكي با تصويب شوراي عالي امنيت ملي انجام شد.
اخبار اوليه حاكي از آن بود كه ايران با 200 موشك بالستيكي تل‌آويو را هدف قرار داده است. پس از دقايق اوليه خبر‌گزاري‌هاي بين‌المللي با انتشار تصاويري از آغاز حمله موشكي ايران به اسراييل خبر دادند. خبرنگار اهل غزه در پستي اعلام كرد: «براي اولين‌بار در يك سال گذشته مردم را در خيابان شاد مي‌بينم.» الجزيره طي خبري اعلام كرد، 90 درصد موشك‌هاي ايران از گنبد آهنين اسراييل عبور كرده و به اهداف مورد نظر اصابت كرده‌اند. شبكه ۱۱ تلويزيون رژيم صهيونيستي اين حمله را «بي‌سابقه» توصيف و گزارش كرده شليك موشك‌هاي بالستيك همچنان ادامه دارد. طبق گزارش‌ها، صداي آژيرهاي خطر تا ساعت‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي شنيده شد. رسانه‌هاي صهيونيستي گزارش كردند رژيم صهيونيستي حريم فلسطين اشغالي را بست و هواپيماها به ساير فرودگاه‌ها در خارج از فلسطين هدايت شدند.


 
واكنش نماينده ايران در سازمان ملل
نمايندگي ايران در سازمان ملل هم با انتشار پيامي اعلام كرد: در صورت شرارت جديد، پاسخ بعدي ايران ويران‌كننده خواهد بود.
نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل با انتشار تویيتي نوشت: « پاسخ‌ حقوقي، منطقي و مشروع ايران به اقدامات تروريستي رژيم صهيونيستي در هدف قرار دادن اتباع و منافع ايران و تعرض به حاكميت ملي جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت. در صورت واكنش رژيم صهيونيستي و شرارت جديد، پاسخ‌ بعدي و ويران‌كننده به دنبال خواهد داشت. كشورهاي منطقه و حاميان صهيونيست‌ها، حساب خود را از اين رژيم جدا كنند.»
اما در پي موشك‌باران اسراييل توسط سپاه پاسداران مردم مناطق مختلف تهران با حضور در بالاي پشت‌بام‌ها فرياد تكبير سر دادند. بنابر روايت تسنيم، آنچه تاكنون صورت گرفته موشك‌باران بي‌سابقه صهيونيست‌هاست. موشك‌هاي بسياري به تل‌آويو رسيده‌اند. به نظر مي‌رسد اكثريت قريب به اتفاق موشك‌ها از نوع بالستيك باشند. تصاويري كه از آسمان تل‌آويو مخابره شده نشان مي‌دهد كه بسياري از موشك‌ها را صهيونيست‌ها نتوانسته‌اند رهگيري كنند و دسته دسته به اهداف اصابت مي‌كنند. احمد وحيدي وزير سابق كشور و فرمانده اسبق نيروي قدس سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با شبكه خبر گفت: رزمندگان اسلام يك بار ديگر نشان دادند كه قدرت عمل و اراده آنها براي برخورد با رژيم صهيونيستي بسيار قوي است. او افزود: رژيم صهيونيستي حد خودش را نشناخت و به حد امنيتي ايران تجاوز كرد و اسماعيل هنيه و سيدحسن نصرالله را به شهادت رساند و مردم بي‌گناه غزه و لبنان را مورد هجمه قرار داد.
 
اطلاعيه سپاه درباره حمله موشكي به اسراييل
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: در پاسخ به شهادت اسماعيل هنيه، سيد حسن نصرالله و سرلشكر پاسدار عباس نيلفروشان قلب اراضي اشغالي هدف قرار گرفت.به گزارش سپاه‌نيوز متن كامل اين اطلاعيه به اين شرح است: امت بزرگ اسلامي ملت شريف و شهيدپرور ايران لحظاتي قبل و پس از يك دوره خويشتنداري در برابر نقض حاكميت جمهوري اسلامي ايران در ترور مجاهد شهيد، دكتر اسماعيل هنيه توسط رژيم صهيونيستي و برابر حق كشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشديد شرارت‌هاي رژيم با حمايت امريكا در قتل عام لبنان و غزه و به شهادت رساندن مجاهد كبير، رهبر محور مقاومت و دبيركل سرافراز حزب‌الله، سيدحسن نصرالله و شهادت فرمانده رشيد و مستشار عالي سپاه پاسداران در لبنان، سرلشكر پاسدار سيدعباس نيلفروشان، نيروي هوا فضاي سپاه با پرتاب ده‌ها موشك بالستيك اهداف مهم نظامي امنيتي را در قلب سرزمين‌هاي اشغالي مورد هدف قرارداد كه جزييات آن متعاقبا به استحضار خواهد رسيد. خاطرنشان مي‌سازد اين عمليات با تصويب شوراي عالي امنيت ملي و ابلاغ ستاد كل نيروهاي مسلح و حمايت و پشتيباني ارتش جمهوري اسلامي ايران و وزارت دفاع صورت گرفته است. اخطار داده مي‌شود چنان چه رژيم صهيونيستي به اين عمليات كه منطبق بر حقوق قانوني كشور و قوانين بين‌المللي است واكنش نظامي نشان دهد با حملات كوبنده و ويرانگر بعدي مواجه خواهد شد. وما النصْرُ إِلا مِنْ عِندِ‌الله الْعزِيزِ الْحكيمِ. روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي.
 
اعتراف به ناتواني گنبد آهنين در مقابل موشك‌هاي مقاومت
ارتش رژيم اشغالگر اسراييل صبح ديروز آخرين اطلاعات خود را از موشك‌باران نيروهاي مقاومت فلسطيني از نوار غزه به سوي سرزمين‌هاي اشغالي، منتشر و در آن اذعان كرد كه توان گنبد آهنين در مقابل موشك‌هاي فلسطيني كاهش يافته است. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري صفا فلسطين، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي در بيانيه‌اي اظهار داشت: ۸۶۶ موشك و راكت از نوار غزه به سمت سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين پرتاب شد كه ۶۷۲ فروند آنها از غزه عبور كرد و ۱۶۳ فروند آنها ناموفق بود. سخنگوي ارتش رژيم اسراييل در خصوص عمليات رهگيري موشك‌هاي پرتاب شده از سمت غزه گفت: ۲۶۰ موشك رهگيري و منهدم شده است.
وي تصريح كرد: ميزان موفقيت گنبد آهنين در انهدام موشك‌هاي شليك شده اخير از سمت غزه ۹۱ درصد بوده است كه در مقايسه با دفعات قبل 4 درصد كاهش نشان مي‌دهد زيرا در مرحله قبلي ميزان موفقيت گنبد آهنين ۹۵ درصد بود. سخنگوي ارتش رژيم اسراييل در مورد حملات اين رژيم به نوار غزه گفت: ۲۱۵ هدف در غزه مورد اصابت قرار گرفت. وي همچنين درباره جزييات اصابت موشك به شهر «خولون» در جنوب «تل آويو» در مركز سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين كه خسارات زيادي برجاي گذاشت و بر اثر آن يك نفر كشته و ۱۳ نفر مجروح شدند، اذعان كرد: به رغم پرتاب موشك‌هاي رهگيري براي سرنگوني اين موشك، نقص فني مانع از رهگيري اين موشك شد. سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي تصريح كرد: اين موشك‌ها با بُرد ۷۰ كيلومتر و سر انفجاري با وزن ۲۰ كيلوگرم در فلسطين در نوار غزه ساخته شده است. وي گفت: زاويه هدف‌گيري آن ساختمان چهار طبقه، كار را سخت كرد و به همين دليل اصابت موشك باعث اين همه تخريب شد. به نوشته خبرگزاري فلسطيني صفا، منابع صهيونيستي درباره ميزان خسارات ناشي از موشك‌هاي شليك شده از سمت غزه به سرزمين‌هاي اشغالي اعلام كردند كه اصابت تعدادي از اين موشك‌ها به سرزمين‌هاي اشغالي علاوه بر خسارت به زيرساخت‌ها و خودروها به ده‌ها خانه نيز كه تعداد آنها به ۳۰ خانه مي‌رسد، خسارت زد. به نوشته رسانه‌هاي صهيونيستي بر اثر حمله موشكي نيروهاي مقاومت به شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين تاكنون يك اسراييلي كشته و ۵۷ نفر ديگر مجروح شده‌اند كه مجروحيت ۳۰ نفر از آنها خفيف تا متوسط بوده است. «آلون بن ديويد» يكي از تحليلگران نظامي رژيم اسراييل نيز با اشاره به اينكه حملات جديد نيروهاي مقاومت فلسطيني موجب وارد شدن خسارات جاني و مالي به اسراييلي‌ها شده است به شبكه ۱۳ اين رژيم گفت: معضل پيش روي رژيم اسراييل اين است كه نبرد براي مدت طولاني ادامه يابد زيرا احتمال اينكه سامانه‌هاي موشك‌هاي رهگيري دچار اشتباه شوند زياد است بنابراين بايد راهي براي پايان دادن به اين مرحله از درگيري‌ها پيدا كرد. پيشتر نيز پس از انجام اولين مرحله از عمليات موشكي نيروهاي مقاومت با عنوان «انتقام خون فرماندهان شهيد» شبكه هفت رژيم صهيونيستي روز گذشته (پنجشنبه) اذعان كرد كه تعدادي از موشك‌هاي شليك شده توسط نيروهاي مقاومت فلسطيني به شهرك صهيونيست‌نشين عسقلان پيشرفته و حامل كلاهك‌هاي انفجاري به وزن ۵۰۰ كيلوگرم بود. اين شبكه صهيونيستي با اعلام اين خبر به نقل از «يزهر ديويد» يكي از مقام‌هاي ارشد سابق دستگاه امنيت داخلي اين رژيم (شاباك) اعتراف كرد كه قدرت بازدارندگي رژيم اسراييل در مقابل مقاومت به‌شدت تحليل رفته است. وي با اشاره به ناتواني رژيم صهيونيستي در انهدام برخي از موشك‌هاي شليك شده به سمت سرزمين‌هاي اشغالي، افزود كه «در اين خصوص رسانه‌هاي فلسطيني به ما مي‌خندند.»
 
اظهارات رييس‌جمهور امريكا
درباره حمله موشكي ايران
جو بايدن رييس‌جمهور امريكا درباره حمله موشكي ايران اعلام كرد كه به همراه معاونش با تيم امنيت ملي امريكا براي رايزني درباره برنامه تهران به منظور حمله موشكي قريب‌الوقوع عليه اسراييل تشكيل جلسه داده است. جو بايدن رييس‌جمهور دموكرات امريكا كه ناتوان از كنترل اسراييل و پايان دادن به حملات او به غزه و لبنان است، در حساب كاربري خود در شبكه ايكس نوشت: امروز صبح، با معاون و تيم امنيت ملي خود براي گفت‌وگو در مورد برنامه‌هاي ايران به منظور حمله موشكي قريب‌الوقوع عليه اسراييل تشكيل جلسه داديم. رييس‌جمهور امريكا افزود: ما درباره چگونگي آمادگي امريكا براي كمك به اسراييل در دفاع در برابر اين حملات و محافظت از نيروهاي امريكايي در منطقه بحث كرديم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: در پاسخ به شهادت اسماعيل هنيه، سيدحسن نصرالله و سردار عباس نيلفروشان قلب اراضي اشغالي هدف قرار گرفت. به گزارش سي‌ان‌ان، رييس‌جمهور امريكا پيش از اين، در پاسخ به اين سوال كه درباره حملات قبلي نيروهاي ويژه رژيم اسراييل به جنوب لبنان چه مي‌داند، گفت: «ما بايد اكنون آتش‌بس داشته باشيم.» سخنان بايدن تنها چند ساعت بعد از سخنراني نتانياهو انجام گرفت كه كه گفته بود «هيچ جايي در خاورميانه وجود ندارد كه اسراييل نتواند به آن برسد.» بايدن مدعي شد كه دولت امريكا نگران احتمال افزايش جنگ است و بايد هر چه سريع‌تر آتش‌بس صورت بگيرد.