عراقچی: صهیونیست‌ها می‌توانند اراده ما را بیازمایند

وزیر خارجه ایران که در زیر آتش حملات رژیم صهیونیستی به لبنان رفته بود، دیروز به سوریه رفت و آنجا با رئیس‌جمهور سوریه ملاقات کرد. محور دیدار عراقچی و اسد، «راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل در لبنان و همچنین کمک به این کشور» بوده ولی عراقچی معتقد است که رژیم صهیونیستی زبانی جز زور نمی‌فهمد. 
عباس عراقچی دیروز در بدو ورود به دمشق گفت که «توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی احتیاج به یک تلاش جمعی دارد و تلاش‌های ما در این زمینه ادامه دارد و در همین چارچوب با دوستان خود در دمشق رایزنی و گفتگو خواهیم داشت.» عراقچی که سفرش به بیروت و همچنین دمشق، اولین سفر بعد از تصدی وزارت خارجه است، گفت: «الان مهم‌ترین بحث روز بحث آتش‌بس در لبنان و به ویژه غزه است، ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد، ولی متأسفانه دشمنی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.» او گفت: «ما از ابتدا معتقد بودیم رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست و هر روز به جنایات خود در بیروت، جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد. این احتیاج به تلاش جمعی جامعه جهانی برای توقف این جنایات دارد.» وزیر خارجه که روز جمعه در بیروت با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر و «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار کرده بود، در دمشق نیز با بشار اسد، رئیس‌جمهور و همچنین بسام صباغ، وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد. رئیس‌جمهور سوریه در دیدار عراقچی گفت: «پاسخ ایران به تجاوزات مکرر اسرائیل به ملت‌های منطقه و حاکمیت کشورها، پاسخی قدرتمند بود و درسی به رژیم صهیونیستی داد مبنی بر اینکه محور مقاومت قادر به بازدارندگی در برابر دشمن و بازداشت آن و شکست طرح‌ها و نقشه‌هایش است و به لطف اراده و همبستگی ملت‌ها قدرتمند و ثابت‌قدم باقی خواهد ماند.» اسد اضافه کرد: «تن‌ها راه در برابر رژیم اسرائیل، توقف جنایات کشتار و ریختن خون بی‌گناهان و بازگرداندن حقوق مشروع به صاحبان‌شان است.» 
در حالی که بی‌بی‌سی گزارش کرده که بیروت الان دیگر یک منطقه جنگی به حساب می‌آید، «امین قموریه» کارشناس مسائل منطقه معتقد است که سفر عراقچی «به خودی خود به نوعی به چالش کشیدن اعلام پرواز ممنوع اسرائیل علیه هواپیما‌های ایرانی است.» به گفته قموریه، عراقچی با هواپیمای ایرانی به لبنان سفر کرد تا بگوید ایران پشتیبان لبنان است. وی گفته روشن است که امروز دغدغه اصلی همگان آتش‌بس است و این تلاشی است که همگان روی آن توافق دارند. خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به سفر عراقچی به بیروت و دمشق گزارش کرده که او طی این سفر‌ها «از آتش‌بس در لبنان که مورد قبول حزب‌الله است» همزمان با آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند.