10 میلیارد تومان کمک مردم ایران به جنگ زدگان غزه، یمن و لبنان

 [شهروند] هلال‌احمر به عنوان نهادی بشردوستانه همواره در کنار ملت‌های مظلوم قرار داشته و در چارچوب وظایف انسانی خود، برای یاری رساندن به مردم از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. این کمک‌ها درون مرزی نبوده و هلال‌احمر کمک‌های بشردوستانه خود را در خارج از مرز‌ها نیز ارائه می‌دهد. پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشورهای یمن و لبنان، جمعیت هلال‌احمر برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم و خیرین نوع‌دوست، اعلام آمادگی کرد. از زمانی که این جمعیت اقدامات در خصوص جمع‌آوری کمک را انجام داد، مردم نیکوکار در سراسر کشورمان، کمک‌های خود را واریز کردند. تا جایی که رئیس جمعیت هلال احمر صبح دیروز از واریز بیش از 10 میلیارد تومان کمک نقدی مردمی‌ به شماره حساب‌های اعلام شده از سوی هلال‌احمر برای کمک به مردم جنگ‌زده و بی‌پناه غزه، لبنان و یمن خبر داد. البته این جمعیت بشردوست برای کمک به مردم جنگ‌زده لبنان اقدامات زیادی انجام داد. علاوه بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی، هلال‌احمر برای کمک به مردم لبنان و یمن فراخوان فراخوان اعلام کرد. جمعیت هلال‌احمر ایران در راستای کمک به مجروحان و جنگ زدگان لبنانی اعلام آمادگی کرد تا با ساماندهی نیروهای امدادی، بهداشتی و درمانی، به متاثران از جنگ امدادرسانی کند.

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای نخست اعلام کرد: «این جمعیت آمادگی دارد در راستای کمک به مجروحین و جنگ زدگان لبنانی و براساس وظیفه ذاتی خود در حوزه کمک های بشردوستانه به مردم آلام دیده، آمادگی دارد تا با ساماندهی نیروهای امدادی، بهداشتی و درمانی، به متاثرین از جنگ امدادرسانی کند. براین اساس آن دسته از نیروهای داوطلب شامل امدادگران، کادر درمانی، پرستاران و نیروهای فعال در حوزه بهداشت و درمان که آمادگی و تمایل دارند تا به مردم جنگ زده لبنان خدمت رسانی کنند، می‌توانند اقدام به نام نویسی در این طرح بشردوستانه کنند.»

سیل کمک‌های نقدی
پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر در خصوص جمع‌آوری کمک‌های نقدی توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: «در 6 روز گذشته بیش از 10 میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم خیر و نوع‌دوست کشورمان به شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به مردم غزه، یمن و لبنان واریز شده است.  تنها در یک مورد، خیر نیک‌اندیش و داوطلب اهل زیرکوه در خراسان جنوبی، مبلغ ۳۲۱ میلیون تومان در راستای کمک به مردم مظلوم غزه به جمعیت هلال‌احمر اهدا کرده است.» این خیر سخاوتمند و داوطلب شهرستان زیرکوه، محمدعلی بسکابادی نام دارد که پس از فراخوان اعلام شده، مبلغ ۳۲۱ میلیون تومان را در این راستا به جمعیت هلال‌احمر شهرستان تحویل داد.

۵۱ پایگاه هلال‌احمر گیلان آماده دریافت کمک‌های مردمی
در پی این اقدامات، صبح دیروز مدیرعامل هلال‌احمر گیلان از برپایی ۵۱ پایگاه جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم استان به مظلومان غزه، یمن و لبنان خبر داد. هادی سلیمی در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «جمعیت هلال‌احمر گیلان در پی حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه غزه، یمن و لبنان در راستای اهداف بشردوستانه خود برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام کرده‌است. پتو، زیرانداز، بالشت، سرویس پخت و پز، پوشاک بچه‌گانه در سایزهای مختلف، شوینده، لوازم بهداشتی، موتوربرق ۶۰ کاوا، سیم برق، سرپیچ لامپ، طناب، سیم سیار، چادر اسکان، نایلون، روکش چادر، انواع کنسرو و تن ماهی، لوبیا و خوراک، خرما، بیسکویت، رب گوجه فرنگی و ماکارونی از اقلام مورد نیاز برای کمک به غزه، یمن و لبنان است. دارابودن حداقل ۶ ماه تاریخ مصرف برای موادغذایی و تمرکز بر اجناس ضروری مورد تاکید است.»

اقدامات دیگر هلال‌احمر برای کمک به لبنان
این در حالی است که طبق توضیحات رئیس جمعیت هلال‌احمر اقدامات دیگری هم علاوه بر کمک‌های نقدی، از سوی جمعیت هلال‌احمر برای کمک به مردم جنگ‌زده، صورت گرفت. یکی از این اقدامات، برگزاری کنگره دفاع از مردم غزه توسط جمعیت هلال‌احمر کشورمان همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به غزه، بود. در این کنگره ۹۰ عنوان نقض حقوق بشر علیه مردم غزه شناسایی شد و ۸۶ کشور نیز پای این نامه را امضا کردند. در این حادثه هلال‌احمر از صلیب‌سرخ خواست هم به آواره‌ها و هم به مصدومان کمک کرده و از همه امکانات خود استفاده کنند. از زمانیکه هلال‌احمر برای کمک به لبنان فراخوان اعلام کرد، حدود ۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص چشم در عرض دو ساعت، به هلال‌احمر اعلام کردند که می‌توانند برای درمان این مصدومان اقدام کنند. همچنین پس از اعلام فراخوان، شش هزار نفر داوطلب متخصص برای اعزام به لبنان و خدمت به مردم جنگ‌زده اعلام آمادگی کردند.

 خدمت‌رسانی تیم‌های حمایت روانی هلال‌احمر



کمک‌ها باز هم این اینجا ختم نشد. تیم‌های حمایت روانی هلال‌احمر نیز از سراسر کشور آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی به مردم لبنان اعلام کردند. تیم های سحر اعلام کردند که این آمادگی را دارند تا در چارچوب وظایف بین‌المللی هلال‌احمر در مسیر کاهش آلام مردم جنگ‌زده لبنان، فعال شوند. ئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در این خصوص اعلام کرد: «تیم‌های سحر جمعیت هلال‌احمر آموزش دیده هستند و از دانش علمی و کاربردی لازم برای عمل در مواقع بحران برخوردارند که کارنامه درخشان آن‌ها را می‌توان در زلزله و سیل های اخیر کشور مشاهده کرد. با عنایت به ظرفیت های موجود، سازمان جوانان آمادگی خود را به منظور خدمت‌رسانی و کمک به مردم لبنان با توجه به شرایط به وجود آمده، اعلام می دارد.»

تیم سحر هلال‌احمر قزوین برای اعزام به بیروت آمادگی دارد
پس از این اعلام بود که هر روز چند تیم از استان‌های مختلف سراسر کشور اعلام آمادگی کردند. صبح دیروز در آخرین فراخوان‌ها، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان قزوین از آمادگی تیم سفیران حمایت‌های روانی و اجتماعی این جمعیت برای اعزام به ضایحه بیروت، خبر داد. ناصر صبوری غیاثوند در این باره گفت: «تیم سحر جمعیت هلال‌احمر استان در صورت نیاز برای ارائه خدمات روانی و اجتماعی، کمک‌های اولیه روانشناختی به خانواده‌های متأثر از این حوادث و ایجاد فضای دوستدار کودک، ویژه کودکان و نوجوانان آماده اعزام بیروت است. ارائه خدمات روانشناختی، نیازسنجی عاطفی و روانی در محل حادثه و بحران‌های مناطق حادثه دیده از رسالت‌های تیم‌های سحر است. تیم سحر هلال‌احمر متشکل از روانشناسان، کارشناس و داوطلبان آموزش و مسلط به زبان عربی است که در راستای تسکین آلام بشری تلاش می‌‌کنند و در صورت اعلام نیاز به منطقه ضایحه بیروت اعزام خواهند شد.»

آمادگی تیم‌های «سحر» خراسان جنوبی مسلط به زبان عربی
این در حالی است که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی نیز از آمادگی تیم‌های سحر این جمعیت برای ارائه کمک‌های اولیه و حمایت روانی به آسیب‌دیدگان متأثر از حوادث اخیر در کشور لبنان خبر داد. محمدعلی کاوسی، با بیان این مطلب گفت: «به دنبال حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کشور لبنان و شهادت و مجروحیت شمار زیادی از شهروندان لبنانی اعضای تیم‌های سحر(سفیران حمایت‌های روانی) مسلط به زبان عربی، به منظر ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی و تأمین بهداشت و درمان (جسمی و روحی) آسیب‌دیدگان از سراسر استان خراسان جنوبی آماده ارائه خدمت به آسیب‌دیدگان این حادثه هستند. تیم‌های سحر با هدف جلوگیری از گسترش و توسعه تبعات روحی، روانی و اجتماعی ناشی از آثار حوادث، جنگ و بحران‌ها همواره در خدمت آسیب دیدگان هستند.»