جاسوس‌کلاهبردار با غصب عنوان مشاور رئیس‌جمهور!

جوان آنلاین: اصغر جهانگیر با اشاره به رویکرد مبارزه با فساد قوه قضائیه به تشریح و آسیب‌شناسی پرونده‌های شیادان مدعی ارتباط با مسئولان امنیتی و دولتی پرداخت. 
اصغر جهانگیر در نشست خبری با اشاره به اینکه افراد شیادی به نام مسئولان و با استفاده از نام و شهرت برخی افراد و با اتخاذ عناوین جعلی همانند استاد، وکیل، قاضی بازنشسته و ... نسبت به شیادی از مردم اقدام می‌کنند، گفت: این اقدام به نوعی اثرمخربی بر بخشی از جامعه می‌گذارد و منجر به سلب اعتماد مردم می‌شود. این موضوع مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کند، بنابراین برخورد با این افراد در دستور کار ما قرار گرفته است. 
وی با بیان اینکه یکی از این پرونده‌ها در استان فارس تشکیل شده‌است، ادامه داد: فردی در آنجا با جعل برخی اسناد رسمی، مدعی داشتن سمت از طرف یکی از مقامات بلندپایه کشور است که در امور اقتصادی فعالیت می‌کند. این فرد با یک فقره نامه جعلی که به رئیس کل بانک مرکزی ارائه کرده و دستور واریز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به حساب شخصی‌اش درخواست کرده‌بوده که البته ناکام شده و نتوانسته این مبلغ را به حسابش واریز کنند. با پیگیری‌های به عمل آمده، نامبرده شناسایی و دستگیر شد که پرونده‌اش در حال بررسی است. 
جهانگیر افزود: این فرد با منتسب کردن خود به نهاد‌های امنیتی و از جمله اینکه مستقیما از سوی رئیس قوه قضائیه دارای حکم ویژه‌ای است (تمام ادعا‌های او واهی و کذب بوده) تلاش داشته اعتماد دیگران را جلب کند تا از این طریق بتواند به خواسته‌های نامشروع خود برسد. 


سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به موقع خود این شخص و افرادی که با او در ارتباط بودند، شناسایی و دستگیر شدند، اظهار کرد: پرونده در جریان رسیدگی است ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی بیشتر از ابعاد پرونده اعلام خواهد شد.   کلاهبرداری با ادعای اعمال نفوذ نزد مقامات در البرز
جهانگیر با اشاره به پرونده‌ای دیگر در این‌باره ادامه داد: پرونده دیگری در استان البرز تشکیل شده‌است و فردی با جعل عناوین دولتی و با ادعای اعمال نفوذ نزد مقامات دولتی، قضایی، نمایندگان مجلس و نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی مبادرت به اخذ وجوهی از مردم می‌کرده‌است. 
وی افزود: نامبرده با مانور‌های متقلبانه تلاش داشته تا خود را به عنوان یکی از عناصر بلندپایه در نهاد‌های امنیتی نشان دهد و این شخص موفق شده در یک مورد مبلغ ۳۵ میلیارد تومان را از یکی از اصحاب پرونده‌ها با ادعای اینکه می‌تواند رأی به نفع شخص دریافت کند، اخذ کند. همچنین این شخص برای فریب اصحاب پرونده متعاقباً مبادرت به تهیه یک نامه‌ای مجعول به صورت دستنویس تحت عنوان نامه رئیس قوه قضائیه خطاب به رئیس کل دادگستری استان البرز کرده که با هوشیاری مسئولان دادگستری البرز موضوع کشف و متهم بازداشت شده‌است. 
 تشکیل شبکه مجرمانه صدور گواهی فوت جعلی در ملارد
جهانگیر با اشاره به یک مورد دیگر در استان تهران گفت: موردی داریم که در تهران و شهرستان ملارد رخ داده‌است، در آنجا افرادی با تشکیل شبکه مجرمانه و با صدور گواهی‌های فوت جعلی و با اتخاذ شگرد‌های خاص برای جلوگیری از دستگیری، محاکمه یا در صورت محاکمه، فراری دادن کسانی‌که در زمینه پرونده‌های قاچاق موادمخدر تحت تعقیب بودند یا در حال محاکمه بودند یا حتی زندانی بودند، تلاش می‌کردند که با اقدامات مجرمانه خودشان و با تهیه اسناد مجعول زمینه آزادی این زندانیان مواد مخدر را فراهم کنند؛ در یک مورد با اقداماتی برای آزادی هشت نفر از زندانیان جرائم سنگین مواد‌مخدر اقدام کرده‌بودند که قبل از اینکه موفق شوند، با شناسایی و اقدام به موقع حفاظت اطلاعات قوه قضائیه همه اعضای این باند شناسایی و دستگیر شدند که پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است.   غصب عنوان مشاور رئیس‌جمهور توسط جاسوس کلاهبردار
جهانگیر بیان کرد: در مورد دیگری در استان تهران، فردی با غصب عنوان مشاور رئیس‌جمهور و مدیر کل اطلاعات یکی از استان‌ها با برقراری ارتباط ناسالم با برخی از عوامل مرتبط با جامعه اطلاعاتی اقدام به تشکیل یک باند خطرناک در قالب کلاهبرداری، آدم‌ربایی، دلالی و کارچاق‌کنی در پوشش امور خیریه و مذهبی و مسائل وقفی کرده‌بود. 
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، این فرد سابقه جاسوسی، کلاهبرداری و اغفال دیگران را در گذشته داشته‌است. با نزدیک‌شدن به افراد یا مسئولان دفاتر افراد صاحب منصب و با ادعای جعلی و غصب عناوین تحت عنوان مشاور وزیر، مشاور رئیس‌جمهور یا مشاور دفتر مقامات عالی نظام و با ادعای اینکه استاد حوزه و دانشگاه است، موفق می‌شده از افراد سوءاستفاده و کلاهبرداری کند. ایشان با پیگیری‌های به عمل آمده شناسایی و دستگیر شده‌است. برخی از عوامل مرتبط هنوز در جریان شناسایی هستند از اطلاع‌رسانی بیشتر در این‌باره خودداری می‌کنم.   شبکه کلاهبرداری در اصفهان با نام عدالت‌گستر دادگر
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه در مورد دیگر شاهد بودیم که افرادی با تشکیل شبکه کلاهبرداری و با جعل مدارک از مردم تحت عناوین قضایی کلاهبرداری می‌کردند، اظهار کرد: در یک فقره این باند در استان اصفهان اقدام داشته که با اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی فقط در یک فقره مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان از یک نفر کلاهبرداری کرده‌است. شیوه آن‌ها اینگونه بوده که برای جلب اعتماد مالباختگان نامه‌هایی را به صورت مجعول تهیه می‌کردند. از جمله نامه مجعول منتسب به رئیس وقت دادگاه‌های انتظامی قضات که هم متن و هم امضای آن جعلی بوده در اختیار مال‌باختگان قرار می‌گرفته‌است. 
وی افزود: بررسی‌ها نشان داد این افراد با تأسیس یک مؤسسه غیرقانونی به عنوان «عدالت‌گستر دادگر» متأسفانه با به‌کارگیری تعدادی وکیل و تعدادی افراد عادی و به‌کارگیری عناوین دروغین برای اعضایی که در این مؤسسه کار می‌کردند، تحت عنوان مسئول بازرسی و سرگرد اداره اطلاعات و نیروی اطلاعات ارتش، فراجا، سپاه و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه با مانور‌های متقلبانه تلاش می‌کردند افراد را فریب دهند و خود را وابسته به تشکیلات مهمی در نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی و صاحب نفوذ معرفی کنند و توانستند تعدادی از افراد را فریب دهند و مال آن‌ها را بربایند. این افراد دستگیر شدند و در زمان دستگیری آن‌ها مقادیر قابل‌توجهی از اسناد جعلی که متعلق به دوایر دولتی، نظامی و امنیتی است، کشف شد و کارت‌های جعلی متعددی، آلات و ادوات ممنوعه از جمله سلاح از آن‌ها کشف شده‌است.   گواهی اقامت اتباع فقط ۵۰ میلیون تومان
جهانگیر بیان کرد: فعالیت‌های دیگر این باند مجرمانه تهیه مدارک جعلی برای اقامت اتباع خارجی در ایران بوده که برای هر گواهینامه اقامت ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند و مجوز‌های جعلی حمل سلاح، شوکر و سایر اقلام را برای افراد به صورت جعلی تهیه و در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند و از هر نفر بابت تهیه این مجوز‌های جعلی حداقل ۶‌میلیون تومان می‌گرفتند.   درآمد چند صدمیلیونی از فروش مجوز حمل سلاح و شوکر!
جهانگیر افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که موفق شده‌اند برای یک لیست ۱۰۰‌نفره مجوز‌های جعلی حمل سلاح و شوکر صادر کنند و از آن‌ها مبلغ حداقل ۶ میلیون تومان اخذ کردند. کارساز این باند در حوزه نفوذ در پرونده‌های قضایی نیز مهم بوده‌است از جمله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای حل و فصل یک پرونده از یک نفر از اصحاب پرونده دریافت کردند. 
سخنگوی قوه قضائیه گفت: با توجه به گستردگی این باند و فعالیت‌های مجرمانه‌ای که داشتند با همکاری شبانه‌روزی توسط مجموعه‌های نظارتی قوه قضائیه اعم از حفاظت اطلاعات، دادسرای انتظامی و سایر مجموعه‌های اطلاعاتی و انتظامی تمام این افراد شناسایی و دستگیر شدند. پس از دستگیری، بررسی‌ها نشان داد تعدادی از این افراد در ابتدا در مشاغل خدماتی یک دفتر چاپ و تکثیر کتاب فعالیت داشتند و به مرور تبدیل به جاعلان حرفه‌ای شدند. به زودی با هماهنگی مقامات قضایی در چارچوب قوانین و مقررات عکس و مشخصات این افراد برای شناسایی سایر مالباختگان و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند، اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
 دریافت سکه و صد‌ها میلیون تومان به عنوان کارچاق‌کنی شهرداری
جهانگیر گفت: افرادی با ادعای نفوذ در بخش‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها فقط برای اخذ یک مورد مجوز توانسته بودند صد‌ها میلیون تومان وجه نقد به علاوه تعدادی سکه به عنوان کارچاق‌کنی دریافت کنند؛ همچنین این شبکه مجرمانه در حوزه‌های مختلف فعال بودند، مانند برنده شدن افراد در مناقصه‌ها و مزایده. این شبکه با نزدیک‌شدن به افرادی که قصد شرکت در مناقصه یا مزایده داشتند از آن‌ها کلاهبرداری می‌کردند که در یک مورد از یک نفر ۲۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کردند تا وی به عنوان برنده مناقصه معرفی شود. 
وی بیان کرد: همچنین این شبکه نسبت به رزومه‌سازی برای افرادی که قصد داشتند از بانک تسهیلات دریافت کنند و نیاز به ضمانت‌های بانکی داشتند، اقدام می‌کردند و مبالغ کلانی دریافت می‌کردند که در یک مورد از یک نفر بیش از ۱۰۰ سکه بهار آزادی برای رزومه‌سازی و ارائه به بانک دریافت کرده‌اند.   دستگیری و بازداشت باند «دکتر»؛ مدعیان نفوذ در پرونده‌های سنگین موادمخدر
سخنگوی قوه قضائیه با ذکر نمونه‌ای دیگر گفت: در یک مورد دیگر شاهد این بودیم که سه وکیل دادگستری شامل دو مرد و یک خانم از خانواده‌های زندانیان پرونده‌های سنگین مواد‌مخدر با ادعای نفوذ در دستگاه قضایی و اینکه می‌توانند رأی را به نفع زندانیان تغییر دهند، مبالغ هنگفتی دریافت می‌کردند. 
وی با توصیه‌ای مبنی بر اینکه همه افرادی که با پرونده‌های قضایی ارتباط دارند باید مراقبت کنند، گفت: امروز وکلای شریفی داریم که کمک کار دستگاه قضایی هستند، اما در کنار این افراد اگر کسانی وجود داشته باشند که سوءاستفاده‌هایی را انجام دهند با آن‌ها برخورد می‌شود. 
جهانگیر گفت: این باند معروف به باند «دکتر» در بین زندانیان مواد‌مخدر شناخته می‌شده‌است، شناسایی شدند و این سه فرد در بازداشت هستند و تلاش برای شناسایی مرتبطین آن‌ها ادامه دارد که در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود. 
 سوءاستفاده برخی از وکلای باسابقه از کارآموزان وکالت
جهانگیر گفت: تعدادی وکیل باسابقه، با سوءاستفاده از وکلای تازه کار و کارآموزان وکالت که تازه وارد عرصه وکالت شده‌بودند، پرونده‌های خاصی را به آن‌ها معرفی می‌کردند و خودشان در پشت صحنه با ادعای ارتباط با نهاد‌های حکومتی، قضایی و نظامی تلاش می‌کردند سیر پرونده را به مرحله‌ای دیگر ببرند. 
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه اظهار کرد: تمامی اعضای این باند که ۲۹ نفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند و پرونده در حال رسیدگی است.