راهبرد نه تعلل و نه شتاب‌زدگي

آوردگاهي كه در روز جمعه ذيل عنوان «نصر» در ايران زمين شكل گرفت، نشان‌دهنده اوج دليري، شهامت و شجاعت يك ملت و رهبرشان است. در روزها و روزگاري كه الفاظ و ادبيات حق‌طلبانه تغيير و جايگاه ظالم و مظلوم را عوض كرده، رهبري معظم انقلاب با تبيين درست و منطقي جايگاه ظالم و مظلوم، جايگاه تجاوز‌كننده و مدافع در برابر تجاوز را به صورت شفاف پيش روي جهانيان تصويرسازي كردند. 
1) شرحي كه رهبري از حقايق موجود در منطقه ارايه كردند، نه تنها براي جهان اسلام حرف‌هاي بسياري دارد، بلكه براي جهانيان نيز آگاهي‌بخش است. يكي از نتايج حضور مردم پشت رهبري‌شان نشان‌دهنده وحدت ملي، آشتي ملي و رشد انسجام اجتماعي است. 
2) پيامد اين رهنمودها و اين حضور براي جهان اسلام وحدت‌آفرين است. مشخص است كه دشمن واحد نه تنها براي فلسطين و لبنان و ...بلكه براي همه جهان و بشريت تفكرات نژادپرستانه‌اي است كه توسط اسراييل پيش روي جهانيان گشوده شده است.
3) يكي ديگر از خروجي‌هاي صحبت‌هاي رهبري و حضور ملت در نماز جمعه ايجاد اميد در نتيجه گرفتن از فرهنگ مقاومت و تزريق روحيه به ملت‌هاي فلسطين و لبنان است. اين حضور باعث ايجاد نااميدي و ترس و بر هم زننده راهبردهاي دشمناني است كه تصور مي‌كردند با خشونت و ترور مي‌توانند مقاومت را شكست دهند. 


4) مقايسه‌اي كه رهبري ميان سال‌هاي ابتدايي انقلاب و شهادت رهبران جمهور اسلامي و شرايط امروز داشتند و اشاره كردند كه ترورهاي كور دشمنان نه تنها جمهوري اسلامي را ضعيف نكرد، بلكه باعث تقويت بيشتر و افزون‌تر نظام شد، درس‌آموز است. از سوي ديگر اين مقايسه تطبيقي براي جوانان امروز نيز اين آموزه را در پي داشت كه بحران‌ها، كشور را به سمت رشد و استحكام بيشتر سوق مي‌دهند و ما را قوي‌تر مي‌كنند. در سال‌هاي ابتدايي انقلاب نيز با شهادت هر چهره بزرگ و هر مرد اثر‌گذاري، سرداران جديد و مردان قوي‌تري رويش پيدا كردند و حماسه‌هايي تازه شكل دادند. اين روند در لبنان و فلسطين هم تكرار مي‌شود. صهيونيست‌ها مي‌توانند اجسام و پيكره‌هاي رهبران مقاومت را ترور كنند، اما نمي‌توانند فرهنگ و تفكرات آنها را از ميان برداشت.
5) ملت فلسطين، لبنان، ايران و... كه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، حق دفاع از خود را دارند. اين حق نه تنها قانوني و مبتني بر اصول روابط بين‌الملل است، بلكه كاملا انساني و اخلاقي است. هر ملتي مي‌تواند و اساسا بايد در برابر آدم‌كشي‌ها و تجاوزات، واكنش مناسب از خود نشان دهد. اين امر نشان‌دهنده بالندگي كشورهاست. با اين حادثه و رويدادي كه رخ داد، پديده‌اي ارزشمند در افكار عمومي بين‌المللي جوانه زد. در واقع جهانيان و كشورهاي منطقه متوجه شده‌اند كه نبايد نسبت به كودك‌كشي، آدم‌كشي و تجاوزات عليه يك ملت ساكت باشند.لازم است واكنش‌هاي مناسب از خود نشان دهند و متجاوز را بر سر جاي خود بنشانند. اگر همه جهان در برابر اين رويكردهاي نژادپرستانه بي‌تفاوت نباشند، بدون ترديد ديگر رژيم‌هايي مانند رژيم صهيونيستي نخواهند توانست به جنايت خود ادامه دهند. 
6) يكي از خروجي‌هاي مهم حماسه مهم جمعه كه به نام «نصر» بازتاب پيدا كرد، راهبردي است كه رهبري درخصوص نه تعلل و نه شتاب‌زدگي مطرح كردند. اين راهبرد مسير كشور را در حوزه سياسي و نظامي در ابعاد گوناگون نمايان مي‌كند. راهبردي كه مي‌تواند دورنماي جريان مقاومت را در افق پيش رو ترسيم كند. اميدواريم اين رويكرد باعث تقويت خردورزي و عقلانيت در تصميم‌سازي‌ها و رفتارهاي مقامات مسوول كشورمان نيز   باشد.